Ministerstwo Infrastruktury opublikowało listę inwestycji drogowych, których nie udało się zakończyć do końca 2022 roku. Chodzi o ponad 1755 kilometrów dróg krajowych i autostrad. Odcinki zostały włączone do nowego Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku, i jak zapewnił wiceminister infrastruktury Rafał Weber, "zostaną zrealizowane".
Interpelację do premiera Mateusza Morawieckiego w sprawie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku skierował Michał Jaros z Koalicji Obywatelskiej. Rząd przyjął Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku) w połowie grudnia ubiegłego roku. Koszt programu oszacowano na 294 mld zł.
Jak wskazał Jaros, na konferencji szef rządu "zapowiedział Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), który miałby być odpowiedzią na zły stan polskich dróg". "Należy zauważyć, że w latach 2015–2021 powstało jedynie 178 km autostrad. Program zapowiedziany przez prezesa Rady Ministrów nasuwa wiele wątpliwości, zwłaszcza że poziom realizacji programu przeznaczonego na lata 2014-2023 jest niezwykle niezadowalający" - ocenił Jaros.
Poseł KO zapytał m.in. w jakim stopniu został zrealizowany Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Odpowiedzi na interpelację udzielił wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Nowe drogi do 2030 roku
Wiceszef MI poinformował, że "program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) zakładał wybudowanie do końca 2025 r. łącznie 3 768 km nowych dróg krajowych, przy czym liczby tej nie można traktować jako ostatecznej, gdyż dla kilku inwestycji nie został wówczas określony dokładny przebieg". "Ponadto, liczba ta obejmuje również długość inwestycji dodanych do Programu w ramach poszczególnych jego nowelizacji" - wskazał Weber.
Z informacji przekazanych przez wiceministra wynika, że - zgodnie ze stanem na koniec 2022 roku - w ramach powyższego Programu zakończono budowę lub oddano do użytkowania 2 017,3 km dróg krajowych. "W realizacji znajdowało się 1 211,6 km a w przetargu 132,8 km dróg krajowych" - poinformował wiceszef MI.
"Pozostałe odcinki znajdowały się w przygotowaniu. Lista inwestycji niezakończonych do końca 2022 r. stanowi załącznik nr 1 do interpelacji. Wszystkie niezakończone inwestycje zostały włączone do nowego programu drogowego jako złącznik nr 2 i zostaną zrealizowane" - zapewnił Rafał Weber.
Które odcinki na liście?
Na liście znajdują się m.in. odcinek autostrady A1 węzeł Bełchatów (bez węzła) ‐ węzeł Kamieńsk (z węzłem) o długości 24,2 km, a także odcinki autostrady A2 o łącznej długości przekraczającej 100 km. Z kolei droga krajowa nr 18 na wszystkich odcinkach ma zostać dostosowana do parametrów autostrady. Ze względu na betonowe płyty i kiepski stan nawierzchni południowa część drogi krajowej nr 18 (na odcinku Olszyna - Golnice) bywa nazywana przez kierowców "najdłuższymi schodami Europy".
Zakończona ma zostać budowa ostatnich odcinków - o łącznej długości 64,4 km - drogi ekspresowej S3, która biegnie na zachodzie kraju.
Ponadto kontynuowana będzie drogowa rewolucja na północy kraju. Na liście są bowiem także odcinki drogi ekspresowej S6, m.in. obwodnica Koszalina i Sianowa (7,9 km), koniec obwodnicy Koszalina i Sianowa - obwodnica Sławna (23,2 km), czy obwodnica Sławna - początek obwodnicy Słupska (22,9 km).
Na liście udostępnionej przez wiceministra infrastruktury znalazły się też m.in. odcinki szlaku Via Carpatia w ciągu drogi ekspresowej S19.
Lista obejmuje odcinki dróg krajowych, ekspresowych i autostrad o łącznej długości 1755,06 km.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock