Stwór jak z horroru. Nie wiadomo, co to za gatunek

LiveScience
Morze wyrzuciło zwłoki stuletniego rekina na plażę w Wielkiej Brytanii. Miał infekcję mózguRosie Woodroffe, ZSL/Cornwall Marine Pathology Team

Zadziwiającego wyglądem martwego rekina z wyłupiastymi oczami, dużym spiczastym pyskiem i układającymi się w "uśmiech" odsłoniętymi zębami wyłowiono z głębin morskich u wybrzeży Australii. Naukowcy i internauci spekulują, do którego gatunku należy ten niezwykły okaz.

Rekina wyłowił na jednej z plaż w stanie Nowa Południowa Walia Trapman Bermagui, który specjalizuje się w łowieniu ryb z morskich głębin. Tajemnicze stworzenie pływało na głębokości około 650 metrów. Mężczyzna umieścił jego zdjęcie w mediach społecznościowych.

Specyficzny wygląd ryby przyciągnął dużą uwagę innych użytkowników i wywołał ożywioną dyskusję na temat tego, do jakiego gatunku należy ten osobnik. Najczęściej padało podejrzenie, że jest to rekin foremkowy (Isistius brasiliensis), którego nazwa pochodzi od charakterystycznych śladów, jakie zostawia na ciele innych zwierząt po ich ugryzieniu. Według niektórych internautów to mitsukurina, gatunek rekina nazywany też rekinem chochlikiem (Mitsukurina owstoni), ale ten charakteryzuje się nietypowym kształtem głowy z bardzo długim dziobem.

Innego zdania jest mężczyzna, któremu któremu udało się wydobyć na powierzchnię to tajemnicze zwierzę. Według niego ryba należy należy do gatunku koleniowatych, a dokładniej miałby to być Centrophorus moluccensis, jeden z żarłaczy.

Głowią się też specjaliści

Jak stwierdził w rozmowie z amerykańskim "Newsweekiem" Christopher Lowe, ekspert od rekinów na Uniwersytecie Stanowym Kalifornii, okaz przypomina gatunek o nazwie liksa (Dalatias licha), również z rzędu koleniokształtnych. Charakteryzuje się on dużymi oczami i występuje na głębokości kilkuset metrów między innymi u wybrzeży Australii.

Z kolei jak ocenił Den Grubbs z Uniwersytetu Stanu Floryda, na zdjęciu widać rekina z gatunku Centroscymnus owstonii.

Rekin wyłowiony w Nowej Południowej WaliiFacebook/Trapman Bermagui

"Wiele wygląda bardzo podobnie"

Specjalista z Kalifornii dodał, że rekin może należeć do gatunku nigdy wcześniej niewidzianego. - Wciąż odkrywamy nowe gatunki rekinów głębinowych i wiele z nich wygląda bardzo podobnie - przyznał.

Jak wskazał Brit Funucci z Narodowego Instytutu Badań Wody i Atmosfery w Nowej Zelandii zajmujący się badaniem rekinów głębinowych, najbliżej rozwiązania zagadki jest jednak wędkarz. Stwierdził bowiem, że zwierzę to żarłacz, nie jest jednak jasne, do którego gatunku należy. Zgodził się z tym badacz rekinów Charlie Huveneers z australijskiego Flinders University, który dodał, że kiedyś żarłacze były łowione w wodach Nowej Południowej Walii w celu pozyskania oleju z wątroby. Zaznaczył, że niektóre gatunki są wysoce zagrożone wyginięciem i chronione w Australii.

Google Maps

Autorka/Autor:ps/dd

Źródło: LiveScience

Źródło zdjęcia głównego: Facebook/Trapman Bermagui

Gdzie jest burza? W czwartek 30.05 w Boże Ciało przed południem w części kraju pojawiły się pierwsze wyładowania atmosferyczne. Z prognoz wynika, że czwartek będzie burzowy praktycznie w całej Polsce. Śledź aktualną sytuację pogodową na tvnmeteo.pl.

Gdzie jest burza? Słychać pierwsze grzmoty

Alert RCB. Do osób przebywających na terenie części dwóch województw w czwartek rano Rządowe Centrum Bezpieczeństwa wysłało SMS-owy alert. Służby apelują o ostrożność w związku z burzami.

Alert RCB. W tych regionach należy szczególnie uważać

Alert RCB. W tych regionach należy szczególnie uważać

tvnmeteo.pl, RCB

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej zapowiada na czwartek burze, którym mają towarzyszyć intensywne opady deszczu, grad i porywisty wiatr. Ostrzeżeniami objęto niemal całą Polskę, a dla części województw: dolnośląskiego, opolskiego, śląskiego i małopolskiego wydano ostrzeżenia drugiego stopnia.

Niebezpieczna pogoda. Pomarańczowe ostrzeżenia dla kolejnych miejsc

Niż znad Niemiec, który przynosi w naszym kraju deszcz i gwałtowne burze, zacznie przesuwać się na wschód, a za nim podąży spadek temperatury. - Ochłodzenie, które jest na zachodzie Europy po weekendzie przyjdzie do nas - zapowiadał we "Wstajesz i wiesz" w TVN24 prezenter tvnmeteo.pl Tomasz Wasilewski.

Idzie zmiana. Tomasz Wasilewski o najbliższych dniach

Idzie zmiana. Tomasz Wasilewski o najbliższych dniach

TVN24

Kleszcz afrykański pojawił się w Europie, w tym między innymi w Niemczech i na Słowacji. Trwają poszukiwania tego groźnego pajęczaka w Polsce. Z badań wynika, że 60 procent naszego kraju ma warunki odpowiednie dla życia kleszcza Hyalomma. - Mało prawdopodobne, by u nas ich nie było - stwierdziła profesor Anna Bajer z Uniwersytetu Warszawskiego.

"Po napiciu stają się wręcz monstrualne. Mało prawdopodobne, by u nas ich nie było"

"Po napiciu stają się wręcz monstrualne. Mało prawdopodobne, by u nas ich nie było"

Pogoda na dziś. Czwartek 30.05 zapowiada się burzowo prawie w całym kraju. Opady deszczu będą obfite, możliwy jest też grad. Termometry wskażą od 20 do 26 stopni Celsjusza.

Pogoda na dziś - czwartek 30.05. Burzowe, ale ciepłe Boże Ciało

Pogoda na dziś - czwartek 30.05. Burzowe, ale ciepłe Boże Ciało

Pogoda na Boże Ciało i długi weekend. Już jutro rozpoczyna się długi weekend czerwcowy. Czy pogoda dopisze? Sprawdź prognozę przygotowaną przez synoptyka tvnmeteo.pl Daniela Kowalczyka.

Pogoda na Boże Ciało i długi weekend. Zapomnimy o gorącu, ale nie o burzach

Pogoda na Boże Ciało i długi weekend. Zapomnimy o gorącu, ale nie o burzach

Wyraźny, jasny punkt był widoczny w nocy z wtorku na środę na polskim niebie. Jak się okazuje, był on powiązany z początkiem bardzo ważnej misji Europejskiej Agencji Kosmicznej. Materiał otrzymaliśmy na Kontakt 24.

Tajemnicze światło przemknęło po polskim niebie. Czym było?

Tajemnicze światło przemknęło po polskim niebie. Czym było?

O kosmosie i astronautyce, tvnmeteo.pl

W Indiach i Bangladeszu rośnie liczba ofiar śmiertelnych cyklonu Remal, który w niedzielę uderzył w oba te kraje. Zniszczone są dziesiątki tysięcy domów. Straty w sektorze rybołówstwa w Bangladeszu sięgają blisko 15 miliardów dolarów - podały lokalne media.

Wzrosła liczba zabitych po przejściu cyklonu. "Jeden z najdłuższych w historii kraju"

Wzrosła liczba zabitych po przejściu cyklonu. "Jeden z najdłuższych w historii kraju"

Naukowcy korzystają ze sztucznej inteligencji w poszukiwaniu rodzaju żeńskiego dla sagowca Encephalartos woodii (E. woodii) w lasach Republiki Południowej Afryki. Choć to gatunek istniejący jeszcze przed dinozaurami, na całym świecie odkryto tylko jeden męski okaz, a obecnie znane egzemplarze są jego klonami.

Sztuczna inteligencja szuka partnerki dla "najbardziej samotnej rośliny świata"

PAP, BBC, University of Southampton

Na jednym z poznańskich osiedli zauważono rzadki gatunek ptaka - orłosępa brodatego. Ptak ten zazwyczaj nie występuje w Polsce. Dzięki specjalnemu nadajnikowi wiemy, że ten osobnik wykluł się dwa lata temu we Francji, skąd też przyleciał. Gatunek ten jest wpisany do Czerwonej księgi gatunków zagrożonych Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody.

Potężny ptak wylądował nagle na parapecie. Wiadomo, skąd przyleciał. Nagranie

Potężny ptak wylądował nagle na parapecie. Wiadomo, skąd przyleciał. Nagranie

tvn24.pl, ptakipolski.pl

Z raportu opublikowanego we wtorek przez Komisję Europejską wynika, że tylko 55 procent kąpielisk w Polsce jest bardzo dobrej jakości. To najgorszy wynik w Unii Europejskiej.

