Toyota Motor prawdopodobnie w przyszłym miesiącu zadecyduje o stworzeniu pierwszej fabryki samochodów osobowych w Meksyku - pisze Reuters, powołując się na źródła zbliżone do sprawy. Inwestycję musi jeszcze zaakcetować zarząd koncernu - czytamy. Może ona kosztować blisko miliard dolarów.
Decyzja władz japońskiego koncernu może sprawić, że popularny model corolla sedan może być produkowany w tym kraju w 2019 roku - czytamy. Koszt inwestycji może zbliżyć się do 1 mld dolarów.
Koniec kryzysu
Jak wskazują eksperci, takie ruchy mogą być efektem ostatnich inwestycji ze strony największej konkurencji m.in. Volkswagena.
Zielone światło dla nowego zakładu produkcyjnego w Meksyku może sygnalizować także koniec zamrożenia ekspansji, którą nałożył prezes japońskiego koncernu Akio Toyoda. Koncern znacznie odczuła bowiem skutki światowego kryzysu w 2009 roku.
Toyoda już w zeszłym roku poczynił pierwsze kroki, które miały na celu rozpoznanie meksykańskiego rynku. Poprosił wówczas planistów o przegląd tamtejszego obszaru i znalezienie uzasadnienia dla nowego projektu.
Jak pisze Reuters, Toyota jest ostatnią firmą na rynku, która nie ma ważnego centrum produkcyjnego w Meksyku. Japońska firma ma wprawdzie fabrykę w meksykańskim Baja California, gdzie produkuje model tacoma (pick-up), ale dotychczas nie ma żadnej żadnej linii produkcyjnej samochodów osobowych. Przedstawiciele Toyoty spędzili ostatnio kilka dni w Guanajuato, gdzie odbyli wstępne rozmowy z samorządowcami na temat nabycia powierzchni do rozbudowy swojej fabryki samochodów na tym obszarze - podaje Reuters.
Władze Meksyku dotychczas nie skomentowały docierających informacji o planach japońskiego koncernu.
Rynek rozwojowy
Toyota poinformowała niedawno, że w 2014 roku sprzedała blisko 340 tys. modeli corolli w Stanach Zjednoczonych. Mazda Motor również otworzyła swoją fabrykę w Guanajuato na początku zeszłego roku. W czerwcu ubiegłego roku, Daimler i Nissan Motor ogłosiły zresztą plany budowy nowego małego samochodu w Meksyku, którego produkcja ma kosztować blisko 1,4 mld dol. Na mocy porozumienia między koncernami produkcja objąć ma także pojazdy dla Toyoty.
Fala nowych inwestycji koncernów samochodowych w Meksyku przyniosła na tamtejszy rynek, setki nowych dostawców japońskich części samochodowych. Produkcja aut w Meksyku w ciągu ostatnich pięciu lat wzrosła blisko dwukrotnie, do poziomu ponad 3 mln pojazdów rocznie - pisze Reuters.
Autor: mb/mn / Źródło: Reuters
Źródło zdjęcia głównego: Toyota