Oszuści wysyłają fałszywe wiadomości SMS lub e-mail, które dotyczą zwrotu podatku, konieczności dokonania korekty, aktualizacji danych czy powiadomień z urzędu skarbowego - przestrzega Ministerstwo Finansów. Resort podkreśla, że w czasie rozliczeń PIT aktywność oszustów znacznie się zwiększyła.
- Pamiętajmy, aby być ostrożnym i uważać na oszustów podszywających się pod pracowników urzędów skarbowych, Krajowej Administracji Skarbowej czy Ministerstwa Finansów. Aktywność takich oszustów zwiększa się szczególnie w okresie składania zeznań podatkowych - mówi zastępca szefa KAS Małgorzata Krok, cytowana w komunikacie resortu finansów.
Mechanizm oszustwa
Oszuści wysyłają fałszywe wiadomości SMS i e-mail zawierające m.in. linki do stron internetowych, a także dzwonią, próbując wyłudzić informacje lub nakłonić do wykonania płatności - dodało ministerstwo. Podkreśliło, że pracownicy MF ani urzędów skarbowych nie wysyłają takich wiadomości ani nie wykonują tego typu telefonów.
Ministerstwo dodało również, że oszuści wysyłają fałszywe wiadomości SMS lub e-mail, dotyczące np. zwrotu podatku, konieczności dokonania korekty, aktualizacji danych, powiadomień z urzędu skarbowego. Wiadomości te zachęcają do kliknięcia w niebezpieczne linki lub załączniki.
"Otwieranie załączników do takich wiadomości, zamieszczonych w nich linków i wysyłanie odpowiedzi do nadawcy, jest niebezpieczne, ponieważ może spowodować zainfekowanie komputera albo przekazanie danych podatnika nieuprawnionym osobom" - podano w komunikacie.
"Podatnicy nie powinni podawać danych osobowych"
Krajowa Administracja Skarbowa przypomina, że e-maile lub SMS-y wysyłane przez KAS, dotyczące otrzymania pisma w e-Urzędzie Skarbowym (e-US), zawierają wyłącznie informację, że pismo czeka w skrzynce odbiorczej e-US. Takie powiadomienia otrzymują osoby, które wyraziły zgodę na e-korespondencję w e-US. Pozostali podatnicy dostają dokumenty pocztą tradycyjną.
Resort informuje też, że oszuści dzwonią i próbują pozyskać takie informacje jak numer rachunku bankowego, numer PESEL/NIP, numer dowodu osobistego lub inne dane osobowe, loginy i hasła. Zdarza się, że namawiają do zapłaty podatku przez wpłatomat lub za pomocą blika.
"Pracownicy Krajowej Administracji Skarbowej nie wykonują tego typu telefonów. Nie proszą o dane podatników w celu ich aktualizacji ani nie nakłaniają do dokonania płatności. Podatnicy nie powinni podawać danych osobowych takich jak PESEL, numer rachunku bankowego, adres zamieszkania w celu aktualizacji. Swoje dane można samodzielnie zaktualizować w e-Urzędzie Skarbowym" - dodano.
Resort przestrzega też, by nie podawać nikomu danych do logowania do e-Urzędu Skarbowego lub PIN-u do aplikacji e-US.
Ministerstwo radzi, że w przypadku, gdy podatnik dostał pismo, które budzi jego wątpliwości lub gdy ktoś zadzwonił i podał się za pracownika urzędu skarbowego, żądając wrażliwych informacji, podatnik powinien zadzwonić i wyjaśnić tę sytuację na infolinii KAS.
Bezpieczne korzystanie z usług
Resort podkreślił też, że bezpieczne załatwienie spraw podatkowych gwarantują e-usługi KAS takie jak e-Urząd Skarbowy, w którym znajduje się m. in. usługa Twój e-PIT.
- Zachęcam do korzystania z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej, które gwarantują podatnikom pełne bezpieczeństwo podczas załatwiania spraw. Za pomocą e-Urzędu Skarbowego, na stronie podatki gov.pl lub w zainstalowanej w telefonie aplikacji e-US można bezpiecznie złożyć wniosek lub deklarację, zapłacić podatek, czy zaktualizować swoje dane - wyjaśnia wiceminister Małgorzata Krok.
Źródło: PAP, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock