Grupa TVN zosta艂a liderem ogl膮dalno艣ci w II kwartale tego roku, co pozwoli艂o, mimo nieco mniejszych ni偶 rok wcze艣niej przychod贸w, poprawi膰 wynik EBITDA. - Tak doskona艂e wyniki (ogl膮dalno艣ci - red.) prze艂o偶y艂y si臋 bezpo艣rednio na nasz膮 rentowno艣膰, kt贸ra powraca do przedkryzysowych poziom贸w - powiedzia艂 prezes zarz膮du TVN Markus Tellenbach.
Wzrost ogl膮dalno艣ci o 70 proc., wynikaj膮cy z rozwoju zasi臋gu naziemnej telewizji cyfrowej, osi膮gn臋艂y TVN7 i TTV. Wszystkie pozosta艂e kana艂y tematyczne utrzyma艂y lub zwi臋kszy艂y ogl膮dalno艣膰.
- Z dum膮 pragn臋 og艂osi膰, 偶e Grupa TVN po raz pierwszy w swojej historii osi膮gn臋艂a pozycj臋 lidera pod wzgl臋dem wynik贸w ca艂odziennej ogl膮dalno艣ci w komercyjnej grupie docelowej odnotowuj膮c udzia艂 na poziomie 23,9 proc. w drugim kwartale. Ponadto, nasze ram贸wki wygrywa艂y z g艂贸wnymi konkurentami przez ostatnie cztery kwarta艂y pomimo znacznych oszcz臋dno艣ci zrealizowanych w tym okresie - oceni艂 Markus Tellenbach.
Dynamika lepsza ni偶 rynek
Przychody Grupy TVN zmniejszy艂y si臋 o 2,5 proc. rok do roku w drugim kwartale na - jak informuje sp贸艂ka - nadal s艂abym, ale wykazuj膮cym oznaki poprawy rynku reklamy telewizyjnej. Wynios艂y one 440 mln z艂. Spadek przychod贸w w pierwszej po艂owie 2013 r. wyni贸s艂 natomiast 4,0 proc. Powodem spadku maj膮 by膰: ni偶sza o 1,6 proc. sprzeda偶 czasu reklamowego, umiarkowanego wzrostu przychod贸w ze sponsoringu o 3,9 proc. oraz ni偶szych od zak艂adanych (o 3,3 proc.) op艂at za kana艂y tematyczne. Pomimo spadku przychod贸w z reklam, wykaza艂y one i tak lepsz膮 ni偶 rynek dynamik臋 (rynek spad艂 o 3,8 proc.).
Zysk operacyjny sp贸艂ki wyni贸s艂 137 mln z艂. EBITDA (zysk przedsi臋biorstwa przed potr膮ceniem odsetek od zaci膮gni臋tych kredyt贸w, podatk贸w oraz amortyzacji) sp贸艂ki wzros艂a o 10 proc. zar贸wno w drugim kwartale jak i w ca艂ym p贸艂roczu, i wynios艂a 157 mln z艂. Z kolei skorygowana EBITDA (z wy艂膮czeniem udzia艂u w zyskach sp贸艂ek stowarzyszonych, w tym przypadku platformy nc+) wzros艂a o 20 proc. w drugim kwartale do 171 milion贸w z艂, a w p贸艂roczu 2013 o 10 proc. rok do roku do poziomu 256 milion贸w z艂.
Grupa podkre艣la, 偶e tak du偶y wzrost EBIDTA to "skutek wyhamowania spadku przychod贸w i znacznych oszcz臋dno艣ci, przede wszystkim koszt贸w programowych, co z nadwy偶k膮 zrekompensowa艂o wp艂yw ni偶szych przychod贸w".
Mniejsze straty
Strata netto wynios艂a 32 miliony z艂 w drugim kwartale oraz 78 milion贸w z艂 w pierwszym p贸艂roczu 2013 roku g艂贸wnie w wyniku niezrealizowanych strat kursowych na wycenie obligacji denominowanych w euro.
Strata netto przypadaj膮ca akcjonariuszom TVN S.A. wynios艂a 30 mln z艂 w drugim kwartale i 74 mln z艂 w pierwszej po艂owie 2013 roku.
Co warto podkre艣li膰, konsensus analityk贸w oscylowa艂 w graniach przychodu na poziomie 440 mln z艂, EBITDA w wysoko艣ci ok. 149 mln z艂, straty netto ok. 36 mln z艂.
Grupa poinformowa艂a te偶, 偶e nc+ (sp贸艂ka stowarzyszeniowa) mia艂a na koniec czerwca 2,3 miliona abonent贸w post-paid, z miesi臋cznym ARPU (艣redni przych贸d na u偶ytkownika) w wysoko艣ci 63,4 z艂 w pierwszej po艂owie roku, osi膮gaj膮c przychody 1,138 milion贸w z艂 w tym okresie.
Podtrzymane oczekiwania
Zarz膮d podtrzymuje swoje oczekiwania na rok 2013: wyniki TVN lepsze ni偶 艣redni jednocyfrowy spadek rynku reklamy telewizyjnej oraz skorygowana EBITDA por贸wnywalna do wyniku w ubieg艂ym roku.
- Grupa TVN b臋dzie dalej k艂ad艂a nacisk na wyj膮tkow膮 jako艣膰 i wysok膮 ogl膮dalno艣膰 oferty programowej wszystkich swoich kana艂贸w telewizyjnych, uwzgl臋dniaj膮c fragmentacj臋 post臋puj膮c膮 mi臋dzy innymi w efekcie wdro偶enia naziemnej telewizji cyfrowej, oraz pierwsze oznaki poprawy sytuacji na rynku reklamy telewizyjnej. Jeste艣my przekonani, 偶e Grupa TVN osi膮gnie wyniki lepsze ni偶 艣redni jednocyfrowy spadek rynku reklamy telewizyjnej, a skorygowana EBITDA b臋dzie por贸wnywalna do zesz艂orocznej. Pozwala to zarz膮dowi podtrzyma膰 oczekiwania na rok 2013 przedstawione 28 lutego - podkre艣li艂 prezes zarz膮du TVN Markus Tellenbach.
Autor: mn//mat//bgr / 殴r贸d艂o: tvn24.pl, TVN
殴r贸d艂o zdj臋cia g艂贸wnego:聽TVN