Międzynarodowe badania: megalodony mogły konkurować z żarłaczami białymi o pożywienie

sciencedaily.com
Chłopiec znalazł ząb megalodona
Chłopiec znalazł ząb megalodonashutterstock
Megalodony

Niemiecko-amerykański zespół naukowców postanowił zbadać, jakie miejsce w łańcuchu pokarmowym zajmował megalodon (Otodus megalodon) - największy rekin, jaki kiedykolwiek istniał na świecie. Badacze mieli nadzieję poznać więcej szczegółów na temat życia tych prehistorycznych zwierząt. Dzięki analizom pozostałości zębów megalodonów okazało się, że mogły konkurować o pożywienie ze znanymi nam żarłaczami białymi (Carcharodon carcharias).

Megalodony żyły od około 23 do 3,6 milionów lat temu. Zamieszkiwały oceany na całym świecie i prawdopodobnie osiągały nawet 20 metrów długości. Dla porównania, największe współczesne żarłacze białe (Carcharodon carcharias) rosną do zaledwie sześciu metrów długości.

W badaniu naukowcy przeanalizowali stosunek stabilnych izotopów cynku w pozostałościach zębów prehistorycznych rekinów i porównali wyniki z danymi dotyczącymi żyjących współcześnie żarłaczy białych. Ta nowa metoda pozwoliła naukowcom zbadać poziom troficzny megalodonów, a więc informację dotyczącą pozycji w łańcuchu pokarmowym.

Megalodon - wizualizacjaWarpaint/Shutterstock

Zbadali pozostałości szkliwa

Analiza stabilnych izotopów cynku w szkliwie - wysoce zmineralizowanej części zębów, jest porównywalna z dużo bardziej znaną analizą izotopów azotu w kolagenie zęba - organicznej tkance w zębinie, którą bada się w celu oceny stopnia konsumpcji materii zwierzęcej. W tym wypadku metoda nie byłaby skuteczna.

- W badanym przedziale czasowym kolagen nie został zachowany, dlatego tradycyjne metody nie były możliwe do przeprowadzenia - wyjaśnił Jeremy McCormack, główny autor badania, naukowiec z Instytutu Antropologii Ewolucyjnej im. Maxa Plancka i Uniwersytetu Johanna Wolfganga Goethego we Frankfurcie.

- Po raz pierwszy wykazaliśmy, że związane z dietą sygnatury izotopów cynku są zachowane w szkliwie pozostałości zębów rekina - dodał Thomas Tuetken, profesor w Instytucie Nauk o Ziemi Uniwersytetu Johannesa Gutenberga w Moguncji.

Badacze pod lupę wzięli pozostałości zwierząt żyjących we wczesnym miocenie (od około 20,4 do 16,0 milionów lat temu) i wczesnym pliocenie (od około 5,3 do 3,6 milionów lat temu). Następnie porównali je z danymi, dotyczącymi współczesnych rekinów.

- Zauważyliśmy pewną spójność w wynikach, co zwiększa nasze zaufanie do metody i sugeruje, że mogą istnieć niewielkie różnice w wartościach izotopów cynku u podstawy morskich sieci pokarmowych - powiedziała Sora Kim, profesor z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Merced.

Żarłacz biały (zdjęcie poglądowe)Shutterstock

Na szczycie łańcucha pokarmowego

Następnie naukowcy przeanalizowali stosunek izotopów cynku w zębach przodków megalodona - gatunku Otodus chubutensis, który żył we wczesnym miocenie. Następnie porównali te wyniki z informacjami uzyskanymi po badaniach zębów współczesnych rekinów.

- Nasze wyniki pokazują, że zarówno megalodon, jak i jego przodek były rzeczywiście drapieżnikami wierzchołkowymi [a więc znajdującymi się na szczycie łańcucha pokarmowego - przyp. red.] - mówił Michael Griffiths, profesor Uniwersytetu Williama Patersona w stanie New Jersey. - Ale to, co było naprawdę niezwykłe, to fakt, że wartości izotopów cynku z zębów rekina z wczesnego pliocenu z Karoliny Północnej, sugerują w dużej mierze, że wczesne żarłacze białe miały taki sam poziom troficzny, co znacznie większe megalodony - dodał.

To oznacza, że żarłacze białe i megalodony mogły istnieć w tym samym czasie oraz konkurować ze sobą o pożywienie.

- Wyniki te prawdopodobnie sugerują przynajmniej pewne pokrywanie się ofiar, na które polowały oba gatunki rekinów - zauważył Kenshu Shimada, profesor z DePaul University w Chicago. - Choć potrzebne są dodatkowe badania, nasze wyniki zdają się potwierdzać możliwość konkurencji pokarmowej megalodona z żarłaczami białymi z wczesnego pliocenu - dodał.

