Liczba całkowicie elektrycznych samochodów przekroczyła w maju 94 tysiące sztuk, to wzrost o 42 procent rok do roku - wynika z Licznika Elektromobilności. W Polsce przybyło też punktów ładowania.
Jak wskazano w raporcie Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM), przez pierwsze pięć miesięcy 2025 r. liczba pojazdów całkowicie elektrycznych (BEV) zwiększyła się o 14 015 sztuk, czyli o 46 proc. więcej niż miało to miejsce w analogicznym okresie 2024 r.
Auta elektryczne w Polsce
Na koniec maja br. w Polsce było 170 713 samochodów osobowych z napędem elektrycznym, z czego około połowy to osobówki w pełni elektryczne (85 300 sztuk), a 85 413 egzemplarzy to hybrydy typu plug-in (PHEV). Łączna liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła z kolei 9006 pojazdów.
Autorzy raportu zwrócili również uwagę na - jak wskazali - stale rosnącą liczbę elektrycznych motorowerów i motocykli. Na koniec maja składała się ona z 25 074 takich jednośladów.
Według Licznika Elektromobilności po naszym kraju jeździło również 1 096 799 osobowych i dostawczych aut hybrydowych oraz 1574 autobusy zeroemisyjne. Tych całkowicie elektrycznych było 1481, z kolei wodorowych - 93 sztuki.
Program wsparcia zakupu pojazdów ciężarowych
- Bardzo dobrą wiadomością jest uruchomienie naboru wniosków do programu wsparcia zakupu pojazdów ciężarowych. Pierwsze tygodnie pokazały wprawdzie, że w programie trzeba będzie wprowadzić pewne zmiany, ale cieszy fakt, że nasi przewoźnicy wreszcie będą mogli konkurować z przewoźnikami z innych krajów, gdzie takie dopłaty funkcjonują od dłuższego czasu - ocenił prezes PZPM Jakub Faryś, cytowany w raporcie.
- Warto też wspomnieć o dużym zainteresowaniu programami dopłat do infrastruktury i ładowarek dedykowanych pojazdom ciężarowym, bo – co zawsze podkreślamy – bez nich nie będzie sukcesu w przechodzeniu na zeroemisyjny transport - dodał.
Stacje ładowania w Polsce
Autorzy raportu zwrócili również uwagę na rozwijającą się infrastrukturę ładowania. Pod koniec maja br. w Polsce funkcjonowało 9814 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych (o 3 proc. więcej w stosunku do kwietnia br.), z czego 33 proc. stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 67 proc. wolniejsze ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.
Z Licznika Elektromobilności wynika również, że najwięcej punktów ładowania znajduje się w Warszawie, a następnie w Gdańsku i Szczecinie. Rok wcześniej w Polsce było 6910 punktów ładowania.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: ArtMediaFactory / Shutterstock