Naukowcy z Polski i Kanady ustalili, kiedy dawni mieszka艅cy Grecji zacz臋li my膰 r臋ce. Badacze przyjrzeli si臋 mi臋dzy innymi misom, kt贸rych u偶ywano do tego celu. Jak podkre艣la doktor Bart艂omiej Lis z Instytutu Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk, "najwa偶niejszym argumentem by艂y 艣lady faktycznego u偶ytkowania tych naczy艅, a w艂a艣ciwie ich brak".
W innych zaawanasowanych kulturach Morza 艢r贸dziemnego, na przyk艂ad w Mezopotamii czy Egipcie, zwyczaj mycia r膮k jest dobrze udokumentowany zar贸wno w 藕r贸d艂ach pisanych, jak i w ikonografii. W przypadku Grecji najstarsze tego typu informacje pochodz膮 z epos贸w Homera, kt贸re powsta艂y dopiero w pierwszej po艂owie I tysi膮clecia przed nasz膮 er膮.
Dlatego dw贸ch badaczy - doktor Bart艂omiej Lis z Instytutu Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk oraz dr Trevor Van Damme z Uniwersytetu w Victorii w Kanadzie - postanowi艂o spojrze膰 dalej w przesz艂o艣膰 i poszuka膰 dowod贸w na t臋 praktyczn膮 czynno艣膰 w艣r贸d Myke艅czyk贸w, czyli mieszka艅c贸w Grecji l膮dowej w drugiej po艂owie II tysi膮clecia p.n.e.
Sprawdzili zapisane tabliczki, malowid艂a, zabytki
Dzi臋ki szeroko zakrojonym badaniom naukowcy znale藕li dowody na pierwsze wykorzystanie naczy艅 do mycia r膮k w Grecji. Prze艣ledzili nieliczne 藕r贸d艂a pisane - tabliczki zapisane pismem linearnym B, a tak偶e przedstawienia na malowid艂ach i piecz臋ciach, szukaj膮c przes艂anek pozwalaj膮cych na identyfikacj臋 zwyczaju mycia r膮k.
- Istotnie, niekt贸re ze spis贸w inwentarzowych zawiera艂y informacje o naczyniach przeznaczonych do mycia r膮k, a nieliczne ideogramy (graficzne znaki - przypis redakcji), ukazuj膮ce w uproszczony spos贸b naczynia lub ich ca艂e zestawy, przypomina艂y naczynia znane z Egiptu czy Mezopotamii - opowiada dr Lis.
Natomiast unikatowe przedstawienie na sarkofagu z Hagia Triada zosta艂o na nowo zinterpretowane przez badaczy jako rytualne mycie r膮k po z艂o偶eniu ofiary z byka. Zdobiony malowid艂ami kamienny sarkofag znajduje si臋 w Muzeum Archeologicznym w Heraklionie na wyspie Kreta.
"Najwa偶niejszym argumentem by艂y 艣lady u偶ytkowania naczy艅, a w艂a艣ciwie ich brak"
Naukowcy przeanalizowali r贸wnie偶 zabytki. Przyjrzeli si臋 naczyniom okre艣lanym jako lekane albo kalathos, kt贸re pocz膮tkowo wykonywane by艂y z br膮zu, a z biegiem czasu ich imitacje wykonane z gliny stawa艂y si臋 coraz bardziej powszechne.
Jak opisuj膮 dr. Lis i Van Damme, s膮 to naczynia szeroko otwarte, cz臋sto sporych rozmiar贸w, o do艣膰 w膮skim dnie, wyposa偶one w dwa uchwyty. - Wiele element贸w wskazuje, i偶 jedyn膮 ich zawarto艣ci膮 by艂a woda. S膮 to na przyk艂ad dekoracje niekt贸rych naczy艅 glinianych ze scenami figuralnymi, kt贸re umieszczone s膮 wewn膮trz naczynia. By艂yby niewidoczne w przypadku jakiejkolwiek nieprzezroczystej zawarto艣ci. Jednak najwa偶niejszym argumentem by艂y 艣lady faktycznego u偶ytkowania tych naczy艅, a w艂a艣ciwie ich brak. Jedyne 艣lady zaobserwowano na zewn臋trznej stronie dna i zwi膮zane s膮 z przesuwaniem naczynia - opisuje dr Lis.
Badacze dodaj膮, 偶e wewn膮trz naczy艅 brak jest jakichkolwiek 艣lad贸w wskazuj膮cych na mieszanie, czy czerpanie zawarto艣ci z u偶yciem innych przedmiot贸w, np. 艂y偶ek czy czerpak贸w. Dodatkowo - jak podkre艣laj膮 naukowcy - kszta艂t naczynia idealnie nadaje si臋 zar贸wno do zaczerpywania wody r臋koma, jak i zbierania spadaj膮cej z g贸ry wody w przypadku mycia przez polewanie r膮k z u偶yciem dzbana.
"Czynno艣膰 rytualna" i "dokonywana w kontek艣cie elitarnych bankiet贸w"
W jakich sytuacjach Myke艅czycy myli r臋ce? - Wydaje si臋, 偶e pocz膮tkowo by艂a to czynno艣膰 rytualna, zwi膮zana ze sk艂adaniem ofiary lub obrz臋dami pogrzebowymi, czy te偶 dokonywana w kontek艣cie elitarnych bankiet贸w - m贸wi dr Lis. Jak dodaje, po upadku pa艂ac贸w oko艂o 1200 roku p.n.e. i po zwi膮zanych z tym przemianach spo艂ecznych "zwyczaj ten upowszechnia si臋 z wykorzystaniem ta艅szych naczy艅 glinianych i, m贸wi膮c kolokwialnie, 'trafia pod strzechy'". - Nie oznacza to jednak 偶e wcze艣niej r膮k nie myto na co dzie艅 - najprawdopodobniej nie u偶ywano do tego specjalnego naczynia - podkre艣la naukowiec.
Artyku艂 na temat bada艅 opublikowano w najnowszym numerze czasopisma "Journal of Mediterranean Archaeology". Badania by艂y mo偶liwe dzi臋ki grantowi Narodowego Centrum Nauki oraz stypendi贸w Ione Mylonas Shear oraz Jacob Hirsch Fellowship American School of Classical Studies at Athens.
Autor: ps/map / 殴r贸d艂o: PAP
殴r贸d艂o zdj臋cia g艂贸wnego:聽Shutterstock