Naukowcy cieszą się, gdyż nowy sposób badań może znacznie ułatwiać poznawanie przeszłości.

- Nasza metoda ilustruje możliwość wykorzystania izotopów cynku do zbadania diety i ekologii troficznej wymarłych zwierząt na przestrzeni milionów lat. Może być również zastosowana do innych grup zwierząt kopalnych, w tym naszych własnych przodków - podsumował Jeremy McCormack, główny autor badania.

Autorka/Autor:kw

Źródło: sciencedaily.com

Źródło zdjęcia głównego: Warpaint/Shutterstock

Nadchodzące dni przyniosą nam bardzo nierówną aurę. W południowej Polsce spodziewana jest pierwsza w tym roku fala upałów, której nie uda się jednak wedrzeć na północ. Prezenter tvnmeteo.pl Tomasz Wasilewski wyjaśnił, że jest to związane z systemem frontów atmosferycznych, który będzie przechodził nad Polską w niezbyt przyjemnym dla nas towarzystwie burz i ulew.

Aura podzieli Polskę. Z jednej strony afrykański upał, z drugiej niecałe 20 stopni

Aura podzieli Polskę. Z jednej strony afrykański upał, z drugiej niecałe 20 stopni

TVN24

IMGW ostrzega przed upałem. W części kraju przez najbliższe dni będą obowiązywać ostrzeżenia drugiego stopnia przed upałem, a temperatura wzrośnie powyżej 30 stopni Celsjusza. Miejscami dzień zapowiada się również burzowo.

IMGW ostrzega. Nadchodzi skwar, a z nim burze

IMGW ostrzega. Nadchodzi skwar, a z nim burze

Upały nadciągają na Stany Zjednoczone. Tereny zamieszkałe przez 70 milionów ludzi zostały objęte ostrzeżeniami przed gorącem, a niektóre regiony czeka potencjalnie najdłuższa fala gorąca od dekad. Co ciekawe, w części kraju spodziewana jest niemal zimowa aura.

Na horyzoncie "najdłuższa od dziesięcioleci" fala upałów

Na horyzoncie "najdłuższa od dziesięcioleci" fala upałów

PAP, NWS, NHC

Pogoda na dziś. Wtorek 18.06 na obszarze całej Polski przyniesie opady deszczu, a w wielu regionach możliwe są również burze z gradem. W części kraju temperatura osiągnie 30 stopni Celsjusza.

Pogoda na dziś - wtorek 18.06. Pierwszy upał i burze z gradem

Pogoda na dziś - wtorek 18.06. Pierwszy upał i burze z gradem

W pogodzie w tym tygodniu będzie się działo. Czekają nas pierwsze upalne dni, choć nie wszyscy ich doświadczą. Nie zabraknie słońca, ale w prognozie widać nawałnice.

Nawałnice i afrykański żar. To będzie bardzo trudny tydzień

Nawałnice i afrykański żar. To będzie bardzo trudny tydzień

Ulewy nawiedziły Salwador. Intensywne opady utrzymują się od soboty nad całym krajem, powodując podtopienia i śmiertelnie groźne osuwiska. Gwałtowna aura przyczyniła się do śmierci 11 osób, a meteorolodzy ostrzegają, że pogoda może się pogorszyć.

W ulewach zginęło 11 osób. Deszcz ma padać jeszcze mocniej

W ulewach zginęło 11 osób. Deszcz ma padać jeszcze mocniej

PAP, Reuters, Prensa Latina

Chiny zmagają się ze skutkami ekstremalnych zjawisk pogodowych, które przynoszą poważne powodzie na południowych obszarach i osunięcia ziemi, w których w ostatnich dniach zginęło co najmniej dziewięć osób. W północnych regionach rolniczych panuje z kolei susza, co może odbić się negatywnie na zbiorach.

40-stopniowe upały na północy, powodzie na południu. Zabici i zaginieni

40-stopniowe upały na północy, powodzie na południu. Zabici i zaginieni

Na Babiej Górze odkryto dwa nieznane dotąd naukowcom gatunki jastrzębców, roślin należących do rodziny astrowatych. Zostały uznane za gatunki endemiczne, a więc występujące tylko tam. Łacińskie określenie jednego z nich pochodzi od nazwy Babiogórskiego Parku Narodowego, który w tym roku obchodzi swoje 70-lecie.

Mamy w Polsce dwa nowe gatunki endemiczne

Mamy w Polsce dwa nowe gatunki endemiczne

Płynąca do Polski fala gorącego powietrza z Afryki napotka przeszkodę. Jak bardzo upalnie będzie? Co czeka nas w drugiej połowie czerwca i jak zacznie się lipiec? Sprawdź długoterminową prognozę pogody na 16 dni, przygotowaną przez prezentera tvnmeteo.pl Tomasza Wasilewskiego.

Pogoda na 16 dni: upał inny niż miał być

Pogoda na 16 dni: upał inny niż miał być

Stan Michigan nawiedziły gwałtowne burze. W miejscowości Bloomingdale wiatr zdmuchnął stojącą w ogrodzie trampolinę. Mieszkaniec domu uchwycił ten moment na nagraniu.

Silnie wieje, nagle trampolina zaczyna fruwać. Nagranie

Reuters, fox17online.com

Antycyklon afrykański nadciąga nad Włochy. Nadano mu imię sędziego z Piekła z "Boskiej komedii" Dantego, wyznaczającego miejsce grzesznym duszom. W szczycie upałów temperatura ma przekroczyć 40 stopni Celsjusza.

Nadciąga antycyklon Minos. Nadano mu imię sędziego z piekła Dantego

Nadciąga antycyklon Minos. Nadano mu imię sędziego z piekła Dantego

PAP, ilmeteo.it

Susza daje się we znaki rolnikom i spowodowała straty w plonach. W okresie od 11 kwietnia do 10 czerwca występowała na terenie 15 województw - podał w raporcie Instytut Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa (IUNG). Według ekspertów największe zagrożenie występowało wśród upraw zbóż jarych.

Susza rolnicza w 15 województwach. Gdzie wystąpiły największe niedobory wody

Susza rolnicza w 15 województwach. Gdzie wystąpiły największe niedobory wody

PAP, susza.iung.pulawy.pl

Corades yanacocha - tak nazwany został nowy gatunek motyla odkryty m.in. przez polskich naukowców pod Quito, stolicą Ekwadoru. Na ślad nowego owada badacze natknęli się podczas przeglądania zdjęć na portalu internetowym. "Trudno jest zrozumieć, jak przez tak długi czas okazały, jaskrawo ubarwiony gatunek motyla uchował się przed okiem badaczy" - czytamy na stronie Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Wpadli na trop nowego gatunku motyla dzięki zdjęciu w internecie

Wpadli na trop nowego gatunku motyla dzięki zdjęciu w internecie

uj.edu.pl

Pożar szaleje na terenie hrabstwa Los Angeles w stanie Kalifornia. Zmusił do ewakuacji 1200 osób, głównie urlopowiczów - poinformowały lokalne władze. Z ogniem walczy ponad 400 strażaków, wspomaganych przez ciężki sprzęt i samoloty.

Pożar w hrabstwie Los Angeles. Ewakuacja ponad 1000 osób

Pożar w hrabstwie Los Angeles. Ewakuacja ponad 1000 osób

Reuters, CNN, PAP,eu.usatoday.com

W czasie wyprawy na Marsa nerki astronautów mogą zostać niemal całkowicie zniszczone - wynika z badania przeprowadzonego przez zespół naukowców. Winne temu ma być głównie promieniowanie kosmiczne. Artykuł na ten temat został opublikowany na łamach "Nature Communications".

Wyprawa na Marsa. Nerki astronautów mogą nie przetrwać tak długiego lotu

Wyprawa na Marsa. Nerki astronautów mogą nie przetrwać tak długiego lotu

PAP, nature.com

Obfite opady deszczu spowodowały, że w środkowym Ekwadorze doszło do osunięcia ziemi. Zwały błota i skał zeszły z górskiego zbocza na drogę i domy. Zginęło co najmniej sześć osób, a 30 uznaje się za zaginione - podały władze tego kraju.

Po ulewach osunęła się ziemia. Nie żyje sześć osób

Po ulewach osunęła się ziemia. Nie żyje sześć osób

Czternastu Jordańczyków zmarło w czasie hadżdżu, corocznej pielgrzymki muzułmanów do Mekki w Arabii Saudyjskiej. Przyczyną śmierci części z nich był udar cieplny - poinformowało jordańskie ministerstwo spraw zagranicznych. Władze ostrzegają przed bardzo wysoką temperaturą powietrza.

Pielgrzymi umierają od upału

Pielgrzymi umierają od upału

Mieszkańcy kompleksu luksusowych apartamentowców w chilijskim nadmorskim kurorcie Vina del Mar żyją w strachu. Obawiają się zawalenia ich domów po tym, jak u podnóża jednego z bloków po ulewach otworzyła się głęboka na 30 metrów dziura. Budynek zawisł tuż nad przepaścią.

"Kładziemy się spać w strachu"

"Kładziemy się spać w strachu"

Tegoroczne lato w Chorwacji ma być wyjątkowo gorące, co zwiększy ryzyko suszy i pożarów. Do walki z zapowiadanym "piekielnym" latem zaangażowano kilku tysięcy strażaków, a nawet wojsko.

Tysiące strażaków, wojsko, drony. Szykują się na "piekielne lato"

Tysiące strażaków, wojsko, drony. Szykują się na "piekielne lato"

Burze słoneczne na Marsie mogą mieć wpływ na członków misji załogowych, którzy w przyszłości tam wyruszą. Badania przeprowadzone po dotarciu silnego rozbłysku słonecznego do Czerwonej Planety pokazały, że ludzie powinni być przygotowani na poważne dawki promieniowania. Naukowcy zaobserwowali także marsjańskie zorze.

Zorze na Marsie mogą być piękne, ale i niebezpieczne

Zorze na Marsie mogą być piękne, ale i niebezpieczne

JPL NASA, tvnmeteo.pl

Ulewne deszcze nawiedziły wschodni Meksyk. Oberwanie chmury trwało dwie godziny i spowodowało lokalne podtopienia. W mieście Tizimin podnoszący się poziom wody uwięził starszą kobietę w jej własnym domu. Konieczna była interwencja strażaków.

Padało dwie godziny. 90-latka zabrana z zalanego domu

Padało dwie godziny. 90-latka zabrana z zalanego domu

The Yucatan Times, El Univeral, ENEX

El Nino oficjalnie dobiegło końca, a to, co po nim nastąpi, może wstrząsnąć pogodą na całym świecie - donosi CNN. Stany Zjednoczone mogą doświadczyć wyjątkowo gorącego lata, obfitującego w huragany.

El Nino oficjalnie dobiegło końca. Amerykanie drżą

Reuters, cpc.ncep.noaa.gov

Ulewne deszcze nawiedziły w piątek japońską wyspę Okinawa. Opady były tak intensywne, że drogi zamieniały się w rzeki, co znacznie utrudniało podróż - auta utknęły w korkach. Władze wydały ostrzeżenia meteorologiczne dla mieszkańców, a także nakazy ewakuacji.

Okinawa pod wodą. Spadło rekordowo dużo deszczu

Okinawa pod wodą. Spadło rekordowo dużo deszczu

Okinawa Times, ENEX, NHK

1344 metry - na taką głębokość zanurkował pewien żółw skórzasty z rejonu Wysp Salomona. Jeśli wynik ten zostanie potwierdzony badaniami naukowymi, zostanie uznany za rekord Guinnessa.

"Spektakularny" wyczyn żółwia może trafić do Księgi rekordów Guinnessa

"Spektakularny" wyczyn żółwia może trafić do Księgi rekordów Guinnessa

livescience.com, tvnmeteo.pl

Trwa usuwanie skutków nawałnic i powodzi, jakie w weekend nawiedziły południe i wschód Austrii. Wstępnie straty szacuje się na co najmniej pięć milionów euro. W pomoc poszkodowanym zaangażował się rząd oraz organizacje pozarządowe i osoby prywatne.

Największe opady od 40 lat. Tysiące zalanych domów w Austrii

Największe opady od 40 lat. Tysiące zalanych domów w Austrii

Powrót kapsuły Starliner z dwojgiem astronautów na pokładzie został po raz kolejny przesunięty. Amerykanie mają wrócić na Ziemię nie wcześniej niż 22 czerwca - podała w piątek NASA.

Pechowa misja. Powrót astronautów znów przełożony

Gwałtowne burze przetoczyły się w nocy z czwartku na piątek przez Rumunię. W różnych częściach kraju mocno padało i silnie wiało, co doprowadziło do poważnych zniszczeń.

Grad dziurawił elewacje i szyby samochodów, deszcz zamienił stolicę w "małą Wenecję"

Grad dziurawił elewacje i szyby samochodów, deszcz zamienił stolicę w "małą Wenecję"

ENEX

Żmija nosoroga ugryzła siedmioletnie dziecko w Chorwacji. Ten silnie jadowity gatunek staje się coraz większym problemem nie tylko w okolicach Splitu, gdzie doszło do ataku - węże te znajdowane są coraz bliżej ludzkich siedzib także w innych popularnych wśród turystów regionach.

Najbardziej jadowity wąż Europy ukąsił dziecko w Chorwacji