Orbita Jowisza mogła uwarunkować istnienie życia na Ziemi

sciencealert.com
Wizualizacja samotnej planety
Wizualizacja samotnej planetyESO
Planety

Według najnowszych analiz, jednym z czynników, dzięki którym na Ziemi pojawiły się formy życia, było ukształtowanie orbity Jowisza. Okazuje się, że gdyby zmienić jej kształt, nasza planeta mogłaby znaleźć się nieco bliżej Słońca i w konsekwencji stać się jeszcze bardziej sprzyjająca do zamieszkiwania.

Przez dziesiątki lat badań i obserwacji Wszechświata badacze nie odnaleźli jeszcze żadnego innego ciała niebieskiego, na którym warunki sprzyjałyby istnieniu życia. Kiedy analizują cechy danej planety, koncentrują się na elementach charakterystycznych dla Ziemi i wykorzystują ją jako idealny wzorzec. Tymczasem nowe badania wykazały, że nasza planeta mogłaby być jeszcze bardziej zdatna do zamieszkania, niż jest w rzeczywistości. Wystarczyłoby po prostu nieznacznie przekształcić orbitę... Jowisza.

Jowisz uchwycony przez sondę Juno 12 lutego 2019 rokuNASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS|

Szereg powiązań

W Układzie Słonecznym istnieje wiele różnych elementów, które na siebie oddziałują. Dlatego tak wielką rolę miało odkrycie, że jednym z czynników warunkujących istnienie życia na Ziemi jest orbita piątej planety od Słońca.

Dzięki tym doniesieniom badacze stworzyli kolejny zestaw parametrów, które usprawnią typowanie planet aspirujących do miana "drugiej Ziemi".

- Gdyby pozycja Jowisza pozostała taka sama, ale zmienił się kształt jego orbity, mogłoby to faktycznie zwiększyć możliwości zamieszkania planety - powiedziała badaczka Pam Vervoort z Uniwersytetu Kalifornijskiego. - Wielu jest przekonanych, że Ziemia jest wzorcem planety nadającej się do zamieszkania, a także że każda zmiana orbity Jowisza może mieć dla niej nieprzyjemne konsekwencje. Pokazaliśmy, że oba założenia są błędne - dodała.

Co świadczy o tym, że planeta może nadawać się do życia

Chociaż badacze nie dysponują żadnymi narzędziami, które pozwoliłyby jednoznacznie ocenić możliwość zamieszkania egzoplanet - planet, które krążą poza Układem Słonecznym - to potencjalnych obiektów, których cechy mogłyby sprzyjać istnieniu życia, wciąż przybywa.

By zakwalifikować daną planetę na tę listę, musi być spełnionych kilka warunków. Po pierwsze planeta musi znajdować się w odpowiedniej odległości od swojej gwiazdy - na tyle blisko, by obecna na niej woda nie wyparowała, ale też nie tak daleko, by zamarzła.

Drugą sprawą jest rozmiar i masa egzoplanety. Chodzi o ustalenie, czy jest skalista, tak jak Ziemia, Wenus lub Mars, czy raczej składa się z gazu, jak w przypadku Jowisza, Saturna lub Urana. Okazuje się, że coraz częściej w kręgu potencjalnych obiektów sprzyjających zamieszkaniu wymienia się gazowe olbrzymy podobne do Jowisza. Są jednak pewne zastrzeżenia.

Temperatura i pory roku

W 2019 roku międzynarodowy zespół badaczy na podstawie symulacji odkrył, że zmiana orbity Jowisza może bardzo szybko sprawić, że cały Układ Słoneczny stanie się niestabilny. Teraz kolejne symulacje miały pokazać, że może stać się całkowicie inaczej.

Badanie opierało się na analizie orbity Jowisza, a konkretnie na stopniu, w jakim jest wydłużona i eliptyczna. To bardzo istotne, ponieważ orbita tej planety jest prawie całkowicie okrągła.

Jeśli jednak ulegnie rozciągnięciu, będzie to miało zauważalny wpływ na resztę Układu Słonecznego. Wszystko dlatego, że Jowisz jest masywny - aż 2,5 raza większy od wszystkich pozostałych planet Układu Słonecznego razem wziętych.

Tak więc efekt grawitacyjny, jaki zmiana jego orbity wywrze na inne planety, może być znaczący.

Zdaniem badaczy niektóre planety - w tym Ziemia - przybliżają się do Słońca. To sprawi, że niektóre części planety staną się cieplejsze i będą bardziej sprzyjające do zamieszkania.

Ale jeśli sam Jowisz przesunie się bliżej Słońca, Ziemia znacznie ucierpi. Jak wytłumaczyli badacze, wtedy nasza planeta przechyli się na swojej osi obrotu bardziej niż obecnie. To spowodowałoby też zamarznięcie dużych obszarów i w konsekwencji bardziej ekstremalne pory roku. Zimowy lód morski rozciągałby się na obszar czterokrotnie większy niż obecnie.

JowiszPAP

Uniwersalny schemat

Nowe analizy mogą być zastosowane do wszystkich układów planetarnych, aby ocenić je pod kątem potencjalnej możliwości zamieszkania, uważają naukowcy. Podkreślili jednak, że oprócz tego istnieje wiele innych czynników, które mogły wpłynąć na naszą obecność na Ziemi, a także na brak naszego istnienia, gdyby doszło do destabilizacji Układu Słonecznego.

- Obecność wody na powierzchni to pierwszy aspekt, który nie uwzględnia jednak kształtu jej orbity lub sezonowych zmian, jakich planeta może doświadczać - zauważył astrofizyk Stephen Kane z Uniwersytetu Kalifornijskiego. - Ważne jest, aby zrozumieć wpływ, jaki Jowisz miał na klimat na Ziemi na przestrzeni czasu - czyli jak zmieniał nas w przeszłości i jak może nas zmienić ponownie w przyszłości - podsumował.

Autorka/Autor:kw

Źródło: sciencealert.com

Źródło zdjęcia głównego: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS|

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej wydał ostrzeżenia drugiego stopnia przed burzami. Niebezpiecznie będzie w środę na terenie 11 województw. Prognozowane są intensywne opady deszczu i wiatr rozpędzający się w porywach nawet do 90 kilometrów na godzinę.

"Bardzo silne opady", wiatr do 90 km/h. Wydano ostrzeżenia drugiego stopnia

"Bardzo silne opady", wiatr do 90 km/h. Wydano ostrzeżenia drugiego stopnia

W środę burze z obfitymi opadami deszczu i silnym wiatrem będą pojawiać się we wschodniej połowie Polski. Mieszkańcy pozostałych regionów mogą spodziewać się słońca przez cały dzień. Na termometrach zobaczymy od 21 do 27 stopni Celsjusza.

Pogoda na dziś - środa 29.05. Burzowy front w połowie kraju

Pogoda na dziś - środa 29.05. Burzowy front w połowie kraju

We wtorek różnica temperatury pomiędzy Piłą a Toruniem, które są od siebie oddalone o około 140 kilometrów, wyniosła prawie 14 stopni. Zapytaliśmy o to Tomasza Wasilewskiego, prezentera tvnmeteo.pl.

W Toruniu prawie upał, a 140 kilometrów dalej ziąb. Co się stało w Pile?

W Toruniu prawie upał, a 140 kilometrów dalej ziąb. Co się stało w Pile?

tvnmeteo.pl, IMGW

We wtorek na zachodzie kraju przechodziły burze. Towarzyszyły im nie tylko silne porywy wiatru, intensywne opady deszczu i gradobicia. W okolicach miejscowości Smolec na Dolnym Śląsku pojawił się zalążek trąby powietrznej.

Zalążek trąby powietrznej pojawił się na Dolnym Śląsku

Zalążek trąby powietrznej pojawił się na Dolnym Śląsku

Sieć Obserwatorów Burz, tvnmeteo.pl

Zorze polarne mogą powrócić w czerwcu na nasze niebo. Aktywny region słoneczny AR3664, odpowiedzialny za silną burzę magnetyczną z początku maja, już wkrótce znów zwróci się w stronę Ziemi. Co istotne, w obserwacjach pomoże nam także Księżyc.

Jest szansa na powrót zorzy polarnej do Polski. Wiemy, kiedy się jej spodziewać

Jest szansa na powrót zorzy polarnej do Polski. Wiemy, kiedy się jej spodziewać

Live Science, Z głową w gwiazdach, tvnmeteo.pl

Nawałnica przeszła we wtorek przez Wielkopolskę. Na skutek ulewnych opadów deszczu zalane zostały niektóre drogi. Strażacy interweniowali kilkadziesiąt razy.

Zalane ulice, połamane gałęzie. Nawałnica przeszła nad Wielkopolską

Zalane ulice, połamane gałęzie. Nawałnica przeszła nad Wielkopolską

TVN24, tvnmeteo.pl, Kontakt 24

Pogoda na Boże Ciało i długi weekend. Nie odpoczniemy od niebezpiecznych zjawisk atmosferycznych - każdego dnia spodziewane są burze z obfitymi opadami deszczu. Temperatura sięgnie miejscami 27 stopni Celsjusza w cieniu. Sprawdź najnowszą prognozę przygotowaną przez synoptyka tvnmeteo.pl Artura Chrzanowskiego.

Pogoda na Boże Ciało i długi weekend. Niebezpieczna aura nie odpuści

Pogoda na Boże Ciało i długi weekend. Niebezpieczna aura nie odpuści

15 osób zginęło na skutek osunięcia się zbocza kamieniołomu w Indiach. Osuwisko zostało spowodowane przez ulewy towarzyszące cyklonowi Remal, który przyniósł gwałtowne zjawiska atmosferyczne nad Indie i Bangladesz. Zjawisko słabnie, ale niebezpieczeństwo jeszcze nie minęło.

Osunięcie ziemi w kamieniołomie. Nie żyje 15 osób

Osunięcie ziemi w kamieniołomie. Nie żyje 15 osób

PAP, Reuters, Times of India tvnmeteo.pl

Fiński Instytut Meteorologiczny wydał pierwsze w tym roku ostrzeżenia przed upałami. W ostatnie dni maja temperatura może lokalnie przekroczyć 30 stopni, a nawet pobić dotychczasowe rekordy. Meteorolodzy podkreślili, że upałom niestety nie towarzyszą wyczekiwane opady deszczu.

W weekend Finów czekają tropikalne noce

W weekend Finów czekają tropikalne noce

YLE, FMI, ess.fi

Osuwisko, które przyczyniło się do śmierci nawet dwóch tysięcy osób, zagraża kolejnym tysiącom mieszkańców Papui-Nowej Gwinei. W kraju ogłoszono stan klęski żywiołowej, zaś akcję poszukiwawczo-ratunkową mają wesprzeć australijscy ratownicy.

Osuwisko przysypało całe wioski. "Skały i ziemia wciąż się poruszają"

Osuwisko przysypało całe wioski. "Skały i ziemia wciąż się poruszają"

PAP, postcourier.com.pg, tvnmeteo.pl

Tajfun Ewiniar szaleje na Pacyfiku. W południowych prowincjach Filipin, w które uderzył jako burza tropikalna, żywioł przyczynił się do śmierci co najmniej siedmiu osób i wywołał niszczycielskie powodzie. Zjawisko nabiera intensywności, a w ciągu kilku dni może dotrzeć do Japonii.

Na Filipinach zabił siedem osób. Ewiniar idzie na Japonię

Na Filipinach zabił siedem osób. Ewiniar idzie na Japonię

PAP, The Straits Times

Pakistan doświadcza ekstremalnej fali upałów. Temperatura na południu kraju wzrosła powyżej 52 stopni Celsjusza, co jest wartością bliską rekordu ciepła w skali całego kraju - podał tamtejszy departament meteorologiczny. Setki osób trafiają do szpitali z objawami udaru cieplnego.

Temperatura sięgnęła 52 stopni w cieniu

Temperatura sięgnęła 52 stopni w cieniu

W Dżibuti we wschodniej Afryce w ubiegłym tygodniu do środowiska uwolniono zmodyfikowane genetycznie komary, które mają pomóc w walce z malarią. To już kolejna taka próba na świecie i zapowiadane są kolejne. Od 2019 roku na całym świecie do środowiska trafił ponad miliard komarów GMO - wynika z danych amerykańskiego Centrum Prewencji i Kontroli Chorób (CDC).

Wypuszczono już ponad miliard komarów GMO

"Smocza lilia" zakwitła w Łańcucie. Kwiaty tego gatunku charakteryzują się niezbyt przyjemnym dla ludzkiego nosa zapachem zgniłego mięsa. Pełni on jednak bardzo ważną rolę w rozmnażaniu się rośliny.

Jest piękna, ale śmierdzi jak zepsute mięso. "Smocza lilia" zakwitła w Łańcucie

Jest piękna, ale śmierdzi jak zepsute mięso. "Smocza lilia" zakwitła w Łańcucie

PAP, rhs.org.uk

Meksykańskie miasto Puebla nawiedziła potężna burza gradowa. Ulice zasypała miejscami półtorametrowa warstwa lodu. Do zjawiska doszło nagle, podczas trwającej w kraju fali upałów.

Takie widoki na ulicach w trakcie fali upałów

Takie widoki na ulicach w trakcie fali upałów

Reuters, El Pais

Jeszcze w maju na termometrach zobaczymy prawie 30 stopni. A jakie wartości przyniesie nam pierwszy miesiąc meteorologicznego lata? Sprawdź autorską długoterminową prognozę pogody na 16 dni, przygotowaną przez prezentera tvnmeteo.pl Tomasza Wasilewskiego.

Pogoda na 16 dni. Tomasz Wasilewski o tym, jak zacznie się czerwiec

Pogoda na 16 dni. Tomasz Wasilewski o tym, jak zacznie się czerwiec

Trwa sezon burzowy. W czasie wyładowań atmosferycznych najbezpieczniej jest przebywać wewnątrz budynku. Jednak nawet jeśli zostajemy w domu, warto pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. Jak przygotować się na burzę?

Ładujesz telefon w czasie burzy? Zobacz, czego lepiej nie robić

Ładujesz telefon w czasie burzy? Zobacz, czego lepiej nie robić

PAP, tvn24.pl

, między innymi za sprawą zastąpienia anomalii pogodowej El Nino przez La Ninę. Amerykańska Narodowa Służba do spraw Oceanu i Atmosfery podała, że od czerwca do listopada możemy spodziewać się nawet 13 huraganów, z czego siedem może być silnych. Meteorolodzy ogłosili także listę imion dla tych zjawisk.

La Nina szybko zastąpi El Nino. Na Atlantyku może powstawać huragan za huraganem

La Nina szybko zastąpi El Nino. Na Atlantyku może powstawać huragan za huraganem

Reuters, NOAA, tvnmeteo.pl

Meksyk zmaga się z wielotygodniową falą upałów, przynoszącą rekordy temperatury. Zalegająca nad krajem masa gorącego powietrza przyczyniła się do śmierci prawie 50 osób. Kraj zmaga się także z uciążliwą suszą. W wielu miastach regularnie odcinane są dostawy wody, co doprowadziło do protestów ludności.

Prawie 50 osób zmarło pod "kopułą ciepła". Brakuje wody, ludzie wyszli na ulice

Prawie 50 osób zmarło pod "kopułą ciepła". Brakuje wody, ludzie wyszli na ulice

PAP, Reuters, CONAGUA

Deszczowy las Borrowdale w północnej Anglii doczekał się statusu Narodowego Rezerwatu Przyrody. Ten typ ekosystemu charakteryzuje się bogatą, gęstą roślinnością i właściwie całorocznym okresem wegetacyjnym. Na dodatek lasy te są coraz rzadsze, przez co konieczna jest ich odpowiednia ochrona.

To jeden z ostatnich lasów deszczowych Anglii

To jeden z ostatnich lasów deszczowych Anglii

ENEX, gov.uk

Dwie grupy cykad wieloletnich zaczynają wylęgać się w Stanach Zjednoczonych. Tegoroczne zjawisko ma wyjątkowy charakter, ponieważ po raz pierwszy od ponad 200 lat doszło do jednoczesnego dojrzenia tych lęgów. Naukowcy i mieszkańcy spodziewają się jednego - przeraźliwie głośnych owadzich koncertów.

Biliony owadów zaczynają się wylęgać. Zrobi się przeraźliwie głośno

USA Today, Reuters, University of Connecticut, CNN

Na plaży w Ustce w czwartek znaleziono martwą fokę. Zgłoszenie o zwierzęciu otrzymał Błękitny Patrol WWF. Zdjęcia dostaliśmy na Kontakt 24.

Martwa foka na plaży w Ustce