System BLIK zdobył dużą popularność i korzystają z niego już miliony Polaków. Ten stworzony przez banki system umożliwia zastąpienie karty płatniczej smartfonem, dzięki czemu korzystanie z naszych pieniędzy jest jeszcze wygodniejsze. Jedną z możliwości BLIKa jest dokonywanie przelewów na telefon – sprawdź, jak to działa.
BLIK – co to jest?
System BLIK to uruchomiony w 2015 roku wspólnie przez sześć banków polski system płatności. Pozwala on na korzystanie z pieniędzy zgromadzonych na naszym koncie z pominięciem karty płatniczej – zastępuje nam ją smartfon.
Aby skorzystać z BLIKa, niezbędne jest spełnienie tylko dwóch warunków. Po pierwsze, trzeba mieć rachunek w jednym z banków obsługujących BLIK – ich liczba stale rośnie i jest ich 15 (Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski, Getin Bank, Noble Bank, BNP Paribas, Credit Agricole, Bank Pekao S.A., Spółdzielcza Grupa Bankowa, Bank BPS, Nest Bank i EnveloBank). Po drugie zaś trzeba mieć połączonego z internetem smartfona, na którym zainstalowaliśmy aplikację naszego banku.
Dzięki prostocie popularność BLIKa bardzo szybko rośnie – w 2020 roku przeprowadzono w sumie 424 mln transakcji z użyciem BLIK, a liczba aktywnych użytkowników przekroczyła 7 mln.
Przelew na telefon BLIK – na czym polega?
Jedną z nowych możliwości, jakie stworzył system BLIK, jest dokonywanie przelewów na numer telefonu. Dzięki temu, aby przesłać komuś pieniądze, nie jest już konieczne przekazywanie sobie długich i niemożliwych do zapamiętania numerów konta bankowego.
Aby zacząć wykonywać przelewy na telefon, zarówno wysyłający, jak odbierający pieniądze muszą być klientami jednego z udostępniających taką funkcję banków. Obecnie jest to 10 spośród największych działających w Polsce banków. Tego typu przelewy obsługują: PKO BP (i Inteligo), Getin Bank, Alior Bank, Credit Agricole, ING Bank Śląski, mBank, Bank Millennium, Santander Bank Polska (dawniej BZ WBK), Bank Pekao, Noble Bank.
Musimy również posiadać na smartfonie aplikację naszego banku, w której przy wybraniu opcji "Przelew na telefon" po raz pierwszy będziemy musieli zarejestrować swój numer telefonu i potwierdzić to kodem PIN. Dzięki temu bank będzie wiedział, z którym rachunkiem bankowym ma być powiązany w tej usłudze nasz numer telefonu. Jeżeli jesteśmy jednocześnie klientem kilku banków, konieczne jest wybranie, w którym z nich będziemy korzystać z przelewów na telefon.
Jak wykonać przelew BLIK na telefon?
Aby przelać pieniądze na czyjś numer telefonu, należy w naszej aplikacji bankowej wybrać opcję "Przelew na telefon" i wpisać numer obiorcy lub wybrać go z wyświetlonej książki kontaktów. Dla ułatwienia wszystkie nasze kontakty, które mogą odbierać przelewy na telefon, najczęściej są na tej liście oznaczone logiem BLIK.
Po wybraniu osoby, do której kierujemy nasz przelew, wystarczy wpisać kwotę oraz tytuł przelewu. Po kliknięciu "Wyślij" przelew potwierdzamy kodem PIN, a odbiorca błyskawicznie otrzymuje przesłane mu pieniądze.
Należy pamiętać, że maksymalna kwota przelewu, jak i ich dzienna liczba jest ograniczona. Można je również ustawiać samemu w ustawieniach aplikacji bankowej.
Przelew BLIK na telefon to nie tylko wygoda, ale też szybkość, ponieważ przesyłane środki natychmiast docierają do odbiorcy – niezależnie od dnia i godziny i nawet jeżeli odbiorca korzysta z innego banku niż wysyłający. Ponadto przelewy te są całkowicie bezpłatne.
Jak odebrać przelew BLIK na telefon?
Co zrobić, by odebrać pieniądze wysłane nam przelewem BLIK na telefon? Jeżeli zarejestrowaliśmy wcześniej w tej usłudze nasz numer telefonu, nie musimy robić nic – pieniądze same pojawią się na naszym koncie natychmiast po tym, jak zostaną do nas przesłane.
Jeżeli natomiast mamy konto w banku obsługującym przelewy na telefon, ale nie zarejestrowaliśmy w tej usłudze swojego numeru, przesłane nam środki również nie przepadną. Najczęściej otrzymamy w tej sytuacji SMS z linkiem do strony banku nadawcy. Tam będziemy mogli odebrać przelew, podając numer naszego rachunku bankowego w dowolnym banku.
W tym przypadku realizacja przelewu nie będzie jednak natychmiastowa, ale będzie miała miejsce w standardowym trybie. Jeżeli natomiast przesłane pieniądze nie zostaną w żaden sposób odebrane, po kilku dniach wrócą do nadawcy, a przelew zostanie anulowany.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock