UE przyjęła nowe przepisy pomimo sprzeciwu większości krajów Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO) i Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA).
Redukcja albo kara
Zgodnie z nowymi dyrektywami od 1 stycznia 2012 roku wszystkie linie lotnicze działające na terenie UE - europejskie i spoza Europy - będą musiały zmniejszyć emisję CO2 do ustalonego poziomu. W 2012 roku ma to być 97 proc. średniej z lat 2004-2006, a w kolejnym roku - 95 proc.
W przeciwnym razie będą grozić im kary, gdy przybędą do któregoś z 27 krajów członkowskich UE. Zanieczyszczenia pochodzące z lotnictwa stanowią ok. 3 proc. emisji w Europie.
W walce o środowisko
W sobotę opublikowano unijną w sobotę listę prawie 4 tys. linii lotniczych, a także producentów samolotów czy sił powietrznych, które muszą przyczynić się do walki ze zmianami klimatycznymi.
Ograniczanie emisji CO2 w najbliższych latach to nie jedyne zadanie jakie UE postawiła lotniczemu lobby. Do 2010 roku linie lotnicze muszą przedstawić plany monitorowania emisji.
Źródło: PAP, lex.pl
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu