Na tej planecie rok trwa 10 tysięcy lat. I szaleją na niej burze piaskowe

NASA, tvnmeteo.pl
Start misji Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba
Start misji Kosmicznego Teleskopu Jamesa WebbaNASA
Teleskop Jamesa Webba

Burze piaskowe na planecie VHS 1256 b zostały uchwycone przez Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba. Naukowcy zauważyli, że w turbulentnej atmosferze odległego świata nieustannie wirują krzemianowe cząsteczki przypominające piach i pył. Podczas pojedynczej obserwacji badaczom udało się zebrać rekordowo dużą ilość informacji na temat planety.

Wśród obiektów, które obserwował Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba, znajduje się wiele planet pozasłonecznych. Jedną z nich jest odległa o 40 lat świetlnych VHS 1256 b, gigantyczny brązowy karzeł, gdzie jeden rok trwa 10 tysięcy lat ziemskich. Jak pokazuje badanie przeprowadzone za pomocą Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba, atmosfera tego dalekiego świata skrywa wiele tajemnic.

Daleko od gwiazd

Obserwacje VHS 1256 b zostały przeprowadzone za pomocą instrumentów pomiarowych pracujących w podczerwieni i bliskiej podczerwieni. Na tej podstawie sporządzono spektra emisyjne planety, wskazujące, jakie substancje znajdują się w atmosferze świata. Naukowcy mogli bezpośrednio obserwować planetę, ponieważ krąży ona dookoła dwóch chłodnych gwiazd w odległości czterokrotnie większej niż Pluton od Słońca.

- Czyni ją to świetnym celem dla Webba - wyjaśniła Brittany Miles z Uniwersytetu Arizońskiego, główna autorka badania. - Światło odbijane przez planetę nie miesza się bowiem ze światłem gwiazd.

Mimo znaczącej odległości od gwiazd wysoko w atmosferze VHS 1256 b panuje wysoka temperatura - do 830 stopni Celsjusza. Jak pokazały obserwacje, kłębią się tam również gorące, krzemianowe chmury złożone z ziaren różnej wielkości.

- Drobniejsze ziarna krzemianowe mogą być podobne do maleńkich cząsteczek dymu - zauważyła współautorka badania Beth Biller z Uniwersytetu w Edynburgu. - Większe możemy natomiast porównać do bardzo gorących, malutkich ziarenek piasku.

Planeta VHS 1256 b - wizja artystyNASA/ESA/CSA/Joseph Olmsted (STScI)

Burze wieku młodzieńczego

W ciągu 22-godzinnego dnia atmosfera planety nieustannie się podnosi, miesza i przemieszcza, wynosząc gorący materiał skalny do góry i spychając zimniejszy w dół. Wynikające z tego zmiany jasności są tak dramatyczne, że to pierwszy tak zmienny obiekt o masie planetarnej, jaki udało nam się zaobserwować.

Skąd biorą się te gwałtowne zjawiska? Jednym z powodów może być młody wiek planety. W kategoriach astronomicznych jest ona dość młoda, a od jej uformowania minęło zaledwie 150 milionów lat. Niewykluczone, że z czasem stanie się chłodniejsza, a jej niebo może zmienić się z pochmurnego na czyste. Detekcję krzemianowych burz mogła ułatwić niska grawitacja VHS 1256 b, która pozwala chmurom unosić się wysoko do góry, gdzie może zobaczyć je teleskop.

Woda, tlenek węgla i piach

W atmosferze VHS 1256 b znaleziono również ślady wody, metanu i tlenku węgla, a także dowody na istnienie dwutlenku węgla. Jest to największa liczba cząsteczek, jaką kiedykolwiek jednocześnie znaleziono na planecie spoza naszego Układu Słonecznego.

- Żaden inny teleskop nie zidentyfikował naraz tak wielu cech pojedynczego celu - wyjaśnił Andrew Skemer z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Santa Cruz, współautor badania. - W jednym widmie z Webba widzimy wiele cząsteczek, które szczegółowo opisują dynamiczne systemy chmur i pogody planety.

Jak dodała Biller, "po zaledwie kilkugodzinnej obserwacji otrzymaliśmy dane, których potencjał wydaje się nieskończony". Badacze wiedzą jednak, że przed nimi jeszcze wiele pracy.

- Zidentyfikowaliśmy krzemiany, ale zrozumienie, jakie rozmiary i kształty ziaren tworzą konkretne chmury, wymaga dalszych badań - powiedziała Miles. - Ta planeta nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa, a to dopiero początek wielkiego modelowania, dzięki któremu rozszyfrujemy wszystkie dane - dodała.

Zwierciadło teleskopu Jamesa WebbaPAP/Reuters/Adam Ziemienowicz

Autorka/Autor:as/dd

Źródło: NASA, tvnmeteo.pl

Źródło zdjęcia głównego: NASA/ESA/CSA/Joseph Olmsted (STScI)

Co czeka nas w najbliższym czasie w pogodzie? Z każdym dniem będzie coraz cieplej, a w drugiej połowie tygodnia temperatura przekroczy 30 stopni Celsjusza. Spodziewamy się również gwałtownych zjawisk. Podczas burz w niektórych regionach będzie ulewnie padać.

Upał wleje się do Polski. Wraz z nim przyjdą gwałtowne burze

Upał wleje się do Polski. Wraz z nim przyjdą gwałtowne burze

Pogoda we wtorek 25.06 w całym kraju będzie dopisywać. Synoptycy nie przewidują opadów. Na termometrach będzie od 23 do 27 stopni Celsjusza. Aura korzystnie wpłynie na samopoczucie.

Pogoda na jutro - wtorek 25.06. Dużo słońca i ciepło

Pogoda na jutro - wtorek 25.06. Dużo słońca i ciepło

Zespół archeologów odkrył w Egipcie 33 grobowce rodzinne zawierające szczątki mumii oraz narzędzia pogrzebowe - podało w poniedziałek egipskie Ministerstwo Turystyki i Starożytnego Dziedzictwa.

Niezwykłe znalezisko. "Mumie wykazują oznaki anemii, chorób płuc i osteoporozy"

Niezwykłe znalezisko. "Mumie wykazują oznaki anemii, chorób płuc i osteoporozy"

Europejska Agencja Kosmiczna przeprowadziła tak zwany mokry test nowej rakiety nośnej Ariane 6. Ma ona zapewnić Europie niezależny dostęp do przestrzeni kosmicznej. - Jesteśmy w końcu blisko startu - powiedział Pier Domenico Resta, główny inżynier odpowiedzialny za system Ariane.

Ariane 6 przeszła "mokry" test. "Jesteśmy blisko startu"

Ogromny, płonący obiekt spada w pobliżu miasteczka, zmuszając przerażonych ludzi do ucieczki - takie nagranie pojawiło się w ostatnim czasie w chińskim internecie. Jak zauważają media, nagranie najprawdopodobniej przedstawia spadanie na wioskę Xianqiao w południowo-zachodnich Chinach fragmentu rakiety kosmicznej, którą w sobotę wystrzelił Pekin.

Media: fragment chińskiej rakiety kosmicznej spadł na wioskę, ludzie uciekali z domów

Media: fragment chińskiej rakiety kosmicznej spadł na wioskę, ludzie uciekali z domów

CNN, tvn24.pl

Tegoroczna pielgrzymka wyznawców islamu do Mekki pochłonęła ponad 1300 ofiar śmiertelnych. Przyczyną tych tragedii były skrajne upały, sięgające nawet około 50 stopni Celsjusza. Córka starszego mężczyzny, który zmarł w namiocie nieopodal Mekki, przyznała jednak, że jego rodzina jest "szczęśliwa, że został pochowany w Mekce". Według islamu śmierć i bycie tam pochowanym jest błogosławieństwem.

Tragiczny skutek upałów. "Widziałem wielu pielgrzymów, którzy zmarli. Co kilkaset metrów leżało przykryte ciało"

Tragiczny skutek upałów. "Widziałem wielu pielgrzymów, którzy zmarli. Co kilkaset metrów leżało przykryte ciało"

CNN, Reuters

W weekend w stanach Dakota Południowa, Iowa i Minnesota po ulewach wylały rzeki. Doszło do powodzi, w wyniku której zginęła co najmniej jedna osoba. Zalanych zostało wiele domów.

"Katastrofalna" powódź. Na nagraniach z dronów widać tylko dachy i korony drzew

"Katastrofalna" powódź. Na nagraniach z dronów widać tylko dachy i korony drzew

AP, BBC, tvnmeteo.pl

Naukowcy odkryli nieznany im dotąd sposób, w jaki bakterie emitują gazy cieplarniane. Niektóre grupy mikroorganizmów, gdy nie mają wystarczającego dostępu do tlenu, potrafią zasilać swój metabolizm za pomocą azotanów. W procesie tym wytwarzane są znaczące ilości gazu o silnym działaniu cieplarnianym. Naukowcy uspokajają, że emisjom tym możemy przeciwdziałać w jeden prosty sposób.

Odkryto nieznane dotąd źródło emisji gazów cieplarnianych

Caltech

Odnaleziono ciało turysty, który w niedzielę zaginął na Krecie. Mężczyzna wybrał się na samotną wycieczkę bez zapasu wody. To szósta osoba, która w ciągu ostatnich tygodni zmarła w Grecji prawdopodobnie na skutek przegrzania.

Ciało niemieckiego turysty znalezione na Krecie

Ciało niemieckiego turysty znalezione na Krecie

eKathimerini, Reuters

Nowa fala gorącego powietrza dotrze do Polski i znowu będzie ponad 30 stopni. Kiedy możemy spodziewać się powrotu upału? Sprawdź długoterminową prognozę pogody na 16 dni, przygotowaną przez prezentera tvnmeteo.pl Tomasza Wasilewskiego.

Pogoda na 16 dni: szykuje się kolejny skok temperatury

Pogoda na 16 dni: szykuje się kolejny skok temperatury

W południowej Europie panują upały. W Hiszpanii termometry w niedzielę pokazywały nawet 40 stopni Celsjusza. Niezwykle gorąco jak na czerwiec jest również w innych krajach, w tym Grecji, Bułgarii czy nawet Wielkiej Brytanii.

Europa w uścisku gorąca. "Przed nami wyjątkowo trudne lato"

Europa w uścisku gorąca. "Przed nami wyjątkowo trudne lato"

Reuters, PAP, AEMET, 20minutos.es, greekreporter. fakti.bg

Rodzina z Florydy domaga się od NASA odszkodowania w wysokości 80 tysięcy dolarów po tym, jak metalowy obiekt z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej uderzył w ich dom, robiąc dziurę w dachu i podłodze.

Pozywają NASA, bo część Międzynarodowej Stacji Kosmicznej zrobiła im dziurę w dachu

Pozywają NASA, bo część Międzynarodowej Stacji Kosmicznej zrobiła im dziurę w dachu

CBC News, Click Orlando

Ataki węży wywołały panikę wśród mieszkańców Bangladeszu. Za wiele z nich odpowiedzialne są żmije łańcuszkowe - jedne z najniebezpieczniejszych gadów Azji. Zwierzęta te zniknęły z kraju na początku XXI wieku, ale od niedawna zaczynają być zauważane w niektórych regionach.

Ataki węży wywołały panikę. W masowych polowaniach giną też niegroźne gatunki

Ataki węży wywołały panikę. W masowych polowaniach giną też niegroźne gatunki

BBC, TBS News

Fala upałów od tygodnia utrzymuje się nad ogromną częścią Stanów Zjednoczonych. W niektórych miastach w sobotę pobite zostały rekordy temperatury. Gorąco ma utrzymać się jeszcze przez kilka dni - służby publiczne ostrzegały, że tak długa ekspozycja na upał może mieć poważne konsekwencje dla zdrowia.

"To najgroźniejsza pogoda, z jaką mamy do czynienia"

"To najgroźniejsza pogoda, z jaką mamy do czynienia"

PAP, New York Times, NWS

Obłoki srebrzyste były widoczne w poniedziałkową noc nad Polską. Chociaż w części kraju w obserwacjach przeszkadzały chmury, niektórym Reporterom 24 udało się uchwycić to piękne zjawisko. Materiały otrzymaliśmy na Kontakt 24.

Srebrna łuna zalała niebo nad Polską

Srebrna łuna zalała niebo nad Polską

13 osób zostało aresztowanych w związku z pożarem lasu na greckiej wyspie Hydra - poinformowały w niedzielę lokalne media. Według władz ogień wybuchł w efekcie wystrzelonych z jachtu fajerwerków.

Wystrzelili fajerwerki z jachtu, na wyspie wybuchł pożar. Może grozić im nawet 20 lat więzienia

Wystrzelili fajerwerki z jachtu, na wyspie wybuchł pożar. Może grozić im nawet 20 lat więzienia

ekathimerini.com, tvnmeteo.pl

Służby ratunkowe znalazły ciało mężczyzny w kantonie Gryzonia na południu Szwajcarii, gdzie zeszła dużych rozmiarów lawina skalna. Trwają poszukiwania dwóch osób. Z powodu ulew i gwałtownych powodzi w sąsiednim Valais jedna miejscowość została odcięta od świata, kilak wsi nie ma dostępu do prądu i wody.

Potężne osuwisko zniszczyło domy i autostradę. "Znaleźliśmy ciało"

Potężne osuwisko zniszczyło domy i autostradę. "Znaleźliśmy ciało"

PAP, SRF, Reuters

Włoska straż przybrzeżna przeprowadziła serię akcji ratunkowych na jeziorze Como w Lombardii w północnych Włoszech. Dziesiątkom żeglarzy groziło niebezpieczeństwo z powodu silnego wiatru i wysokich fal.

Seria akcji ratunkowych na włoskim jeziorze

Seria akcji ratunkowych na włoskim jeziorze

ANSA, Reuters

Makaki z Portoryko przebudowały swoją społeczność po katastrofie naturalnej. Huragan Maria, który w 2017 roku spustoszył wyspę, zniszczył roślinność i poważnie ograniczył dostęp do cennego cienia. Naukowcy zauważyli, że taka sytuacja faworyzowała małpy zachowujące się w określony sposób.

Huragan "zmienił zasady gry" tej społeczności. I nie chodzi o ludzi

Huragan "zmienił zasady gry" tej społeczności. I nie chodzi o ludzi

University of Exeter, BBC, NWS, Smithsonian Magazine

Jaka pogoda czeka nas w lipcu? Czy upały dadzą się we znaki? Z prognozy długoterminowej na ten miesiąc opracowanej przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej wynika, że temperatura na południu, zachodzie i w centrum kraju ma być powyżej normy.

Jaka pogoda na lipiec? W tych regionach może być cieplej niż zwykle

Jaka pogoda na lipiec? W tych regionach może być cieplej niż zwykle

Morze dookoła Balearów staje się coraz cieplejsze. Naukowcy wyliczyli, że w ciągu ostatnich czterech dekad temperatura wód powierzchniowych w regionie archipelagu wzrosła o 1,6 stopnia Celsjusza. Jest to powiązane z podnoszącym się poziomem mórz, który nie pozostanie bez wpływu na kultowe plaże Majorki czy Ibizy.

Kultowym plażom zagraża niebezpieczeństwo

PAP, La Voz de Ibiza, Tourism Review

W górzystym regionie w prowincji Hunan w środkowych Chinach doszło do osunięcia się ziemi. Zginęło osiem osób - podały państwowe media. Wcześniej w niedzielę informowano o śmierci jednej osoby w innej wiosce leżącej w tej prefekturze.

Osunęła się ziemia, ośmioro zabitych

PAP, Xinhua

W historii Jowisza prawdopodobnie istniało kilka Wielkich Czerwonych Plam. Najnowsze badania wykazały, że burza, którą możemy obserwować obecnie, nie jest tą odnotowaną w XVII wieku. Badaczom udało się także określić jej prawdopodobny wiek i genezę.

Naukowcy rozwiązali tajemnicę największej burzy Układu Słonecznego

PAP, NASA

Ośmioletni pekińczyk Wild Thang zdobył tytuł najbrzydszego psa na świecie. Konkurs, który od 53 lat odbywa się w kalifornijskim mieście Petaluma, ma na celu "świętowanie niedoskonałości, które sprawiają, że wszystkie psy są wyjątkowe i niepowtarzalne" - podkreślają organizatorzy.

Oto najbrzydszy pies świata

Śnieżna lawina przysypała samochód w centralnej części Chile. Na pomoc uwięzionemu kierowcy ruszyli policjanci, którzy zlokalizowali pojazd dzięki sygnałowi z jego komórki. Część kraju zmaga się natomiast z powodziami.

Lawina śnieżna zasypała samochód. Kierowcę uratował telefon

Reuters, Atlas Agencia, meteored.cl

Deszcz zalewa południowo-wschodnie Chiny. Najtrudniejsza sytuacja panuje w prowincjach Guangdong i Anhui, gdzie doszło do gwałtownych powodzi i osunięć ziemi. Na nagraniu uchwycono moment, w którym zawalił się dom naruszony przez lawinę błotną.

Dom runął na ich oczach. Nagranie

Dom runął na ich oczach. Nagranie

Indie zmagają się z falami upałów. Temperatura na północy kraju wzrosła prawie do 50 stopni Celsjusza. Jest tak gorąco, że z drzew spadają martwe nietoperze.

Jest tak gorąco, że nietoperze spadają martwe z drzew