W sporach ze sprzedawcami w pierwszej kolejności należy złożyć reklamację. Gdy to nie pomoże otwiera się droga do postępowania polubownego. Może brać w nim udział każdy klient rynku finansowego: banku, ubezpieczyciela czy funduszu inwestycyjnego. Warunkiem wszczęcie procedury jest złożenie wniosku, który kosztuje 50 zł - tłumaczył w TVN24 BiS Paweł Zagaj, zastępca Rzecznika Finansowego.
10 stycznia Rzecznik Finansowy zyskał nowe uprawnienia. Tego dnia weszła w życie ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich, która ma zastosowanie do rozwiązywania sporów wynikających z umowy zawartej między konsumentem a przedsiębiorcą.
Postępowanie polubowne
- W postępowaniach polubownych może brać udział każdy klienta rynku finansowego: bank, ubezpieczyciel czy klient funduszu inwestycyjnego. Warunkiem wszczęcie tej procedury jest złożenie wniosku, który kosztuje 50 zł - wyjaśniał Paweł Zagaj, zastępca Rzecznika Finansowego.
Jak jednak zaznaczył klient powinien w pierwszej kolejności wyczerpać drogę postępowania reklamacyjnego. - Powinien najpierw próbować porozumieć się z daną instytucją bezpośrednio. Jeżeli to nie jest możliwe czy skuteczne to ma możliwość złożenia wniosku o przeprowadzenie postępowania polubownego - dodał. Zagaj podkreślił, że nie nie jest to postępowanie sądowe, ale osoby, które je prowadzą są wykwalifikowane i mają doświadczenie na rynku usług finansowych. - One różnymi metodami starają się zbliżyć stanowiska stron, ewentualnie zaproponować własne rozwiązanie danego sporu - mówił. Jak tłumaczył gość programu "Biznes dla Ludzi" Rzecznik Finansowy występuje jako podmiot niezależny i bezstronny. - Zachowane są również zasady poufności postępowania. Rzecznik ocenia sprawy oraz argumenty obiektywnie i w ten sposób pomaga stronom dojść do porozumienia - powiedział.
Autor: tol//ms / Źródło: TVN24 BiS
Źródło zdjęcia głównego: TVN24 BiS