80 mieszkańców wrocławskiego Trzonolinowca, czyli modernistycznego bloku przy ulicy Kościuszki, powinno natychmiast go opuścić. Miasto oferuje pomoc zarówno lokatorom mieszkań komunalnych, jak i właścicielom lokali prywatnych. Podstawą konstrukcji 11-piętrowego budynku są stalowe liny. Wcześniej sporządzona ekspertyza potwierdziła, że budynek jest w złym stanie i powinien zostać wyremontowany. Inspektor nadzoru budowalnego nakazuje wzmocnienie konstrukcji w ciągu 18 miesięcy.
W czwartek, 29 lutego, Michał Guz z biura prasowego wrocławskiego magistratu powiedział, że decyzję w sprawie Trzonolinowca wydał Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowalnego dla Miasta Wrocławia. "Inspektor nadzoru budowalnego nakazuje wzmocnienie konstrukcji w ciągu 18 miesięcy i do czasu wykonania tego obowiązku zakazuje użytkowania budynku" – mówił Guz.
Podstawą konstrukcji 11-piętrowego budynku jest żelbetonowy trzon, na którym osadzono stropy na stalowych linach. Podczas ekspertyzy opublikowanej na początku lutego ustalono, że charakterystyczny budynek musi przejść remont.
Dodał, że inspektor wskazał, że nakaz wyprowadzki należy wykonać "natychmiast". - Inspektor w decyzji podkreśla przy tym, że wykwaterowanie ludzi z 44 mieszkań wymaga czasu. A więc nie jest wskazany termin, do którego budynek ma być opuszczony, tylko wskazane jest, że ma to się odbyć niezwłocznie – powiedział Guz.
Mieszkańcy mają opuścić budynek
Budynek powinien zostać opuszczony do połowy roku. Łącznie zameldowanych jest w nim 80 osób. 11 spośród 44 lokali należy do miasta. Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk podkreślił, że miasto w sprawie Trzonolinowca "od kilku tygodni działa zapobiegawczo".
- Spodziewaliśmy się, że prędzej czy później i tak mieszkańcy będą musieli wyprowadzić się z Trzonolinowca na czas remontu. Osoby z mieszkań komunalnych już kilkanaście dni temu otrzymywały oferty lokali zastępczych. Pierwsze cztery rodziny już zaakceptowały zaproponowane im lokum. Decyzja PINB o zakazie użytkowania Trzonolinowca otwiera nam możliwość pomocy także właścicielom prywatnym. Od początku zakładaliśmy, że do nich także powinniśmy wyjść z propozycjami, ponieważ sytuacja jest nadzwyczajna – mówi Sutryk.
Nie wiadomo, ile może kosztować remont. Wpis do rejestru zabytków może w przyszłości pomóc w pozyskiwaniu funduszy.
Uruchomiono infolinię dla mieszkańców
Urząd Miejski we Wrocławiu uruchomił również numer telefonu, pod którym pracownicy Departamentu Nieruchomości i Eksploatacji czekają na pytania mieszkańców Trzonolinowca. Numer telefonu: 71 777 87 61, czynny jest przez cały tydzień w godz. 8-20.
W przypadku potrzeby rozmowy z psychologiem można telefonować pod numery telefonów: 71 78 22 437, 71 36 77 628, 71 78 23 590, 71 78 22 441. W godzinach 7.30 – 15.30 dyżurują pod nimi specjaliści z Działu Wsparcia Rodzin Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej.
Pierwsze zalecenia były w połowie 2023 roku
Pierwsza ekspertyza dotycząca Trzonolinowca pojawiła się z inicjatywy zarządcy obiektu w połowie 2023 roku. Wynikało z niej, że budynek jest w złym stanie technicznym i grozi mu nawet rozbiórka. Wówczas Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego uznał ją za nierzetelną i podpisano umowę na nową ekspertyzę z Politechniką Wrocławską. Jednocześnie rozpoczęto starania o wpis budynku do rejestru zabytków.
W czwartek, 22 lutego, rozpoczęły się kolejne badania stanu technicznego wrocławskiego Trzonolinowca. - Będzie to wymagało ingerencji w strukturę budynku, za którą pójdzie potrzeba wykwaterowania lokatorów. Mamy tu korozję lin. Elementy konstrukcyjne są przeciążone. Budynek należy wzmocnić. Jest to jednak obiekt jak najbardziej możliwy do uratowania – wyjaśnia, cytowany w komunikacie, prof. Krzysztof Schabowicz z Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego.
Ekspertyza sporządzona przez naukowców z Politechniki Wrocławskiej potwierdziła, że Trzonolinowiec jest w złym stanie technicznym i powinien zostać wyremontowany.
Trzonolinowiec powstał w latach 1961-67, autorami projektu byli Andrzej Skorupa i Jacek Burzyński. Cała konstrukcja opiera się na żelbetowym trzonie, na którym poszczególne kondygnacje zostały zawieszone za pomocą stalowych lin. Z tego względu blok był budowany od góry, wykonane z prefabrykatów płyty były podnoszone za pomocą siłowników hydraulicznych.
Źródło: PAP/ tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24