Wciągnięcie przez KE chińskiej platformy sprzedażowej na listę bardzo dużych - czyli posiadających w UE ponad 45 mln aktywnych użytkowników miesięcznie - platform i wyszukiwarek internetowych, oznacza że Temu będzie musiało przestrzegać najbardziej rygorystycznych zapisów unijnego aktu o usługach cyfrowych (DSA).
Chodzi tu m.in. o zapobieganie sprzedaży towarów podrobionych, niebezpiecznych lub nielegalnych np. przez takie projektowanie strony, żeby ułatwić użytkownikom szybsze zgłaszanie i wyłapywanie podejrzanych ofert, szybsze usuwanie nielegalnych produktów oraz projektowanie algorytmów tak, żeby nie promowały ani nie namawiały użytkowników do zakupu zakazanych towarów. Temu będzie także musiało dysponować danymi sprzedawców, co pomoże w ujawnianiu ewentualnych oszustów.
Czytaj także: "Te rzeczy są po prostu wściekle tanie". Rząd zapowiada reakcję
Temu z nowymi obowiązkami
Platforma będzie także zobowiązana do regularnego przeprowadzenia oceny ryzyka, z jakim zetknąć się mogą konsumenci korzystający z jej usług i lepszej ochrony użytkowników. Temu będzie miało teraz cztery miesiące na sporządzenie pierwszego raportu dla Komisji Europejskiej; potem raport będzie składany co roku.
Decyzja Komisji o objęciu Temu unijnymi przepisami cyfrowymi zapadła niecałe dwa tygodnie po tym, gdy skargę na platformę złożyły do KE unijne organizacje konsumenckie, w tym polska Federacja Konsumentów. Grupy zarzuciły firmie handel podróbkami, produktami bez atestów oraz manipulowanie konsumentami, w tym podsuwanie im droższych towarów. W odpowiedzi Temu zapewniło w oświadczeniu, że "naprawi niedociągnięcia".
Tymczasem we wtorek także Ministerstwo Rozwoju i Technologii poinformowało o tym, że otrzymało sygnały o nieprawidłowościach przy świadczeniu usług m.in. właśnie przez Temu. Resort zwrócił się do firmy o wyjaśnienia.
Akt o usługach cyfrowych zaczął obowiązywać 17 lutego 2024 r. Na liście dużych platform i wyszukiwarek internetowych są dzisiaj 24 firmy, w tym AliExpress, Amazon, Google, Meta, a od niedawna także inna chińska platforma sprzedażowa, czyli Shein.
Autorka/Autor: jw/ams
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: maoyunping/Shutterstock