W poniedziałek weszła w życie nowelizacja prawa telekomunikacyjnego. Ułatwienia przy zawieraniu umowy i możliwość skrócenia czasu jej trwania, to tylko niektóre z wielu zmian.
Nowelizacja ustawy prawo telekomunikacyjne została uchwalona 16 listopada 2012 r. w celu dostosowania polskiego prawa do dwóch unijnych dyrektyw oraz do wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE.
Nie dłużej niż na dwa lata. Krócej niż na rok
Jak przekazała wiceminister administracji i cyfryzacji Małgorzata Olszewska, nowelizacja wprowadza m.in. obowiązek informowania użytkowników internetu o istnieniu tzw. cookies, czyli plików wysyłanych przez serwery i zapisywanych po stronie użytkownika, które stanowią rodzaj śladów po wizytach użytkownika na konkretnych stronach internetowych. Odpowiedni komunikat będzie musiał szczegółowo informować, czym są te pliki, do czego służą oraz czym mogą grozić. Ich stosowanie będzie wymagało zgody użytkownika, która może być wyrażona poprzez odpowiednią konfigurację ustawień przeglądarki. Zmiany dotyczą też czasu trwania umów z dostawcami usług telekomunikacyjnych. Pierwsza umowa nie będzie mogła być zawarta na dłużej niż dwa lata. - Dostawcy będą musieli także wprowadzić do swojej oferty umowy zawierane na krócej niż rok - dodała Olszewska. - Zawsze musi być taka opcja. Oczywiście umowy te mogą mieć mniej promocyjne warunki niż umowa dłuższa u tego przedsiębiorcy, ale taka możliwość musi być użytkownikowi dana - wyjaśniła wiceminister.
Jasna i czytelna treść
Więcej informacji niż dotychczas będzie musiało zostać wyszczególnionych w zasadniczej treści umów z dostawcami usług telekomunikacyjnych. - Umowa powinna być napisana w sposób jasny i czytelny dla przeciętnego odbiorcy, a wymogi te mają dotyczyć nie tylko samej treści, ale też grafiki i formy przedstawienia tych informacji, w tym np. wielkości czcionki - powiedziała. W części postanowień umowa będzie mogła odsyłać do regulaminów usług, czy regulaminów konkretnych promocji. Łatwiej - zdaniem wiceminister - będzie można zawrzeć umowę drogą elektroniczną. Do tej pory było to możliwe, ale zawsze wiązało się z koniecznością fizycznego podpisania dokumentów, które najczęściej przynosił kurier. Teraz ten etap będzie zbędny, cała procedura zakończy się poprzez internet, przy użyciu formularza dostępnego na stronie internetowej dostawcy.
Zmiana operatora w 24 godziny. Bez utraty numeru
Nowelizacja wprowadza też m.in. obowiązek umożliwienia użytkownikowi zmiany operatora bez zmiany numeru w 24 godziny. Klient będzie musiał być też informowany o tym, że wyczerpał wykupiony pakiet transferu danych. - Na przykład poprzez sms, e-mail bądź zwykłą rozmowę telefoniczną - wyjaśniła Olszewska. Jej zdaniem jest to szczególnie ważne dla rosnącej liczby użytkowników smartfonów i mobilnego internetu, bo pozwoli im uchronić się przed dodatkowymi opłatami po przekroczeniu pakietu. Nowelizacja nie reguluje wprost tego, na czym zależało wielu użytkownikom internetu, tj. zapewnienia, by mieli dostęp do faktycznie takiej prędkości transmisji danych, jakie dostawca zadeklarował w umowie i reklamach. Niemniej - jak podkreśliła wiceminister - nowelizacja daje prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej możliwość kontrolowania, czy zapewniona prędkość odpowiada oferowanej.
- Jeśli wyniki będą rozbieżne, to prezes UKE będzie mógł podjąć różne działania, w ostateczności związane z sankcjami - wyjaśniła. Dodatkowo będzie on mógł nałożyć na konkretnego dostawcę określone standardy jakości - dodała.
Archiwizacja danych tylko 12 miesięcy
Nowelizacja skraca okres przechowywania danych o połączeniach telefonicznych użytkownika numeru do 12 miesięcy. Dotychczasowe prawo przewidywało dwa lata. Według wiceminister taka zmiana jest korzystna, mimo że postępowania sądowe w Polsce trwają czasem latami. - Dane zostaną zachowane dłużej, jeśli wniesie o to odpowiedni organ ścigania, a rok wystarczy im do rozpoczęcia działań - powiedziała Olszewska. Jej zdaniem skrócenie okresu przechowywania danych o połączeniach telefonicznych znacząco obniży też koszty samych dostawców usług telekomunikacyjnych. - Nawet, jeśli niektóre firmy mają już przystosowane systemy do przechowywania dużej ilości danych i nie zdecydują się na ich zmianę, będzie to korzystne dla wchodzących na rynek przedsiębiorców - wyjaśniła. Nowelizacja promuje też ogólnoeuropejski numer 116, służący do zgłaszania zaginięć dzieci.
Autor: nsz//kdj / Źródło: PAP