Najstarsze osobniki mamuta włochatego mogły wyglądać inaczej, niż sobie wyobrażamy

sciencealert.com
Naukowcy chcą przywrócić do życia mamuty
Naukowcy chcą przywrócić do życia mamutyTVN24
Mamuty

Nowe badania podają w wątpliwość nasze wyobrażenia o pierwszych mamutach włochatych (Mammuthus primigenius). Najstarsze osobniki mogły wyglądać zupełnie inaczej - miały mniej puszyste futro, mniejsze pokłady tłuszczu i większe uszy. Niektóre z tych cech zmieniły się na drodze ewolucji i przystosowań do trudnego klimatu Syberii.

Predyspozycja do grubego futra i odkładania sporych ilości tłuszczu objawiała się u wszystkich mamutów włochatych (Mammuthus primigenius). Jednak zdaniem badaczy, wraz z ich rozprzestrzenianiem się i przystosowywaniem do klimatu, cechy te stawały się coraz bardziej wyraźne. Nowe analizy na ten temat ukazały się w czasopiśmie naukowym "Current Biology".

Jeden wspólny przodek

W odległej przeszłości na świecie żyło kilka różnych gatunków tych ssaków. Jednak zdaniem naukowców każdy z nich pochodził od jednego przodka - mamuta afrykańskiego (Mammuthus africanavus). Na przykład Eurazję zamieszkiwał mamut stepowy (M. trogontherii). Badacze twierdzą, że to właśnie od niego wyewoluował później mamut włochaty. Pierwszy osobnik tego gatunku mógł pojawić się około 700 tysięcy lat temu na terenie Azji.

Mamuty włochate dobrze radziły sobie w chłodnych warunkach, rozprzestrzeniając się nie tylko w Azji, ale i na całym świecie. Ślady ich obecności zostały odkryte nawet w Ameryce Północnej.

By dowiedzieć się więcej o mutacjach, które dały początek wyodrębnieniu gatunku mamutów włochatych, grupa naukowców porównała genomy 28 współczesnych słoni afrykańskich i indyjskich z genomami 23 mamutów włochatych, których pozostałości znaleziono na Syberii. W większości były to dość młode osobniki - żyły w ciągu ostatnich 100 tysięcy lat. Wśród nich znalazły się jednak szczątki mamuta znalezione w Czukockim Okręgu Autonomicznym na Syberii. One liczyły około 700 tysięcy lat.

- Posiadanie tego genomu pozwoliło nam zidentyfikować szereg genów, które ewoluowały podczas życia mamuta włochatego jako gatunku - mówił Love Dalen, profesor genomiki ewolucyjnej w Centrum Paleogenetyki w Sztokholmie, który brał udział w badaniach. - To pozwala nam badać ewolucję w czasie rzeczywistym i możemy powiedzieć, że te konkretne mutacje są unikalne dla mamutów włochatych, a nie istniały u jego przodków - dodał.

Pierwsza taka analiza

Jak dodali naukowcy, to pierwsza analiza z tak dużą liczbą próbek genomów mamutów. Dzięki temu można było dokładniej poznać mutacje, które prawdopodobnie pojawiły się w wyniku adaptacji do środowiska. Ale były i takie, które występowały tylko u wybranej grupy osobników.

- Odkryliśmy, że niektóre geny, które wcześniej uważano za szczególne dla mamutów włochatych, w rzeczywistości występowały u nich różnie, co oznacza, że prawdopodobnie nie były tak ważne - zauważył David Diez-del-Molino z Centrum Paleogenetyki w Sztokholmie i pierwszy autor badania.

Na podstawie analiz najstarszego okazu mamuta stwierdzono, że miał on cechy wyraźnie odróżniające go od mamuta stepowego.

Mamut włochaty stock.adobe.com

Mogły wyglądać inaczej

Jednak podczas badań wyszły na jaw inne zaskakujące fakty. Okazało się, że najstarsze osobniki mamuta włochatego mogły mieć mniej futra i w niektórych przypadkach wykazywały inne cechy charakterystyczne niż osobniki żyjące później. Oznacza to, że ostatni osobnik tego gatunku, który stąpał po świecie, mógł wyglądać zupełnie inaczej niż jego przodkowie.

- Najstarsze mamuty nie były w pełni rozwinięte. Być może miały większe uszy, a ich wełna mogła być inna - mniej puszysta w porównaniu do późniejszych osobników - stwierdził Dalen. Jak podkreślił, bardziej puszyste futro pojawiło się w toku przystosowania do klimatu Syberii. Także mniejsze uszy służyły zmniejszeniu utraty ciepła.

Co więcej, naukowcy znaleźli też specyficzne geny, które mają zwierzęta zamieszkujące dzisiejszą Arktykę, choć między jednymi a drugimi nie ma naukowo potwierdzonego pokrewieństwa.

- Znaleźliśmy kilka wysoko rozwiniętych genów związanych z metabolizmem i przechowywaniem tłuszczu, które występują również u innych gatunków, takich jak renifery i niedźwiedzie polarne. Oznacza to, że u ssaków prawdopodobnie istnieje zbieżna ewolucja dla genów odpowiadających za przystosowanie do zimna - powiedział Diez-del-Molino.

Nie wiadomo, co dokładnie sprawiło, że na przestrzeni lat u mamutów włochatych doszło do takich ewolucji. Podobnie niejasne jest, dlaczego wyginęły, choć bardziej puszyste futro i inne przystosowania do epoki lodowcowej mogły być dla nich znacznym kłopotem w miarę ocieplania się klimatu.

Autorka/Autor:kw

Źródło: sciencealert.com

Źródło zdjęcia głównego: stock.adobe.com

Jeszcze w maju na termometrach zobaczymy prawie 30 stopni. A jakie wartości przyniesie nam pierwszy miesiąc meteorologicznego lata? Sprawdź autorską długoterminową prognozę pogody na 16 dni, przygotowaną przez prezentera tvnmeteo.pl Tomasza Wasilewskiego.

Pogoda na 16 dni. Tomasz Wasilewski o tym, jak zacznie się czerwiec

Pogoda na 16 dni. Tomasz Wasilewski o tym, jak zacznie się czerwiec

Pogoda na jutro. W nocy miejscami pojawią się opady deszczu. Poniedziałek 27.05 przyniesie podobną pogodę w części kraju. Do tego znów należy spodziewać się burz. Termometry pokażą nawet 29 stopni Celsjusza.

Pogoda na jutro - poniedziałek 27.05. Nocą w części kraju spadnie deszcz

Pogoda na jutro - poniedziałek 27.05. Nocą w części kraju spadnie deszcz

W weekend w kilku stanach USA przeszły gwałtowne burze, którym towarzyszyły tornada. W Teksasie, Oklahomie i Arkansas zginęło łącznie co najmniej 14 osób. Kilkadziesiąt zostało rannych, wiele przetransportowano do szpitali. Żywioł niszczył domy, zrywał linie energetyczne i łamał drzewa. Zniszczenia są tak ogromne, że służby miały trudności z dotarciem do poszkodowanych.

Nie żyje co najmniej 14 osób, wielu rannych w szpitalach

Nie żyje co najmniej 14 osób, wielu rannych w szpitalach

PAP, ABC News, Associated Press

Meksykańskie miasto Puebla nawiedziła potężna burza gradowa. Ulice zasypała miejscami półtorametrowa warstwa lodu. Do zjawiska doszło nagle, podczas trwającej w kraju fali upałów.

Takie widoki na ulicach w trakcie fali upałów

Takie widoki na ulicach w trakcie fali upałów

Reuters, El Pais

Do Bangladeszu zbliża się cyklon Remal. Z przybrzeżnych terenów ewakuowano prawie 800 tysięcy osób. Służby meteorologiczne wydały alert najwyższego stopnia. Żywioł zagraża też sąsiadującym regionom Indii.

Ewakuacja blisko 800 tysięcy osób. Najwyższy stopień alertu

PAP, AP, Reuters

Niedziela to kolejny dzień, kiedy ze szczególną uwagą warto było śledzić to, co dzieje się w pogodzie. Przez Polskę przechodziły burze z ulewnym deszczem, a miejscami także z opadami gradu. Na Kontakt 24 otrzymaliśmy Wasze materiały pokazujące gwałtowne zjawiska pogodowe.

Kolejny niespokojny dzień. Pokazaliście nam tę burzową niedzielę

, między innymi za sprawą zastąpienia anomalii pogodowej El Nino przez La Ninę. Amerykańska Narodowa Służba do spraw Oceanu i Atmosfery podała, że od czerwca do listopada możemy spodziewać się nawet 13 huraganów, z czego siedem może być silnych. Meteorolodzy ogłosili także listę imion dla tych zjawisk.

La Nina szybko zastąpi El Nino. Na Atlantyku może powstawać huragan za huraganem

La Nina szybko zastąpi El Nino. Na Atlantyku może powstawać huragan za huraganem

Reuters, NOAA, tvnmeteo.pl

Do 670 wzrosła szacowana liczba ofiar śmiertelnych osuwiska, które w piątek zeszło w Papui-Nowej Gwinei. Pod zwałami kamieni i ziemi mogło znaleźć się nawet 2000 osób. Akcja ratunkowa jest bardzo trudna, ponieważ na miejsce katastrofy można dostać się tylko drogą powietrzną.

