Nowosądecki Newag zbuduje dla PKP Intercity 35 pociągów hybrydowych, spalinowo-elektrycznych. Wartość podpisanej umowy to blisko 3,4 mld zł. To największy kontrakt przewoźnika, poprzedni najwyższy na pociągi Pendolino opiewał na 2,8 mld. Będą to pierwsze takie pojazdy w taborze przewoźnika.
Nowe hybrydowe zespoły trakcyjne zapewnią miejsce dla 178 osób - 154 miejsca w drugiej klasie i 20 w pierwszej. Pojazdy będą wyposażone w cztery miejsca dla osób z niepełnosprawnościami oraz ich opiekunów. W pojazdach znajdzie się osiem stojaków na rowery. Ponadto, pasażerowie będą mogli skorzystać z oferty gastronomicznej dostępnej z maszyn vendingowych.
CZYTAJ TAKŻE: Newag kontra hakerzy. Zarzucili spółce celowe wyłączanie pociągów, teraz dostali pozew
PKP Intercity zamówił pociągi Newagu
Wartość kontraktu na 35 nowych hybrydowych zespołów trakcyjnych z napędem elektrycznym i spalinowym to 3 mld 364 mln 819 tys. 857 zł brutto. Obecnie spółka posiada blisko 90 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Newag jako jedyny podmiot złożył ofertę w postępowaniu.
Pojazdy będą jeździły w relacjach krajowych w kategorii InterCity, co pozwoli skrócić czas podróży dla pociągów obecnie obsługiwanych przez lokomotywy elektryczne oraz spalinowe.
Obecny na podpisaniu umowy minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował, że tak dużego kontraktu w historii PKP Intercity jeszcze nie było. Wcześniej największym zrealizowanym kontraktem w historii przewoźnika na dostawę taboru była umowa na pociągi typu Pendolino o wartości ok. 2,8 mld zł.
- Ten kontrakt to odpowiedź na zainteresowanie, szczególnie z Polski wschodniej, na komfortowe przejazdy naszymi pociągami z mniejszych miast na Podlasiu, Lubelszczyźnie, Podkarpaciu - powiedział minister dodając jednocześnie, że nowe pociągi z Newagu będą jeździły również w innych regionach Polski i wymienił Chojnice, Jelenią Górę. Pociągi te będą jeździec wszędzie tam, gdzie mamy linie niezelektryfikowane" - stwierdził szef resortu infrastruktury.
Z kolei prezes PKP Intercity Janusz Malinowski powiedział, że nowe pociągi będą osiągały prędkość 160 km/h w trybie napędu elektrycznego i 120 km/h przy napędzie spalinowym. W przyszłości moduły spalinowe będą mogły zostać zastąpione modułami wodorowymi.
- Już niedługo, myślę, że jest to perspektywa 2027 roku, kiedy nowe pociągi pojawią się w eksploatacji - dodał szef PKP Intercity.
Rozwój taboru PKP Intercity
Prezes Newagu Zbigniew Konieczek poinformował, że obecnie wartość portfela zamówień realizowanych dla PKP Intercity sięga w kontraktach 9 mld zł brutto.
Do 2030 roku PKP Intercity planuje uruchamiać blisko dwa razy więcej pociągów i zwiększyć liczbę pasażerów do niemal 90 mln rocznie. Spółka przyjęła strategię "PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji", która zakłada zainwestowanie 27 mld zł w nowoczesny tabor i infrastrukturę.
PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie. W 2023 r. przewoźnik przewiózł ponad 68 mln pasażerów, co jest najlepszym wynikiem w historii spółki.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: ZagAlex / Shutterstock.com