Ryanair w czwartek ogłosił kolejne cięcia w zimowej siatce połączeń z lotniska Warszawa-Modlin. W efekcie z rozkładu lotów znika łącznie 15 tras, a na kolejnych 16 będzie mniejsza częstotliwość rejsów.
Ryanair na początku września br. poinformował o cięciu zimowej siatki połączeń z lotniska Warszawa-Modlin. Irlandzka linia lotnicza zdecydowała wówczas o anulowaniu 10 tras i zmniejszeniu częstotliwości na kolejnych 13 trasach. W czwartek ogłoszono kolejne cięcia. Zmiany wejdą w życie od 8 stycznia 2024 roku.
"Wprowadzone dziś cięcia, w połączeniu z 20-proc. redukcją ogłoszoną przez linię we wrześniu tego roku, spowodowały utratę 15 bezpośrednich połączeń z Modlina do głównych miast europejskich, a także zmniejszenie liczby lotów na kolejnych 16 trasach" - czytamy w komunikacie irlandzkiej linii lotniczej. Część ze skasowanych tras zostanie przeniesionych na Lotnisko Chopina w Warszawie. Zgodnie z zapowiedziami, dotyczy to Bolonii, Liverpoolu, Neapolu i Wiednia.
Przewoźnik zapowiedział, że "od przyszłego roku lotnisko w Modlinie będzie jedynym lotniskiem w Polsce, którego Ryanair nie będzie rozwijał". Poinformowano, że irlandzka linia przeniesie jeden samolot bazowy z Modlina do Krakowa na sezon letni 2024. Ponadto mają zyskać także porty w Warszawie (Lotnisko Chopina), Gdańsku, Wrocławiu, Poznaniu i Łodzi.
Ryanair ogłosił, że planuje inwestycje o wartości 4,2 mld dolarów w lotniska w Warszawie, Krakowie i inne porty regionalne.
Ryanair o przyczynie cięć
Według Ryanaira "bezczynność Portu Lotniczego Modlin i jego udziałowców negatywnie wpływa na lokalną gospodarkę, tworzenie miejsc pracy i komunikację dla mieszkańców Mazowsza".
Ryanair wskazywał we wrześniu, że przyczyną cięć w siatce połączeń z Modlina jest brak zawarcia długoterminowej umowy rozwojowej z zarządem lotniska Warszawa-Modlin. Przewoźnik informował wówczas, że zarząd lotniska Warszawa-Modlin miał przez dwa lata unikać porozumienia w tej sprawie.
Spółka Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin, która zarządza podwarszawskim portem, we wrześniu wyrażała przekonanie, że wypracuje "takie zasady współpracy, które będą dla obu stron korzystne". "Pozwolą na rozwój zarówno siatki połączeń Ryanair, jak i lotniska" - mogliśmy przeczytać w odpowiedzi przesłanej redakcji biznesowej portalu tvn24.pl.
Najpopularniejsi przewoźnicy
Z ostatnich dostępnych danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że Ryanair był najpopularniejszą linią lotniczą w Polsce. W okresie od stycznia do czerwca br. w polskich portach lotniczych w krajowym i międzynarodowym ruchu regularnym obsłużono prawie 7,5 miliona pasażerów irlandzkiego przewoźnika.
Drugie miejsce zajęły Polskie Linie Lotnicze LOT - blisko 5 milionów pasażerów. Na trzecim miejscu sklasyfikowano węgierską linię Wizz Air - prawie 4,7 miliona pasażerów. Tuż za podium znalazła się niemiecka Lufthansa - ponad 819 tysięcy pasażerów.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Fotokon / Shutterstock