W 2023 roku kierowcy mają zyskać blisko 260 kilometrów nowych dróg ekspresowych i autostrad. Tak wynika z planów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Na liście są między innymi odcinki autostrady A18, S3 Kamienna Góra Północ - Lubawka oraz S11 Koszalin Zachód - Zegrze Pomorskie.
GDDKiA zwróciła uwagę, że coraz bliżej jest do połączenia drogami szybkiego ruchu Warszawy z Krakowem. "W przyszłym roku udostępnimy kierowcom dwa odcinki drogi ekspresowej S7 - pomiędzy Lesznowolą i Tarczynem oraz od granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego do Miechowa" - wskazano w komunikacie.
Drogowcy zwrócili uwagę, że szczególnie ten pierwszy fragment pozwoli skrócić czas przejazdu. "Znacząco ułatwi też wyjazd z Warszawy na południe, a kierowcy będą mieć do dyspozycji ok. 240 km drogi ekspresowej od węzła Warszawa Lotnisko, omijającej Radom i Kielce, do okolic Miechowa w województwie małopolskim" - czytamy.
W 2023 roku domknięta ma też zostać obwodnica wokół Łodzi. GDDKiA planuje oddać do ruchu odcinek S14 pomiędzy Aleksandrowem Łódzkim i Słowikiem. "Tym samym Łódź będzie pierwszym miastem w Polsce z pełnym ringiem w ciągu dróg szybkiego ruchu (A1, A2, S8 i S14)" - zauważyli drogowcy.
GDDKiA planuje również oddać do użytku dwa długie fragmenty drogi ekspresowej S11 - blisko 48 km od Koszalina do Bobolic oraz blisko 25-kilometrową obwodnicę Olesna.
Dłuższa Via Baltica
To jednak nie wszystkie odcinki, które znalazły się na liście drogowców. Polski odcinek szlaku transportowego Via Baltica, łączącego nasz kraj z państwami bałtyckimi, ma się wydłużyć o kolejne blisko 50 km w ciągu drogi ekspresowej S61.
"Udostępnimy kierowcom odcinek na wysokości Ełku, który połączy się z oddanymi wcześniej sąsiednimi fragmentami, wyprowadzając ruch tranzytowy z miasta. Z kolei realizacja łącznic węzła Łomża Zachód umożliwi udostępnienie kierowcom gotowego już 7-kilometrowego fragmentu trasy S61 do węzła Łomża Południe" - wskazano.
Z kolei na obecnej drodze krajowej numer 18 ma zostać ukończona budowa jezdni w kierunku Wrocławia. "W tym roku oddaliśmy do ruchu pierwszy z trzech odcinków w woj. lubuskim. Tym samym trasa o długości ok. 70 km, od granicy z Niemcami w Olszynie do Golnic w woj. dolnośląskim, stanie się pełnoprawną autostradą A18" - podkreślono.
Odcinki dróg planowane do oddania w 2023 roku
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w 2023 roku planuje oddać kierowcom łącznie blisko 260 km nowych dróg. Chodzi o:
49,4 km autostrad:
A18 granica państwa - Żary (11,7 km), A18 Iłowa - gr. woj. lubuskiego i dolnośląskiego (16,2 km), A18 gr. woj. lubuskiego i dolnośląskiego - Golnice (21,5 km).
192,9 km dróg ekspresowych:
S3 Kamienna Góra Północ - Lubawka (ok. 12 km), S7 Lesznowola - Tarczyn Północ (14,8 km oraz 2,3 km w obrębie węzła Tarczyn), S7 Moczydło - Miechów (18,7 km), S11 Koszalin Zachód - Zegrze Pomorskie (16,9 km), S11 Zegrze Pomorskie - Kłanino (19,3 km), S11 Kłanino - Bobolice (11,6 km), S11 obwodnica Olesna (24,8 km), S14 Aleksandrów Łódzki - Słowik (14,5 km), S17 obwodnica Tomaszowa Lubelskiego - II jezdnia (5,4 km), S52 Węgrzce - Batowice (fragment Północnej Obwodnicy Krakowa, 3 km), S61 Ełk Południe - Kalinowo (22,9 km), S61 Podborze - Śniadowo (19,5 km), S61 Łomża Zachód - Łomża Południe (7,2 km - budowa zakończyła się w 2022 roku, jednak odcinek zostanie dopuszczony do ruchu w 2023 roku po wybudowaniu węzła Łomża Zachód).
14,2 km obwodnic w ciągu dróg krajowych:
DK28 obwodnica Chełmca (1,4 km), DK45 obwodnica Praszki (12,8 km).
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock