Unia Europejska do walki ze zmianami klimatycznymi włącza przemysł lotniczy. Unijni urzędnicy chcą, by samoloty do 2012 zredukowały emisję CO2.
UE przyjęła nowe przepisy pomimo sprzeciwu większości krajów Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO) i Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA).
Redukcja albo kara
Zgodnie z nowymi dyrektywami od 1 stycznia 2012 roku wszystkie linie lotnicze działające na terenie UE - europejskie i spoza Europy - będą musiały zmniejszyć emisję CO2 do ustalonego poziomu. W 2012 roku ma to być 97 proc. średniej z lat 2004-2006, a w kolejnym roku - 95 proc.
W przeciwnym razie będą grozić im kary, gdy przybędą do któregoś z 27 krajów członkowskich UE. Zanieczyszczenia pochodzące z lotnictwa stanowią ok. 3 proc. emisji w Europie.
W walce o środowisko
W sobotę opublikowano unijną w sobotę listę prawie 4 tys. linii lotniczych, a także producentów samolotów czy sił powietrznych, które muszą przyczynić się do walki ze zmianami klimatycznymi.
Ograniczanie emisji CO2 w najbliższych latach to nie jedyne zadanie jakie UE postawiła lotniczemu lobby. Do 2010 roku linie lotnicze muszą przedstawić plany monitorowania emisji.
Źródło: PAP, lex.pl
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu