Oto pradawne zwierzę bez odbytu. Naukowcy wiedzą, w co później wyewoluowało

BBC
Nowy gatunek pająka z Australii
Nowy gatunek pająka z AustraliiQueensland Museum
Nowo odkryte gatunki

Kilka lat temu badacze odnaleźli niezwykłą skamielinę, pochodzącą z okresu kambru. Zawierała pozostałości po organizmie, mierzącym zaledwie jeden milimetr długości. Przez lata badacze uważali, że pozbawione odbytu zwierzę to jeden z najwcześniejszych przodków człowieka. Dzięki najnowszym analizom okazało się, że ma także charakterystyczne kolce, które sugerują przynależność do zupełnie innej grupy zwierząt.

Naukowcy stwierdzili, że po kilku latach analiz udało im się rozwiązać zagadkę, dotyczącą ewolucji mikroskopijnego, kolczastego organizmu, sprzed 500 milionów lat, którego cechą szczególną jest brak odbytu.

Od momentu odkrycia go w 2017 roku, badacze informowali, że maleńka, workowata skamielina może należeć do jednego z najwcześniejszych znanych przodów człowieka. Zwierzę nazwano Saccorhytus coronarius i uznano za prymitywnego przodka kręgowców - takich jak ludzie.

Według najnowszych badań, Saccorhytus powinien być umieszczony w zupełnie innej grupie zwierząt.

Saccorhytus coronarius - wizualizacja Yunhuan Liu et al. (2022)

Brak odbytu i obecne kolce

Zespół naukowców z Chin i Wielkiej Brytanii przeprowadził bardzo szczegółową analizę rentgenowską organizmu i doszedł do wniosku, że należy zaliczyć go do grupy przodków pajęczaków i owadów. Jak wskazali, jednym ze źródeł tego zamieszania był brak odbytu u tego zwierzęcia.

- To było trochę mylące. Większość tego typu zwierząt posiada odbyt, więc dlaczego to nie miało? - powiedziała Emily Carlisle, która brała udział w badaniach.

Jak wyjaśniła, jedną z "intrygujących opcji" na wyjaśnienie tego zagadnienia był fakt, że jeszcze wcześniejszy przodek owadów i pajęczaków także nie miał odbytu. Saccorhytus miał wyewoluować potem.

- Być może stracił go podczas własnej ewolucji - być może nie potrzebował go, ponieważ mógł po prostu egzystować z jednym otworem na wszystkie potrzeby fizjologiczne - powiedziała.

Badaczka dodała, że głównym powodem "zmiany pozycji" Saccorhytusa jest to, że przy początkowym badaniu struktur, które otaczały jego otwór gębowy, zostały uznane za miejsca, w których mogły znajdować się pierwotne skrzela. Ale kiedy naukowcy przyjrzeli się bardziej szczegółowo, dzięki użyciu silnych promieni rentgenowskich, zobaczyli, że na ciele o długości zaledwie jednego milimetra znajdują się pozostałości po kolcach, które musiały się ułamać.

Saccorhytus coronarius - wizualizacja Yunhuan Liu et al. (2022)

"Dopiero zarysowujemy jego historię"

Naukowcy umieszczają każde zwierzę na tak zwanym drzewie życia - bardzo podobnym do drzewa genealogicznego - które umożliwia im zrozumienie, skąd pochodzą i jak ewoluowały poszczególne organizmy. Zrobili tak również w przypadku Saccorhytus coronarius.

- Jeśli Saccorhytus żył w oceanach - kolce trzymałyby go w jednym miejscu w osadach na dnie - wyjaśniła Carlisle. - Jak sądzimy, po prostu siedziałby tam - w bardzo dziwnym środowisku, z mnóstwem różnych znanych i nieznanych zwierząt - dodała.

Naukowcy nieustannie analizują skamieniałości pochodzące z epoki kambru. - Tak wiele możemy się jeszcze nauczyć o tym środowisku - dodała badaczka. - Im dłużej studiuję paleontologię, tym bardziej zdaję sobie sprawę, jak wiele nam brakuje. Jeśli chodzi o to stworzenie i świat, w którym żyło, to tak naprawdę dopiero zarysowujemy jego historię - dodała.

Saccorhytus coronarius Yunhuan Liu et al. (2022)

Autorka/Autor:kw

Źródło: BBC

Źródło zdjęcia głównego:  Yunhuan Liu et al. (2022)

Gdzie jest burza? W środę 19.06 nad Polską pojawiły się wyładowania atmosferyczne. Burze wygasły, ale po południu w części kraju znowu zaczęło grzmieć. Śledź aktualną sytuację pogodową na tvnmeteo.pl.

Gdzie jest burza? Uwaga, wiatr rozpędza się do 90 km/h

Gdzie jest burza? Uwaga, wiatr rozpędza się do 90 km/h

Do Polski napływa gorące, wilgotne powietrze z południa Europy. Sprawi ono, że w środę temperatura przekroczy w części kraju 30 stopni Celsjusza, niosąc pogodę parną i duszną. Jak prognozuje synoptyk tvnmeteo.pl Arleta Unton-Pyziołek, taka męcząca aura nie odpuści nam także w kolejnych dniach. Dlatego warto pamiętać zasady, które pomogą nam radzić sobie w takich warunkach pogodowych.

"Tak parno, że powietrze można kroić". To nie koniec trudnej i męczącej pogody

"Tak parno, że powietrze można kroić". To nie koniec trudnej i męczącej pogody

Kolejne dni przyniosą nam sporo zmian w pogodzie. Naprzemienny napływ ciepłego powietrza z Afryki i chłodniejszych mas polarnych spowoduje, że czekają nas zarówno bezchmurne, słoneczne dni, jak i gwałtowne zjawiska atmosferyczne. Na termometrach wkrótce znów zobaczymy ponad 30 stopni Celsjusza.

Pogoda na 5 dni. Polska stanie się "areną pogodowych starć"

Pogoda na 5 dni. Polska stanie się "areną pogodowych starć"

Alert RCB. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa ostrzega przed burzami, podczas których będzie mocno padać i wiać. SMS-owy alert został wysłany do osób przebywających na terenie 11 województw.

Alert RCB w 11 województwach. "Unikaj otwartych przestrzeni"

Alert RCB w 11 województwach. "Unikaj otwartych przestrzeni"

RCB, tvnmeteo.pl

IMGW wydał ostrzeżenia pierwszego i drugiego stopnia przed burzami. Z prognoz wynika, że podczas wyładowań wiatr może się rozpędzać nawet do 110 kilometrów na godzinę. Obowiązują też ostrzeżenia przed upałem. Sprawdź, gdzie aura będzie groźna.

Ostrzeżenia drugiego stopnia w części kraju. Uważajmy na spiekotę i burze

Ostrzeżenia drugiego stopnia w części kraju. Uważajmy na spiekotę i burze

Miniona noc była rekordowa pod względem temperatury w tym roku. Miejscami termometry pokazały aż 21,2 stopnia Celsjusza. - Za nami pierwsza noc tropikalna - przekazała w środę Ilona Śmigrodzka, synoptyk Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej (IMGW).

Za nami pierwsza taka noc w tym roku

Za nami pierwsza taka noc w tym roku

IMGW, PAP, tvnmeteo.pl

Nad Bałkany nadeszła pierwsza w tym roku fala upałów. Temperatura odczuwalna może osiągać miejscami nawet ponad 40 stopni. Przed spiekotą ostrzegają służby meteorologiczne. Afrykański żar dotarł też do Węgier.

Afrykański tydzień. Europa w odcieniach czerwieni i pomarańczy

Afrykański tydzień. Europa w odcieniach czerwieni i pomarańczy

Co najmniej 550 uczestników hadżdżu, czyli corocznej pielgrzymki muzułmanów do Mekki w Arabii Saudyjskiej, zmarło w wyniku upałów - podała agencja informacyjna AFP, powołując się na źródła dyplomatyczne. Co najmniej 320 ofiar to Egipcjanie.

Ponad pół tysiąca pielgrzymów zmarło od upału

Ponad pół tysiąca pielgrzymów zmarło od upału

PAP, Reuters, France 24, AFP

Chmury mammatus z charakterystycznymi wypustkami, przypominającymi krowie wymiona, pojawiły się we wtorek w województwie lubuskim. Udało się je uchwycić na nagraniu Reporterowi 24.

"Krowie wymiona" zawisły nad Ziemią Lubuską

tvnmeteo.pl, Kontakt 24

Pogoda na dziś. W środę 19.06 znaczną część Polski nawiedzą burze z obfitymi opadami deszczu i bardzo silnymi porywami wiatru. Padać nie powinno tylko na południowym wschodzie i tam będzie upalnie.

Pogoda na dziś - 19.06. Duże różnice temperatury i gwałtowne burze

Pogoda na dziś - 19.06. Duże różnice temperatury i gwałtowne burze

Trąba powietrzna pojawiła się w miejscowości Carlepont położonej na północy Francji. Strażacy przekazali, że w wyniku żywiołu 34 domy zostały uszkodzone.

Uszkodzone domy, zerwane linie energetyczne. "To było wstrząsające"

Reuters, bfmtv.com,france3-regions.francetvinfo.fr

Pięć lat temu pewna galaktyka zaczęła świecić jaśniej niż kiedykolwiek i nie przestała. Teraz naukowcy mają prawdopodobne wyjaśnienie tego zjawiska. Ich zdaniem po razy pierwszy udało się zaobserwować aktywację czarnej dziury w czasie rzeczywistym.

"Być może obserwujemy aktywację masywnej czarnej dziury w czasie rzeczywistym"

"Być może obserwujemy aktywację masywnej czarnej dziury w czasie rzeczywistym"

ESO

Rekin podpłynął bardzo blisko plaż na Wyspach Kanaryjskich, wymuszając ich zamknięcie. Drapieżnik jest na bieżąco monitorowany przez służby morskie.

W panice uciekali przed głowomłotem. Zamknięto plaże na Gran Canarii

W panice uciekali przed głowomłotem. Zamknięto plaże na Gran Canarii

Onda Cero, El Norte de Castilla

Upały nadciągają na Stany Zjednoczone. Tereny zamieszkałe przez 70 milionów ludzi zostały objęte ostrzeżeniami przed gorącem, a niektóre regiony czeka potencjalnie najdłuższa fala gorąca od dekad. Co ciekawe, w części kraju spodziewana jest niemal zimowa aura.

Na horyzoncie "najdłuższa od dziesięcioleci" fala upałów

Na horyzoncie "najdłuższa od dziesięcioleci" fala upałów

PAP, NWS, NHC

Ulewy nawiedziły Salwador. Intensywne opady utrzymują się od soboty nad całym krajem, powodując podtopienia i śmiertelnie groźne osuwiska. Gwałtowna aura przyczyniła się do śmierci 11 osób, a meteorolodzy ostrzegają, że pogoda może się pogorszyć.

W ulewach zginęło 11 osób. Deszcz ma padać jeszcze mocniej

W ulewach zginęło 11 osób. Deszcz ma padać jeszcze mocniej

PAP, Reuters, Prensa Latina

Na Babiej Górze odkryto dwa nieznane dotąd naukowcom gatunki jastrzębców, roślin należących do rodziny astrowatych. Zostały uznane za gatunki endemiczne, a więc występujące tylko tam. Łacińskie określenie jednego z nich pochodzi od nazwy Babiogórskiego Parku Narodowego, który w tym roku obchodzi swoje 70-lecie.

Mamy w Polsce dwa nowe gatunki endemiczne

Mamy w Polsce dwa nowe gatunki endemiczne

Płynąca do Polski fala gorącego powietrza z Afryki napotka przeszkodę. Jak bardzo upalnie będzie? Co czeka nas w drugiej połowie czerwca i jak zacznie się lipiec? Sprawdź długoterminową prognozę pogody na 16 dni, przygotowaną przez prezentera tvnmeteo.pl Tomasza Wasilewskiego.

Pogoda na 16 dni: upał inny niż miał być

Pogoda na 16 dni: upał inny niż miał być

Chiny zmagają się ze skutkami ekstremalnych zjawisk pogodowych, które przynoszą poważne powodzie na południowych obszarach i osunięcia ziemi, w których w ostatnich dniach zginęło co najmniej dziewięć osób. W północnych regionach rolniczych panuje z kolei susza, co może odbić się negatywnie na zbiorach.

40-stopniowe upały na północy, powodzie na południu. Zabici i zaginieni

40-stopniowe upały na północy, powodzie na południu. Zabici i zaginieni

Stan Michigan nawiedziły gwałtowne burze. W miejscowości Bloomingdale wiatr zdmuchnął stojącą w ogrodzie trampolinę. Mieszkaniec domu uchwycił ten moment na nagraniu.

Silnie wieje, nagle trampolina zaczyna fruwać. Nagranie

Reuters, fox17online.com

Antycyklon afrykański nadciąga nad Włochy. Nadano mu imię sędziego z Piekła z "Boskiej komedii" Dantego, wyznaczającego miejsce grzesznym duszom. W szczycie upałów temperatura ma przekroczyć 40 stopni Celsjusza.

Nadciąga antycyklon Minos. Nadano mu imię sędziego z piekła Dantego

Nadciąga antycyklon Minos. Nadano mu imię sędziego z piekła Dantego

PAP, ilmeteo.it

Susza daje się we znaki rolnikom i spowodowała straty w plonach. W okresie od 11 kwietnia do 10 czerwca występowała na terenie 15 województw - podał w raporcie Instytut Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa (IUNG). Według ekspertów największe zagrożenie występowało wśród upraw zbóż jarych.

Susza rolnicza w 15 województwach. Gdzie wystąpiły największe niedobory wody

Susza rolnicza w 15 województwach. Gdzie wystąpiły największe niedobory wody

PAP, susza.iung.pulawy.pl

Corades yanacocha - tak nazwany został nowy gatunek motyla odkryty m.in. przez polskich naukowców pod Quito, stolicą Ekwadoru. Na ślad nowego owada badacze natknęli się podczas przeglądania zdjęć na portalu internetowym. "Trudno jest zrozumieć, jak przez tak długi czas okazały, jaskrawo ubarwiony gatunek motyla uchował się przed okiem badaczy" - czytamy na stronie Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Wpadli na trop nowego gatunku motyla dzięki zdjęciu w internecie

Wpadli na trop nowego gatunku motyla dzięki zdjęciu w internecie

uj.edu.pl

Pożar szaleje na terenie hrabstwa Los Angeles w stanie Kalifornia. Zmusił do ewakuacji 1200 osób, głównie urlopowiczów - poinformowały lokalne władze. Z ogniem walczy ponad 400 strażaków, wspomaganych przez ciężki sprzęt i samoloty.

Pożar w hrabstwie Los Angeles. Ewakuacja ponad 1000 osób

Pożar w hrabstwie Los Angeles. Ewakuacja ponad 1000 osób

Reuters, CNN, PAP,eu.usatoday.com

W czasie wyprawy na Marsa nerki astronautów mogą zostać niemal całkowicie zniszczone - wynika z badania przeprowadzonego przez zespół naukowców. Winne temu ma być głównie promieniowanie kosmiczne. Artykuł na ten temat został opublikowany na łamach "Nature Communications".

Wyprawa na Marsa. Nerki astronautów mogą nie przetrwać tak długiego lotu

Wyprawa na Marsa. Nerki astronautów mogą nie przetrwać tak długiego lotu

PAP, nature.com

Mieszkańcy kompleksu luksusowych apartamentowców w chilijskim nadmorskim kurorcie Vina del Mar żyją w strachu. Obawiają się zawalenia ich domów po tym, jak u podnóża jednego z bloków po ulewach otworzyła się głęboka na 30 metrów dziura. Budynek zawisł tuż nad przepaścią.

"Kładziemy się spać w strachu"

"Kładziemy się spać w strachu"

Tegoroczne lato w Chorwacji ma być wyjątkowo gorące, co zwiększy ryzyko suszy i pożarów. Do walki z zapowiadanym "piekielnym" latem zaangażowano kilku tysięcy strażaków, a nawet wojsko.

Tysiące strażaków, wojsko, drony. Szykują się na "piekielne lato"

Tysiące strażaków, wojsko, drony. Szykują się na "piekielne lato"

Burze słoneczne na Marsie mogą mieć wpływ na członków misji załogowych, którzy w przyszłości tam wyruszą. Badania przeprowadzone po dotarciu silnego rozbłysku słonecznego do Czerwonej Planety pokazały, że ludzie powinni być przygotowani na poważne dawki promieniowania. Naukowcy zaobserwowali także marsjańskie zorze.

Zorze na Marsie mogą być piękne, ale i niebezpieczne

Zorze na Marsie mogą być piękne, ale i niebezpieczne

JPL NASA, tvnmeteo.pl

El Nino oficjalnie dobiegło końca, a to, co po nim nastąpi, może wstrząsnąć pogodą na całym świecie - donosi CNN. Stany Zjednoczone mogą doświadczyć wyjątkowo gorącego lata, obfitującego w huragany.

El Nino oficjalnie dobiegło końca. Amerykanie drżą

Reuters, cpc.ncep.noaa.gov

1344 metry - na taką głębokość zanurkował pewien żółw skórzasty z rejonu Wysp Salomona. Jeśli wynik ten zostanie potwierdzony badaniami naukowymi, zostanie uznany za rekord Guinnessa.

"Spektakularny" wyczyn żółwia może trafić do Księgi rekordów Guinnessa

"Spektakularny" wyczyn żółwia może trafić do Księgi rekordów Guinnessa

livescience.com, tvnmeteo.pl

Powrót kapsuły Starliner z dwojgiem astronautów na pokładzie został po raz kolejny przesunięty. Amerykanie mają wrócić na Ziemię nie wcześniej niż 22 czerwca - podała w piątek NASA.

Pechowa misja. Powrót astronautów znów przełożony