Polski producent pociągów Newag pozwał hakerów z grupy Dragon Sector, którzy wykryli zmiany w kodzie programu zatrzymujący maszyny i opublikowali te informacje - podaje "Dziennik Gazeta Prawna". Nowosądecka spółka zarzuca im między innymi "dopuszczenie się (...) wielokrotnych i rażących naruszeń majątkowych praw autorskich" oraz "czynów nieuczciwej konkurencji".
Newag pozwał grupę etycznych hakerów, która pod koniec 2023 roku opublikowała informacje, z których wynika, że producent pociągów miał celowo wprowadzać do ich oprogramowania kod, który unieruchamiał pociągi w przypadku serwisowania ich przez firmy zewnętrzne.
Informację o pozwie podał jeden z członków grupy Dragon Sector, a następnie w komentarzu dla "Dziennika Gazety Prawnej" potwierdził ją rzecznik Newagu.
- Potwierdzamy, że NEWAG IP Management sp. z o.o. wniosła do Sądu Okręgowego w Warszawie pozew przeciwko trzem hakerom z grupy Dragon Sector oraz podmiotowi o nazwie: Serwis Pojazdów Szynowych sp. z o.o. z siedzibą w Lisim Ogonie. Pozew został wniesiony ze względu na dopuszczenie się przez pozwanych wielokrotnych i rażących naruszeń majątkowych praw autorskich do oprogramowania, które przysługują NEWAG IP Management sp. z o.o., jak również czynów nieuczciwej konkurencji – odpowiedział na pytania "DGP" Łukasz Mikołajczyk, rzecznik prasowy grupy Newag.
Jeszcze w grudniu 2023 roku Zbigniew Krüger, adwokat z kancelarii Krüger & Partnerzy, pełnomocnik Dragon Sector i SPS powiedział podczas rozmowy z "DGP", że jego klienci nie boją się pozwu i posiadają zabezpieczone dowody, które świadczą o celowej ingerencji Newagu w oprogramowanie pociągów.
Śledztwo prokuratury
W połowie czerwca 2024 roku Prokuratura Regionalna w Krakowie poinformowała, że prowadzi postępowanie przygotowawcze w sprawie zainstalowania oprogramowania wywołującego blokowanie pociągów Impuls wyprodukowanych przez nowosądecki Newag.
- Jest to postępowanie przygotowawcze w sprawie dokonania nieuprawnionej zmiany zapisu danych informatycznych w systemie sterowania kilkudziesięciu pojazdów serii Impuls, polegający na zainstalowaniu w systemie tych pojazdów oprogramowania wywołującego ich blokady w przebiegu normalnej eksploatacji, a tym samym doprowadzenia do niekorzystnego rozporządzenia mieniem nabywców tych pojazdów – wyjaśniła wówczas rzeczniczka prokuratury Katarzyna Duda.
Impulsywne pociągi Newagu
Problemy z pociągami Impuls pojawiały się nie podczas jazdy, a w trakcie rutynowych serwisów. Po wyeliminowaniu usterek w czasie kompleksowych przeglądów w Serwisie Pojazdów Szynowych w Inowrocławiu nie można było ich uruchomić - opowiedzieli reporterce "Czarno na białym" w TVN24 Oldze Orzechowskiej pracownicy serwisu.
Hakerom z grupy Dragon Sector udało się wykryć w pociągach złośliwe oprogramowanie, blokady, które, jak się okazało, unieruchamiały pociągi w serwisach innych niż serwis Newag. Rynek remontu takich pociągów to setki milinów złotych rocznie.
Źródło: tvn24.pl, "Dziennik Gazeta Prawna"
Źródło zdjęcia głównego: Martyn Jandula / Shutterstock