Zwały ziemi mogły pogrzebać prawie 700 osób. Jak dotąd znaleziono pięć ciał

PAP, postcourier.com.pg, tvnmeteo.pl

Zalane ulice, zerwane linie wysokiego napięcia, grad na ulicach - tak wyglądała Polska po burzach, które przetoczyły się przez kraj w sobotę. Strażacy byli wzywani do interwencji ponad 260 razy, a w województwie wielkopolskim jeden z funkcjonariuszy odniósł niegroźne obrażenia. Burzowe zdjęcia i nagrania otrzymaliśmy również na Kontakt 24.

Ranny strażak, powalone drzewa, zalane drogi. Bilans sobotnich burz

PAP, Kontakt 24, tvnmeteo.pl

Meksyk zmaga się z wielotygodniową falą upałów, przynoszącą rekordy temperatury. Zalegająca nad krajem masa gorącego powietrza przyczyniła się do śmierci prawie 50 osób. Kraj zmaga się także z uciążliwą suszą. W wielu miastach regularnie odcinane są dostawy wody, co doprowadziło do protestów ludności.

Prawie 50 osób zmarło pod "kopułą ciepła". Brakuje wody, ludzie wyszli na ulice

Prawie 50 osób zmarło pod "kopułą ciepła". Brakuje wody, ludzie wyszli na ulice

PAP, Reuters, CONAGUA

Pogoda na Boże Ciało i długi weekend czerwcowy. Na przełomie maja i czerwca czekają nas ciepłe, ale i deszczowe dni. Sprawdź wstępną prognozę pogody przygotowaną przez synoptyka tvnmeteo.pl Artura Chrzanowskiego.

Pogoda na Boże Ciało i długi weekend. Wstępna prognoza nie nastraja optymistycznie

Pogoda na Boże Ciało i długi weekend. Wstępna prognoza nie nastraja optymistycznie

Trwa sezon burzowy. W czasie wyładowań atmosferycznych najbezpieczniej jest przebywać wewnątrz budynku. Jednak nawet jeśli zostajemy w domu, warto pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. Jak przygotować się na burzę?

Ładujesz telefon w czasie burzy? Zobacz, czego lepiej nie robić

Ładujesz telefon w czasie burzy? Zobacz, czego lepiej nie robić

PAP, tvn24.pl

Deszczowy las Borrowdale w północnej Anglii doczekał się statusu Narodowego Rezerwatu Przyrody. Ten typ ekosystemu charakteryzuje się bogatą, gęstą roślinnością i właściwie całorocznym okresem wegetacyjnym. Na dodatek lasy te są coraz rzadsze, przez co konieczna jest ich odpowiednia ochrona.

To jeden z ostatnich lasów deszczowych Anglii

To jeden z ostatnich lasów deszczowych Anglii

ENEX, gov.uk

Dwie grupy cykad wieloletnich zaczynają wylęgać się w Stanach Zjednoczonych. Tegoroczne zjawisko ma wyjątkowy charakter, ponieważ po raz pierwszy od ponad 200 lat doszło do jednoczesnego dojrzenia tych lęgów. Naukowcy i mieszkańcy spodziewają się jednego - przeraźliwie głośnych owadzich koncertów.

Biliony owadów zaczynają się wylęgać. Zrobi się przeraźliwie głośno

USA Today, Reuters, University of Connecticut, CNN

Tornado przeszło w środę nad środkowym Teksasem, przynosząc ze sobą porywy wiatru przekraczające 190 kilometrów na godzinę. Żywioł uderzył w miasto Temple, niszcząc ponad 500 budynków i raniąc 30 osób. W pamięci świadków najmocniej zapisał się ogłuszający ryk, jaki towarzyszył trąbie powietrznej.

Usłyszeli syreny i ogłuszający ryk. Wtedy nadciągnął wiatr

Usłyszeli syreny i ogłuszający ryk. Wtedy nadciągnął wiatr

Reuters, NBC DFW

Na plaży w Ustce w czwartek znaleziono martwą fokę. Zgłoszenie o zwierzęciu otrzymał Błękitny Patrol WWF. Zdjęcia dostaliśmy na Kontakt 24.

Martwa foka na plaży w Ustce

Martwa foka na plaży w Ustce

Poniedziałkowa burza w Gnieźnie spowodowała wiele strat, a także wywołała wiele emocji, zresztą bardzo uzasadnionych. Tego dnia podobnych komórek burzowych nad północno-zachodnią częścią kraju było więcej, jednak to właśnie wielkopolskie miasto najmocniej odczuło załamanie pogody. O tym, co stało się 20 maja w Gnieźnie, pisze dla nas synoptyk tvnmeteo.pl Arleta Unton-Pyziołek.

Nad miastem zawisła "tykająca bomba", a to, co się stało, "wymknęło się kryteriom". Dlaczego Gniezno zatonęło w gradzie?

Nad miastem zawisła "tykająca bomba", a to, co się stało, "wymknęło się kryteriom". Dlaczego Gniezno zatonęło w gradzie?

Pakistan od pewnego czasu zmaga się z falą upałów. Są miejsca, gdzie temperatura sięga blisko 50 stopni Celsjusza. Taka pogoda w dramatyczny sposób wpływa na mieszkańców - szpitale przyjmują setki osób z objawami udaru słonecznego. Według meteorologów spiekota ma utrzymać się jeszcze co najmniej tydzień.

Blisko 50 stopni, setki osób po udarze słonecznym w szpitalach

Blisko 50 stopni, setki osób po udarze słonecznym w szpitalach

PAP, AP, tvnmeteo.pl

W rosyjskim Komsomolsku nad Amurem trzymany w mieszkaniu koczkodan napił się alkoholu i wydostał na ulicę. Zanim zwierzę udało się złapać, pogryzło kilka osób.

Pijany koczkodan biegał po ulicy i pogryzł pięć osób

Pijany koczkodan biegał po ulicy i pogryzł pięć osób

PAP, Russian Traveler, fontanka.ru

W amerykańskim stanie Iowa tornado przewróciło tira na autostradzie. Zdarzenie zarejestrowała kamera. W związku ze zniszczeniami spowodowanymi gwałtowną pogodą gubernator stanu w 15 hrabstwach ogłosił stan wyjątkowy.

Tornado przewróciło tira na autostradzie. Nagranie

Tornado przewróciło tira na autostradzie. Nagranie

ENEX, tvn24.pl

50-latek z Auckland w Nowej Zelandii został ukarany grzywną po tym, jak w mediach społecznościowych pojawiło się nagranie, na którym widać, jak skacze z łodzi do wody wprost na orki pływające w pobliżu. Działanie mężczyzny oceniono jako "celowe, szokujące i głupie".

Mężczyzna rzucił się z łodzi na orkę i jej młode. "Celowe, szokujące i głupie"

Mężczyzna rzucił się z łodzi na orkę i jej młode. "Celowe, szokujące i głupie"

ABC News, DOC

Co najmniej pięć osób zginęło, a kilkadziesiąt zostało rannych - to bilans ofiar po przejściu potężnego tornada we wtorek przez miasteczko Greenfield w amerykańskim stanie Iowa. Duża część miejscowości została zniszczona. - To trwało kilka sekund - mówią mieszkańcy, którzy przy pomocy służb usuwają skutki żywiołu.

"To trwało kilka sekund", "mój dom jest całkiem zniszczony"

CNN, Reuters, tvnmeteo.pl

Starship, czyli najpotężniejsza rakieta świata, czeka na swój czwarty testowy lot. Ma się on odbyć za około dwa tygodnie - poinformował Elon Musk, właściciel firmy SpaceX, która skonstruowała statek kosmiczny.

Megarakieta Elona Muska poleci czwarty raz. Podano datę

Lokalne władze apelują o spokój po poniedziałkowym trzęsieniu ziemi we Włoszech, w wyniku którego konieczna była ewakuacja mieszkańców. Chociaż zniszczenia okazały się niewielkie, aktywność sejsmiczna budzi niepokój - została bowiem odnotowana w rejonie największego superwulkanu Europy, Pól Flegrejskich.

"Czuliśmy, jak ziemia porusza się pod naszymi stopami"

"Czuliśmy, jak ziemia porusza się pod naszymi stopami"

PAP, The Guardian, La Reppublica

Od trzech miesięcy odwiedzający zoo w Walencji w Hiszpanii widzą poruszające zachowanie jednej z mieszkających tam szympansic. Zwierzę o imieniu Natalia straciło młode kilka dni po narodzinach i od tego czasu nie chce się z nim rozstać.

Szympansica od trzech miesięcy nie oddaje zmarłego dziecka. Poruszające obrazy w hiszpańskim zoo

Szympansica od trzech miesięcy nie oddaje zmarłego dziecka. Poruszające obrazy w hiszpańskim zoo

Reuters, abc.es, The Olive Press

Rośnie liczba ofiar śmiertelnych trwającej od początku maja ogromnej powodzi w stanie Rio Grande do Sul na południu Brazylii. Zginęło prawie 160 osób, niemal 90 osób jest poszukiwanych - podały władze. Utrzymujące się opady i wysoka woda doprowadziły do pojawienia się drapieżnych zwierząt na zalanych ulicach miast tego regionu.

"Jakby jeszcze było mało powodzi, to pojawiły się żakare"