W środę podpisano umowę na przebudowę ostatniego odcinka trasy A18. Przebudowa i dostosowanie ponad 21 kilometrów drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady od granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice będzie kosztować niemal 260 milionów złotych.
Umowę na realizację tej inwestycji podpisały GDDKiA Oddział w Zielonej Górze oraz konsorcjum firm Kobylarnia S.A. (lider), Mirbud S.A. (partner), Budpol Sp. z o.o. (partner). Przebudowa 21-kilometrowego odcinka ma się zakończyć w 2023 r.
"Wreszcie kończymy z tym smutnym krajobrazem"
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas telekonferencji prasowej podkreślił, że modernizacja drogi krajowej nr 18 była odwlekana przez lata. - Zawsze były ważniejsze inwestycje (...). My zdecydowaliśmy przed kilku laty, że nie można już dłużej odkładać tej inwestycji; nie można kierowców dłużej narażać na niebezpieczeństwo na tej drodze - mówił Adamczyk.
Dodał, że droga krajowa nr 18 nazywana jest "najdłuższymi schodami Europy". - Kto tamtędy jechał wie, skąd bierze się ta nazwa. Dziś wreszcie kończymy z tym smutnym krajobrazem; nowa jezdnia będzie odpowiadała najwyższym standardom jakości i bezpieczeństwa - powiedział.
Adamczyk przypomniał, że podpisana w środę umowa jest czwartą i ostatnią na przebudowę południowej nitki drogi krajowej nr 18.
Wykonawca ostatniego odcinka trasy A18 będzie miał za zadanie przebudować południową jezdnię drogi krajowej nr 18 oraz jej otoczenie. W zakres inwestycji wchodzi rozbiórka istniejącej betonowej jezdni południowej o szerokości 9,5 m i budowa nowej betonowej nawierzchni o szerokości 11 m. Ponadto, przebudowane zostaną dwa węzły (Luboszów i Golnice), a także zbudowane pasy włączania i wyłączania do MOP Świętoszów Południe. Zadanie będzie realizowane w formule "Buduj". Koszt inwestycji to 258,7 mln zł.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA