Rośliny mogły pojawić się na Ziemi wcześniej, niż do tej pory sądziliśmy

Live Science, University of Toronto, tvnmeteo.pl
Algi sprzed 541 milionów lat
Shu Chai/Cédric Aria/Hong Hua
Algi sprzed 541 milionów latShu Chai/Cédric Aria/Hong Hua

Naukowcy odkryli dowody na to, że rośliny podobne do współczesnych pojawiły się na Ziemi znacznie wcześniej, niż do tej pory sądziliśmy. Znaleziona w południowych Chinach skamieniałość wskazuje na to, że praprzodkowie dzisiejszych roślin zielonych wywodzą się z bardzo wczesnego okresu w dziejach Ziemi i już wtedy byli zaskakująco podobni do obecnie spotykanych organizmów.

Przez długi czas uważano, że pojawienie się współczesnych, złożonych roślin powiązane jest z eksplozją kambryjską, w czasie której - pomiędzy 540 a 485 milionami lat temu - na Ziemi w stosunkowo krótkim czasie zaroiło się od organizmów o skomplikowanej, wyspecjalizowanej budowie. Naukowcy z Uniwersytetu w Xi'an oraz Uniwersytetu w Toronto znaleźli jednak dowód, który ma podważać tę hipotezę. Wyniki ich badań zostały opublikowane na łamach "BMC Biology".

Trójwymiarowa skamieniałość

Do odkrycia doszło na stanowisku geologicznym Dengying w południowych Chinach, zawierającym bardzo dobrze zachowane szczątki organizmów pochodzących z ediakaru - okresu w dziejach Ziemi, który zakończył się około 541 milionów lat temu, a zatem przed eksplozją kambryjską. Badacze natrafili tam na kulistą, trójwymiarową skamieniałość, mocno różniącą się od wszystkich innych organizmów z tego okresu.

Bliższa analiza szczątków wskazała, że mają one niemal identyczną budowę, co współcześnie występujące zielenice z rodzaju Codium - samożywne organizmy wchodzące w skład kladu Viridiplantae, obejmującego również współczesne rośliny lądowe. Komórki zawierały charakterystyczne syfony, czyli cienkie nitki, które do dzisiaj wykształcają się w jednokomórkowych organizmach. Jedyną widoczną różnicą była wielkość komórek - te z przeszłości miały pół milimetra średnicy, a zatem były o połowę mniejsze od spotykanych u współczesnych przedstawicieli Codium. Nowo odkryty gatunek został nazwany Protocodium sinense.

- Odkrycie czegoś tak bliskiego dzisiejszym algom Codium w ediakarze spowoduje przesunięcie historii zielenic w czasie - wskazuje Cédric Aria z Uniwersytetu w Toronto, współautor badania. Naukowcy szacują, że organizmy te mogą być o 100 milionów lat starsze, niż dotychczas sądziliśmy.

Wewnętrzna struktura P. sinenseShu Chai, Cédric Aria, Hong Hua

Ta sama nisza od milionów lat

Odkrycie może zmienić to, jak świat nauki patrzy na historię roślin. Wszystkie organizmy należące do kladu Viridiplantae - od najmniejszych, jednokomórkowych alg po skomplikowane rośliny zielone - wywodzą się od tych samych, bardzo prostych organizmów. Dotychczas naukowcy szacowali, że pojawiły się one około półtora miliarda lat temu, jednak znalezienie tak wczesnych skamieniałości o tak zaawansowanej budowie wskazuje, że królestwo to zaczęło kształtować się wiele milionów lat wcześniej - tutaj naukowcy nie podali jednak nawet szacunkowego okresu.

- To bardzo wymowne, że ten organizm pozostał praktycznie niezmieniony przez co najmniej 540 milionów lat - dodaje Aria. - Do ediakaru ewolucja doprowadziła go do pewnej niszy, a od tego czasu jest mu tam naprawdę wygodnie.

Istnienie tak złożonego organizmu przed 541 milionami lat sugeruje również, że w ediakarze na Ziemi panowała większa bioróżnorodność, niż sądziliśmy. Jak wskazuje Aria, być może nadszedł czas, aby ponownie przeanalizować dwuwymiarowe skamieniałości z tego okresu i sprawdzić, czy one również nie przypominają współczesnych organizmów.

P. sinense - część zewnętrzna (czarno-biała i koloryzowana) oraz wnętrzeCédric Aria
W takim środowisku mogły żyć P. sinenseStacy Turpin Cheavens, MS, CMI/The Curators of University of Missouri

Autorka/Autor:as//rzw

Źródło: Live Science, University of Toronto, tvnmeteo.pl

Źródło zdjęcia głównego: Cédric Aria

Co czeka nas w najbliższym czasie w pogodzie? Z każdym dniem będzie coraz cieplej, a w drugiej połowie tygodnia temperatura przekroczy 30 stopni Celsjusza. Spodziewamy się również gwałtownych zjawisk. Podczas burz w niektórych regionach będzie ulewnie padać.

Upał wleje się do Polski. Wraz z nim przyjdą gwałtowne burze

Upał wleje się do Polski. Wraz z nim przyjdą gwałtowne burze

Pogoda we wtorek 25.06 w całym kraju będzie dopisywać. Synoptycy nie przewidują opadów. Na termometrach będzie od 23 do 27 stopni Celsjusza. Aura korzystnie wpłynie na samopoczucie.

Pogoda na jutro - wtorek 25.06. Dużo słońca i ciepło

Pogoda na jutro - wtorek 25.06. Dużo słońca i ciepło

Zespół archeologów odkrył w Egipcie 33 grobowce rodzinne zawierające szczątki mumii oraz narzędzia pogrzebowe - podało w poniedziałek egipskie Ministerstwo Turystyki i Starożytnego Dziedzictwa.

Niezwykłe znalezisko. "Mumie wykazują oznaki anemii, chorób płuc i osteoporozy"

Niezwykłe znalezisko. "Mumie wykazują oznaki anemii, chorób płuc i osteoporozy"

Europejska Agencja Kosmiczna przeprowadziła tak zwany mokry test nowej rakiety nośnej Ariane 6. Ma ona zapewnić Europie niezależny dostęp do przestrzeni kosmicznej. - Jesteśmy w końcu blisko startu - powiedział Pier Domenico Resta, główny inżynier odpowiedzialny za system Ariane.

Ariane 6 przeszła "mokry" test. "Jesteśmy blisko startu"

Ogromny, płonący obiekt spada w pobliżu miasteczka, zmuszając przerażonych ludzi do ucieczki - takie nagranie pojawiło się w ostatnim czasie w chińskim internecie. Jak zauważają media, nagranie najprawdopodobniej przedstawia spadanie na wioskę Xianqiao w południowo-zachodnich Chinach fragmentu rakiety kosmicznej, którą w sobotę wystrzelił Pekin.

Media: fragment chińskiej rakiety kosmicznej spadł na wioskę, ludzie uciekali z domów

Media: fragment chińskiej rakiety kosmicznej spadł na wioskę, ludzie uciekali z domów

CNN, tvn24.pl

Tegoroczna pielgrzymka wyznawców islamu do Mekki pochłonęła ponad 1300 ofiar śmiertelnych. Przyczyną tych tragedii były skrajne upały, sięgające nawet około 50 stopni Celsjusza. Córka starszego mężczyzny, który zmarł w namiocie nieopodal Mekki, przyznała jednak, że jego rodzina jest "szczęśliwa, że został pochowany w Mekce". Według islamu śmierć i bycie tam pochowanym jest błogosławieństwem.

Tragiczny skutek upałów. "Widziałem wielu pielgrzymów, którzy zmarli. Co kilkaset metrów leżało przykryte ciało"

Tragiczny skutek upałów. "Widziałem wielu pielgrzymów, którzy zmarli. Co kilkaset metrów leżało przykryte ciało"

CNN, Reuters

W weekend w stanach Dakota Południowa, Iowa i Minnesota po ulewach wylały rzeki. Doszło do powodzi, w wyniku której zginęła co najmniej jedna osoba. Zalanych zostało wiele domów.

"Katastrofalna" powódź. Na nagraniach z dronów widać tylko dachy i korony drzew

"Katastrofalna" powódź. Na nagraniach z dronów widać tylko dachy i korony drzew

AP, BBC, tvnmeteo.pl

Naukowcy odkryli nieznany im dotąd sposób, w jaki bakterie emitują gazy cieplarniane. Niektóre grupy mikroorganizmów, gdy nie mają wystarczającego dostępu do tlenu, potrafią zasilać swój metabolizm za pomocą azotanów. W procesie tym wytwarzane są znaczące ilości gazu o silnym działaniu cieplarnianym. Naukowcy uspokajają, że emisjom tym możemy przeciwdziałać w jeden prosty sposób.

Odkryto nieznane dotąd źródło emisji gazów cieplarnianych

Caltech

Odnaleziono ciało turysty, który w niedzielę zaginął na Krecie. Mężczyzna wybrał się na samotną wycieczkę bez zapasu wody. To szósta osoba, która w ciągu ostatnich tygodni zmarła w Grecji prawdopodobnie na skutek przegrzania.

Ciało niemieckiego turysty znalezione na Krecie

Ciało niemieckiego turysty znalezione na Krecie

eKathimerini, Reuters

Nowa fala gorącego powietrza dotrze do Polski i znowu będzie ponad 30 stopni. Kiedy możemy spodziewać się powrotu upału? Sprawdź długoterminową prognozę pogody na 16 dni, przygotowaną przez prezentera tvnmeteo.pl Tomasza Wasilewskiego.

Pogoda na 16 dni: szykuje się kolejny skok temperatury

Pogoda na 16 dni: szykuje się kolejny skok temperatury

W południowej Europie panują upały. W Hiszpanii termometry w niedzielę pokazywały nawet 40 stopni Celsjusza. Niezwykle gorąco jak na czerwiec jest również w innych krajach, w tym Grecji, Bułgarii czy nawet Wielkiej Brytanii.

Europa w uścisku gorąca. "Przed nami wyjątkowo trudne lato"

Europa w uścisku gorąca. "Przed nami wyjątkowo trudne lato"

Reuters, PAP, AEMET, 20minutos.es, greekreporter. fakti.bg

Rodzina z Florydy domaga się od NASA odszkodowania w wysokości 80 tysięcy dolarów po tym, jak metalowy obiekt z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej uderzył w ich dom, robiąc dziurę w dachu i podłodze.

Pozywają NASA, bo część Międzynarodowej Stacji Kosmicznej zrobiła im dziurę w dachu

Pozywają NASA, bo część Międzynarodowej Stacji Kosmicznej zrobiła im dziurę w dachu

CBC News, Click Orlando

Ataki węży wywołały panikę wśród mieszkańców Bangladeszu. Za wiele z nich odpowiedzialne są żmije łańcuszkowe - jedne z najniebezpieczniejszych gadów Azji. Zwierzęta te zniknęły z kraju na początku XXI wieku, ale od niedawna zaczynają być zauważane w niektórych regionach.

Ataki węży wywołały panikę. W masowych polowaniach giną też niegroźne gatunki

Ataki węży wywołały panikę. W masowych polowaniach giną też niegroźne gatunki

BBC, TBS News

Fala upałów od tygodnia utrzymuje się nad ogromną częścią Stanów Zjednoczonych. W niektórych miastach w sobotę pobite zostały rekordy temperatury. Gorąco ma utrzymać się jeszcze przez kilka dni - służby publiczne ostrzegały, że tak długa ekspozycja na upał może mieć poważne konsekwencje dla zdrowia.

"To najgroźniejsza pogoda, z jaką mamy do czynienia"

"To najgroźniejsza pogoda, z jaką mamy do czynienia"

PAP, New York Times, NWS

Obłoki srebrzyste były widoczne w poniedziałkową noc nad Polską. Chociaż w części kraju w obserwacjach przeszkadzały chmury, niektórym Reporterom 24 udało się uchwycić to piękne zjawisko. Materiały otrzymaliśmy na Kontakt 24.

Srebrna łuna zalała niebo nad Polską

Srebrna łuna zalała niebo nad Polską

13 osób zostało aresztowanych w związku z pożarem lasu na greckiej wyspie Hydra - poinformowały w niedzielę lokalne media. Według władz ogień wybuchł w efekcie wystrzelonych z jachtu fajerwerków.

Wystrzelili fajerwerki z jachtu, na wyspie wybuchł pożar. Może grozić im nawet 20 lat więzienia

Wystrzelili fajerwerki z jachtu, na wyspie wybuchł pożar. Może grozić im nawet 20 lat więzienia

ekathimerini.com, tvnmeteo.pl

Służby ratunkowe znalazły ciało mężczyzny w kantonie Gryzonia na południu Szwajcarii, gdzie zeszła dużych rozmiarów lawina skalna. Trwają poszukiwania dwóch osób. Z powodu ulew i gwałtownych powodzi w sąsiednim Valais jedna miejscowość została odcięta od świata, kilak wsi nie ma dostępu do prądu i wody.

Potężne osuwisko zniszczyło domy i autostradę. "Znaleźliśmy ciało"

Potężne osuwisko zniszczyło domy i autostradę. "Znaleźliśmy ciało"

PAP, SRF, Reuters

Włoska straż przybrzeżna przeprowadziła serię akcji ratunkowych na jeziorze Como w Lombardii w północnych Włoszech. Dziesiątkom żeglarzy groziło niebezpieczeństwo z powodu silnego wiatru i wysokich fal.

Seria akcji ratunkowych na włoskim jeziorze

Seria akcji ratunkowych na włoskim jeziorze

ANSA, Reuters

Makaki z Portoryko przebudowały swoją społeczność po katastrofie naturalnej. Huragan Maria, który w 2017 roku spustoszył wyspę, zniszczył roślinność i poważnie ograniczył dostęp do cennego cienia. Naukowcy zauważyli, że taka sytuacja faworyzowała małpy zachowujące się w określony sposób.

Huragan "zmienił zasady gry" tej społeczności. I nie chodzi o ludzi

Huragan "zmienił zasady gry" tej społeczności. I nie chodzi o ludzi

University of Exeter, BBC, NWS, Smithsonian Magazine

Jaka pogoda czeka nas w lipcu? Czy upały dadzą się we znaki? Z prognozy długoterminowej na ten miesiąc opracowanej przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej wynika, że temperatura na południu, zachodzie i w centrum kraju ma być powyżej normy.

Jaka pogoda na lipiec? W tych regionach może być cieplej niż zwykle

Jaka pogoda na lipiec? W tych regionach może być cieplej niż zwykle

Morze dookoła Balearów staje się coraz cieplejsze. Naukowcy wyliczyli, że w ciągu ostatnich czterech dekad temperatura wód powierzchniowych w regionie archipelagu wzrosła o 1,6 stopnia Celsjusza. Jest to powiązane z podnoszącym się poziomem mórz, który nie pozostanie bez wpływu na kultowe plaże Majorki czy Ibizy.

Kultowym plażom zagraża niebezpieczeństwo

PAP, La Voz de Ibiza, Tourism Review

W górzystym regionie w prowincji Hunan w środkowych Chinach doszło do osunięcia się ziemi. Zginęło osiem osób - podały państwowe media. Wcześniej w niedzielę informowano o śmierci jednej osoby w innej wiosce leżącej w tej prefekturze.

Osunęła się ziemia, ośmioro zabitych

PAP, Xinhua

W historii Jowisza prawdopodobnie istniało kilka Wielkich Czerwonych Plam. Najnowsze badania wykazały, że burza, którą możemy obserwować obecnie, nie jest tą odnotowaną w XVII wieku. Badaczom udało się także określić jej prawdopodobny wiek i genezę.

Naukowcy rozwiązali tajemnicę największej burzy Układu Słonecznego

PAP, NASA

Ośmioletni pekińczyk Wild Thang zdobył tytuł najbrzydszego psa na świecie. Konkurs, który od 53 lat odbywa się w kalifornijskim mieście Petaluma, ma na celu "świętowanie niedoskonałości, które sprawiają, że wszystkie psy są wyjątkowe i niepowtarzalne" - podkreślają organizatorzy.

Oto najbrzydszy pies świata

Śnieżna lawina przysypała samochód w centralnej części Chile. Na pomoc uwięzionemu kierowcy ruszyli policjanci, którzy zlokalizowali pojazd dzięki sygnałowi z jego komórki. Część kraju zmaga się natomiast z powodziami.

Lawina śnieżna zasypała samochód. Kierowcę uratował telefon

Reuters, Atlas Agencia, meteored.cl

Deszcz zalewa południowo-wschodnie Chiny. Najtrudniejsza sytuacja panuje w prowincjach Guangdong i Anhui, gdzie doszło do gwałtownych powodzi i osunięć ziemi. Na nagraniu uchwycono moment, w którym zawalił się dom naruszony przez lawinę błotną.

Dom runął na ich oczach. Nagranie

Dom runął na ich oczach. Nagranie

Indie zmagają się z falami upałów. Temperatura na północy kraju wzrosła prawie do 50 stopni Celsjusza. Jest tak gorąco, że z drzew spadają martwe nietoperze.

Jest tak gorąco, że nietoperze spadają martwe z drzew