Międzynarodowe badania: megalodony mogły konkurować z żarłaczami białymi o pożywienie

sciencedaily.com
Chłopiec znalazł ząb megalodona
Chłopiec znalazł ząb megalodonashutterstock
Megalodony

Niemiecko-amerykański zespół naukowców postanowił zbadać, jakie miejsce w łańcuchu pokarmowym zajmował megalodon (Otodus megalodon) - największy rekin, jaki kiedykolwiek istniał na świecie. Badacze mieli nadzieję poznać więcej szczegółów na temat życia tych prehistorycznych zwierząt. Dzięki analizom pozostałości zębów megalodonów okazało się, że mogły konkurować o pożywienie ze znanymi nam żarłaczami białymi (Carcharodon carcharias).

Megalodony żyły od około 23 do 3,6 milionów lat temu. Zamieszkiwały oceany na całym świecie i prawdopodobnie osiągały nawet 20 metrów długości. Dla porównania, największe współczesne żarłacze białe (Carcharodon carcharias) rosną do zaledwie sześciu metrów długości.

W badaniu naukowcy przeanalizowali stosunek stabilnych izotopów cynku w pozostałościach zębów prehistorycznych rekinów i porównali wyniki z danymi dotyczącymi żyjących współcześnie żarłaczy białych. Ta nowa metoda pozwoliła naukowcom zbadać poziom troficzny megalodonów, a więc informację dotyczącą pozycji w łańcuchu pokarmowym.

Megalodon - wizualizacjaWarpaint/Shutterstock

Zbadali pozostałości szkliwa

Analiza stabilnych izotopów cynku w szkliwie - wysoce zmineralizowanej części zębów, jest porównywalna z dużo bardziej znaną analizą izotopów azotu w kolagenie zęba - organicznej tkance w zębinie, którą bada się w celu oceny stopnia konsumpcji materii zwierzęcej. W tym wypadku metoda nie byłaby skuteczna.

- W badanym przedziale czasowym kolagen nie został zachowany, dlatego tradycyjne metody nie były możliwe do przeprowadzenia - wyjaśnił Jeremy McCormack, główny autor badania, naukowiec z Instytutu Antropologii Ewolucyjnej im. Maxa Plancka i Uniwersytetu Johanna Wolfganga Goethego we Frankfurcie.

- Po raz pierwszy wykazaliśmy, że związane z dietą sygnatury izotopów cynku są zachowane w szkliwie pozostałości zębów rekina - dodał Thomas Tuetken, profesor w Instytucie Nauk o Ziemi Uniwersytetu Johannesa Gutenberga w Moguncji.

Badacze pod lupę wzięli pozostałości zwierząt żyjących we wczesnym miocenie (od około 20,4 do 16,0 milionów lat temu) i wczesnym pliocenie (od około 5,3 do 3,6 milionów lat temu). Następnie porównali je z danymi, dotyczącymi współczesnych rekinów.

- Zauważyliśmy pewną spójność w wynikach, co zwiększa nasze zaufanie do metody i sugeruje, że mogą istnieć niewielkie różnice w wartościach izotopów cynku u podstawy morskich sieci pokarmowych - powiedziała Sora Kim, profesor z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Merced.

Żarłacz biały (zdjęcie poglądowe)Shutterstock

Na szczycie łańcucha pokarmowego

Następnie naukowcy przeanalizowali stosunek izotopów cynku w zębach przodków megalodona - gatunku Otodus chubutensis, który żył we wczesnym miocenie. Następnie porównali te wyniki z informacjami uzyskanymi po badaniach zębów współczesnych rekinów.

- Nasze wyniki pokazują, że zarówno megalodon, jak i jego przodek były rzeczywiście drapieżnikami wierzchołkowymi [a więc znajdującymi się na szczycie łańcucha pokarmowego - przyp. red.] - mówił Michael Griffiths, profesor Uniwersytetu Williama Patersona w stanie New Jersey. - Ale to, co było naprawdę niezwykłe, to fakt, że wartości izotopów cynku z zębów rekina z wczesnego pliocenu z Karoliny Północnej, sugerują w dużej mierze, że wczesne żarłacze białe miały taki sam poziom troficzny, co znacznie większe megalodony - dodał.

To oznacza, że żarłacze białe i megalodony mogły istnieć w tym samym czasie oraz konkurować ze sobą o pożywienie.

- Wyniki te prawdopodobnie sugerują przynajmniej pewne pokrywanie się ofiar, na które polowały oba gatunki rekinów - zauważył Kenshu Shimada, profesor z DePaul University w Chicago. - Choć potrzebne są dodatkowe badania, nasze wyniki zdają się potwierdzać możliwość konkurencji pokarmowej megalodona z żarłaczami białymi z wczesnego pliocenu - dodał.

Naukowcy cieszą się, gdyż nowy sposób badań może znacznie ułatwiać poznawanie przeszłości.

- Nasza metoda ilustruje możliwość wykorzystania izotopów cynku do zbadania diety i ekologii troficznej wymarłych zwierząt na przestrzeni milionów lat. Może być również zastosowana do innych grup zwierząt kopalnych, w tym naszych własnych przodków - podsumował Jeremy McCormack, główny autor badania.

Autorka/Autor:kw

Źródło: sciencedaily.com

Źródło zdjęcia głównego: Warpaint/Shutterstock

Upały odpuściły, ale nie na długo. W weekend temperatura znów w cieniu będzie przekraczać 30 stopni Celsjusza. W prognozie pogody na ten tydzień widać też burze, które najsilniejsze mają być w środę.

Odpoczynek od upału będzie krótki

Odpoczynek od upału będzie krótki

IMGW ostrzega przed burzami. We wtorek niebezpiecznie będzie przede wszystkim w zachodniej Polsce, gdzie obowiązują alarmy pierwszego stopnia. W nadchodzących dniach burze będą zagrażać kolejnym regionom.

IMGW ostrzega. Wieczorem oraz w nocy może grzmieć i lać

IMGW ostrzega. Wieczorem oraz w nocy może grzmieć i lać

Erupcja Etny spowodowała tymczasowe zawieszenie przylotów i odlotów na lotnisku w Katanii. To nie pierwsza erupcja w tym miesiącu.

Wybuch Etny. Ośmiokilometrowa chmura pyłu nad Sycylią, zawieszono loty

Wybuch Etny. Ośmiokilometrowa chmura pyłu nad Sycylią, zawieszono loty

PAP, Quotidiano Nazionale, tvnmeteo.pl

Norweski region Telemark, który jest położony około 100 kilometrów na zachód od Oslo, nawiedziły ulewne deszcze. Doszło tam do powodzi, w wyniku której zawalił się most. Służby ewakuowały około 350 mieszkańców i turystów z terenów zagrożonych osunięciami ziemi.

Zawalony most, zalane drogi. Osunięcie ziemi zagraża mieszkańcom i turystom

Zawalony most, zalane drogi. Osunięcie ziemi zagraża mieszkańcom i turystom

PAP, nrk.no

W Kolumbii Brytyjskiej i Albercie szaleją pożary, ewakuowano tysiące osób. Dym generowany przez płomienie przekracza północny Atlantyk - poinformowało europejskie centrum monitorowania atmosfery Copernicus (CAMS).

Od piorunów wybuchają pożary, tysiące ewakuowanych

Od piorunów wybuchają pożary, tysiące ewakuowanych

Reuters, PAP, cbc.ca, nytimes.com

Wzrosła liczba ofiar śmiertelnych osuwisk, które wystąpiły w poniedziałek w Etiopii. Jak przekazały lokalne władze, po pierwszym zejściu masy skalnej ziemia osunęła się drugi raz, grzebiąc ludzi, którzy ruszyli na pomoc ofiarom pierwszej katastrofy. Liczba ofiar może jeszcze wzrosnąć.

Ponad 150 osób pogrzebanych pod skałami. "Nie dotarliśmy jeszcze do wszystkich ciał"

Ponad 150 osób pogrzebanych pod skałami. "Nie dotarliśmy jeszcze do wszystkich ciał"

Stres ludzi wpływa na samopoczucie psów. Przeprowadzone przez brytyjskich naukowców badanie wykazało, że zapachy wydzielane przez zdenerwowane osoby sprawiały, że zwierzaki wykazywały się pesymizmem.

Psy czują zapach naszego stresu. Przez niego stają się pesymistami

Psy czują zapach naszego stresu. Przez niego stają się pesymistami

University of Bristol

Tajfun Gaemi zbliża się do wybrzeży Tajwanu. Towarzyszą mu podmuchy wiatru sięgające 155 kilometrów na godzinę. W przygotowaniu na nadejście żywiołu odwołana została część dorocznych ćwiczeń wojskowych, wstrzymano połączenia promowe. Po przejściu nad Tajwanem Gaemi ma uderzyć w Chiny.

Gaemi wstrzymał część dorocznych ćwiczeń wojskowych

Reuters, Taiwan News, Focus Taiwan

Pogoda na dziś. Wtorek 23.07 przyniesie części kraju przelotne opady deszczu oraz burze. Nie zabraknie też regionów, w których dopisze pogodna aura. Termometry pokażą maksymalnie od 23 do 27 stopni Celsjusza.

Pogoda na dziś - wtorek, 23.07. Lokalnie zagrzmi i popada, do 27 stopni

Pogoda na dziś - wtorek, 23.07. Lokalnie zagrzmi i popada, do 27 stopni

Piorun śmiertelnie poraził 47-letniego mężczyznę i jego 11-letnią córkę na górze Zhaltets w Bułgarii. Drugie dziecko, które zaalarmowało służby ratunkowe, ocalało i zostało śmigłowcem przetransportowane do szpitala.

Ojciec i córka śmiertelnie porażeni piorunem

Ojciec i córka śmiertelnie porażeni piorunem

PAP, breaking.bg

Lecąca w kierunku Jowisza sonda JUICE, aby nabrać prędkości, przeleci w przyszłym miesiącu pomiędzy Ziemią a Księżycem - poinformowała Europejska Agencja Kosmiczna (ESA). To pierwszy tego typu manewr w historii lotów kosmicznych.

Sonda JUICE przeleci między Ziemią a Księżycem

Sonda JUICE przeleci między Ziemią a Księżycem

PAP, ESA

Ogień pojawił się na przedmieściach Lizbony. Pożar wybuchł w niedzielę wczesnym popołudniem, a walkę z nim utrudniał upał i silny wiatr. 14 osób, w tym 11 strażaków, odniosło obrażenia. Niebezpieczeństwo pożarowe nie mija.

Wiatr dodał sił pożarowi nieopodal Lizbony. 14 osób rannych

SIC Noticias, observador.pt

Cypryjski departament meteorologii (DOM) ostrzega przed spiekotą. Trzy osoby zmarły, a co najmniej kilka trafiło do szpitali w trakcie trwającej właśnie fali upałów na wyspie. Miejscami temperatura może przekroczyć 40 stopni Celsjusza.

Upały na Cyprze. Skwar zabił trzy osoby

Upały na Cyprze. Skwar zabił trzy osoby

PAP, DOM, Cyprus Mail

Po całej serii upalnych dni temperatura coraz rzadziej będzie przekraczać 30 stopni. Jaka pogoda będzie towarzyszyła nam na przełomie lipca i sierpnia? Sprawdź długoterminową prognozę pogody na 16 dni przygotowaną przez Tomasza Wasilewskiego.

Pogoda na 16 dni: lato całkowicie zmieni swoje oblicze

Pogoda na 16 dni: lato całkowicie zmieni swoje oblicze

Lawina błotna zalała w niedzielę miasto w północno-wschodniej Francji. Do zdarzenia doszło w departamencie Górna Marna, gdzie weekend przyniósł gwałtowne opady deszczu i burze. Osiem osób zostało rannych.

Błoto zalało miasto. "Po dwóch minutach drzwi pękły pod naporem fal"

Błoto zalało miasto. "Po dwóch minutach drzwi pękły pod naporem fal"

France TV, BFMTV

Za nami kolejna noc obserwacji Koźlego Księżyca. Letnie pełnie są szczególnie efektowne - tarcza naszego naturalnego satelity wydaje się wtedy większa i złotawa. Materiały otrzymaliśmy na Kontakt 24.

Koźli Księżyc. Złota pełnia w waszych obiektywach

Koźli Księżyc. Złota pełnia w waszych obiektywach

space.com, timeanddate.com, Kontakt 24, tvnmeteo.pl

Wypadek w Tatrach. Na Kontakt 24 otrzymaliśmy nagranie z akcji ratunkowej przeprowadzonej w sobotę przez ratowników Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego. Dotyczyła ona mężczyzny, który upadł na szlaku i rozbił sobie głowę.

Upadł na szlaku, rozbił sobie głowę i stracił przytomność. Wypadek w Tatrach

Upadł na szlaku, rozbił sobie głowę i stracił przytomność. Wypadek w Tatrach

Chorwacka policja zatrzymała mężczyznę podejrzanego o podłożenie ognia w okolicach Trogiru. W czwartek pożar podszedł bardzo blisko kompleksów hotelowych, zagrażając bezpieczeństwu ponad 4000 ludzi, a w niedzielę wciąż trwało jego dogaszanie.

Miał podpalić las, został wyciągnięty z autobusu za nogi

Miał podpalić las, został wyciągnięty z autobusu za nogi

PAP, index.hr, tvnmeteo.pl

Intensywne opady deszczu spowodowały, że na mapie Olsztyna pojawiło się kolejne jezioro - Płociduga Duża. Zbiornik ten osuszono w XIX wieku, by uzyskać łąki do wypasu koni. Zdaniem naukowców jezioro to jednak wkrótce znowu zniknie.

Na mapie Olsztyna pojawiło się kolejne jezioro

Na mapie Olsztyna pojawiło się kolejne jezioro

Położone w środkowym Chile jezioro Laguna del Maule wydaje z siebie dźwięki brzmiące jak piosenki z kosmosu. - Są one spowodowane ruchem lub pękaniem cienkich warstw lodu - powiedział glacjolog Andres Rivera.

To chilijskie jezioro śpiewa

To chilijskie jezioro śpiewa

Trzęsienie ziemi odnotowano u wybrzeży Krety w niedzielny poranek. Wstrząsy miały magnitudę 5,3. Od soboty aktywność sejsmiczna w regionie wzrosła, a sytuacja jest na bieżąco monitorowana.

Trzęsienie o magnitudzie 5,3 u wybrzeży Krety

Trzęsienie o magnitudzie 5,3 u wybrzeży Krety

ERT News, naftemporiki.gr

Wzrosła liczba ofiar śmiertelnych zawalenia się mostu w północno-środkowych Chinach. Jak podały lokalne media, do rzeki wpadło 25 pojazdów. Do zdarzenia doszło po ulewach, jakie wystąpiły w piątek nad tą częścią Państwa Środka. Nad kraj nadciągają dalsze burze.

Samochody wpadły do rzeki. Los dziesiątek osób pozostaje nieznany

Samochody wpadły do rzeki. Los dziesiątek osób pozostaje nieznany

Temperaturę w miastach można kształtować poprzez zmianę użytkowania terenów dookoła nich. Zespół naukowców z Chin i Wielkiej Brytanii odkrył, że szeroki pas terenów zielonych naokoło metropolii może przyczyniać się do znaczącego obniżenia temperatury w centrum.

"Zielony pierścień" może schłodzić miasto w upały

"Zielony pierścień" może schłodzić miasto w upały

University of Surrey

Grecja mierzy się z kolejnym dniem fali upałów. W związku z temperaturą dochodzącą do około 40 stopni Celsjusza ponownie zamknięto niektóre obiekty archeologiczne, a także popularny wśród turystów Ogród Narodowy w Atenach. Strażacy walczą z pożarami w różnych regionach kraju.

Ponad 40 stopni. Ograniczenia dla turystów, rośnie zagrożenie pożarami

PAP, .ekathimerini.com, wetteronline.de

Słowackie pogotowie górskie (HZS) poinformowało o śmierci polskiego wspinacza, który w piątek nie przeżył upadku z Czarnego Szczytu. Tego dnia w Tatrach Wysokich zginął również inny turysta z Polski.

Kolejny śmiertelny wypadek Polaka w słowackich Tatrach

Kolejny śmiertelny wypadek Polaka w słowackich Tatrach

Niedźwiedź zaatakował 63-letniego pasterza owiec, ciężko raniąc go w nogę - poinformował w sobotę portal "digi24.ro". Do zdarzenia doszło w południowych Karpatach w Rumunii.

Atak niedźwiedzia w Karpatach. Pasterz został ciężko ranny w nogę

Atak niedźwiedzia w Karpatach. Pasterz został ciężko ranny w nogę

PAP, tvnmeteo.pl, adevarul.ro, news.ro

Na 20 lipca 2024 roku przypada 55 rocznica historycznej misji Apollo 11, pierwszego lądowania człowieka na Księżycu. Ostatni żyjący z jej uczestników, Buzz Aldrin, opowiedział z tej okazji, jakie znaczenie miał dla niego spacer po powierzchni Srebrnego Globu.

55 lat temu ludzkość zrobiła wielki skok

NASA, tvnmeteo.pl

Naukowcy z NASA byli oszołomieni, gdy skała, po której przejechał 30 maja łazik Curiosity, pękła, ujawniając coś, czego nigdy wcześniej nie widziano na Czerwonej Planecie: żółte kryształy siarki.

Niespodzianka w marsjańskiej skale. Co odkrył łazik Curiosity?

Niespodzianka w marsjańskiej skale. Co odkrył łazik Curiosity?

NASA, phys.org

Seria tornad nawiedziła w poniedziałek hrabstwo Cook w Stanach Zjednoczonych. Jak podaje Krajowa Służba Pogodowa (NWS), odnotowano ich aż 24. Tym samym padł nowy rekord liczby powstałych tornad na tym terenie jednego dnia.

Rekordowa liczba tornad w rejonie Chicago. Odnotowano ich aż 24

Rekordowa liczba tornad w rejonie Chicago. Odnotowano ich aż 24

PAP,wgntv.com

Fala upałów nawiedziła Hiszpanię. W andaluzyjskim mieście Écija temperatura przekroczyła w piątek 40 stopni Celsjusza. Ministerstwo Zdrowia w Madrycie apeluje do ludzi, aby pili wodę i chronili się przed słońcem.

To miasto nazywane jest "patelnią" Hiszpanii. "Upał jest tu nie do wytrzymania"

To miasto nazywane jest "patelnią" Hiszpanii. "Upał jest tu nie do wytrzymania"

Za nami spektakularne burze i gorące dni. Zapanowało lato w pełnej krasie, choć dla wielu upał jest nieznośny. Wyliczenia europejskich i amerykańskich modeli meteorolgicznych szacują, że w trzeciej dekadzie lipca w Polsce się ochłodzi. Rejsowiec "Aura" zawinąć ma do spokojnego portu. Pytanie tylko na jak długo? Sprawdza to synoptyk tvnmeteo.pl Arleta Unton-Pyziołek.

Co dalej z pogodą? Nasza synoptyk o tym, że "model kreśli malowniczą zatokę chłodu"