Prace projektowe trwały ponad rok, a sama instalacja napędu gazowego LPG - przeszło tydzień, ale udało się. Montaż w polskim czołgu T-55AM „Merida” powiódł się, a jego właściciel wreszcie może liczyć na oszczędności. Raport TVN Turbo przygotowany przez Łukasza Byśkiniewicza.
W przypadku tak nietypowego pojazdu największym problemem byłoby wiercenie, które jest niezbędnym etapem przy instalacji gazu.
LPG w czołgu
- Nawet nie próbowaliśmy. To jest stal pancerna, część elementów jest walcowana na zimno, więc wykonywanie otworów, gwintów jest praktycznie nierealne bez specjalnego, profesjonalnego sprzętu - mówił członek zespołu monterskiego - mówił Jakub Geborys, doradca techniczny AC Stag - firmy, która opracowała instalację gazu LPG. T-55AM „Merida” to czołg wyprodukowany w Polsce w latach 80-tych. Waży 42 tony, napędzany jest potężnym 12-cylindrowym silnikiem o mocy 640 koni, a jego pojemność liczy 36 litrów. Ma silnik diesla. Okazało się, że może być także zasilany gazem LPG.
Tak, jak w zwykłym samochodzie
Jazda na gazie odbywa się tak, jak w zwykłym samochodzie. - Tak, jak w każdej naszej instalacji system przełączania na gaz jest automatyczny. Po uzyskaniu temperatury płyny chłodniczego - ok. 30 stopni, instalacja automatycznie się włącza - opowiadał Geborys. Jako że czołg ma silnik diesla, nawet po przełączeniu na gaz nie jedzie na samym LPG. W zależności od obciążenia silnika, LPG stanowi od 30 do 50 proc. pobieranego paliwa, reszta natomiast to olej napędowy.
"Zagazować" i oszczędzać
Do czołgu możemy zatankować 1200 oleju napędowego i 200 litrów gazu. Ten czołg to dowód na to, że nawet największe silniki można "zagazować" i oszczędzać na jeździe.
- Każdy człowiek liczy koszta. W aucie prywatnym koszty są mniejsze, niż we flocie aut ciężarowych.W przypadku czołgu to spore zyski - mówi Marta Jemieljańczuk z AC Stag.
Czołg podczas normalnej jazdy pali 300 l na setkę. W warunkach bojowych, w trudnym terenie nawet 1000. Jeśli chodzi zaś o LPG, to jest to od 100 do 300-400 litrów gazu na 100 km, w zależności od ukształtowania terenu. Koszt montażu instalacji gazowej w takim pojeździe wynosi ok. 15 tys. zł
Autor: ag//ms / Źródło: tvn24bis.pl, Raport TVN Turbo
Źródło zdjęcia głównego: TVN Turbo