Polska ma najbrudniejsze kąpieliska w UE. Raport

Polska ma najbrudniejsze kąpieliska w UE. Raport

We wtorek na zachodzie kraju przechodziły burze. Towarzyszyły im nie tylko silne porywy wiatru, intensywne opady deszczu i gradobicia. W okolicach miejscowości Smolec na Dolnym Śląsku pojawił się zalążek trąby powietrznej.

Zalążek trąby powietrznej pojawił się na Dolnym Śląsku

Zalążek trąby powietrznej pojawił się na Dolnym Śląsku

Sieć Obserwatorów Burz, tvnmeteo.pl

Zorze polarne mogą powrócić w czerwcu na nasze niebo. Aktywny region słoneczny AR3664, odpowiedzialny za silną burzę magnetyczną z początku maja, już wkrótce znów zwróci się w stronę Ziemi. Co istotne, w obserwacjach pomoże nam także Księżyc.

Jest szansa na powrót zorzy polarnej do Polski. Wiemy, kiedy się jej spodziewać

Jest szansa na powrót zorzy polarnej do Polski. Wiemy, kiedy się jej spodziewać

Live Science, Z głową w gwiazdach, tvnmeteo.pl

Strażacy walczą z szybko rozprzestrzeniającym się pożarem lasu w okolicach miasta Kearny w południowej Arizonie. Zniszczone zostały dwa budynki, część mieszkańców ewakuowano.

Zniszczone budynki, ewakuacje. Ogień szybko się rozprzestrzenia

Reuters, abc15.com, tvnmeteo.pl

Na orbitę okołoziemską został wyniesiony satelita EarthCARE - podała Europejska Agencja Kosmiczna (ESA). Głównym celem misji jest badanie wpływu chmur i aerozoli na ochładzanie oraz ogrzewanie ziemskiej atmosfery, co ma pozwolić na lepsze zrozumienie zmian klimatu na Ziemi.

ESA wystrzeliła satelitę do obserwacji Ziemi

ESA wystrzeliła satelitę do obserwacji Ziemi

We wtorek różnica temperatury pomiędzy Piłą a Toruniem, które są od siebie oddalone o około 140 kilometrów, wyniosła prawie 14 stopni. Zapytaliśmy o to Tomasza Wasilewskiego, prezentera tvnmeteo.pl.

W Toruniu prawie upał, a 140 kilometrów dalej ziąb. Co się stało w Pile?

W Toruniu prawie upał, a 140 kilometrów dalej ziąb. Co się stało w Pile?

tvnmeteo.pl, IMGW

15 osób zginęło na skutek osunięcia się zbocza kamieniołomu w Indiach. Osuwisko zostało spowodowane przez ulewy związane z cyklonem Remal, który nadciągną nad południową Azję.

Osunięcie ziemi w kamieniołomie. Nie żyje 15 osób

Osunięcie ziemi w kamieniołomie. Nie żyje 15 osób

PAP, Reuters, Times of India tvnmeteo.pl

Niedźwiedź wtargnął do domku w Arizonie, w którym przebywał 15-letni chłopiec, i zaatakował go, uderzając i drapiąc. Tylko dzięki reakcji starszego brata nie doszło do tragedii. Po ataku zwierzę miało "usiąść na werandzie na kanapie i się rozglądać".

Niedźwiedź wszedł do domu i zaatakował nastolatka. Potem usiadł na kanapie

Niedźwiedź wszedł do domu i zaatakował nastolatka. Potem usiadł na kanapie

NBC News, AZGFD

Osuwisko, które przyczyniło się do śmierci nawet dwóch tysięcy osób, zagraża kolejnym tysiącom mieszkańców Papui-Nowej Gwinei. W kraju ogłoszono stan klęski żywiołowej, zaś akcję poszukiwawczo-ratunkową mają wesprzeć australijscy ratownicy.

Osuwisko przysypało całe wioski. "Skały i ziemia wciąż się poruszają"

Osuwisko przysypało całe wioski. "Skały i ziemia wciąż się poruszają"

PAP, postcourier.com.pg, tvnmeteo.pl

Tajfun Ewiniar szaleje na Pacyfiku. W południowych prowincjach Filipin, w które uderzył jako burza tropikalna, żywioł przyczynił się do śmierci co najmniej siedmiu osób i wywołał niszczycielskie powodzie. Zjawisko nabiera intensywności, a w ciągu kilku dni może dotrzeć do Japonii.

Na Filipinach zabił siedem osób. Ewiniar idzie na Japonię

Na Filipinach zabił siedem osób. Ewiniar idzie na Japonię

PAP, The Straits Times

Pakistan doświadcza ekstremalnej fali upałów. Temperatura na południu kraju wzrosła powyżej 52 stopni Celsjusza, co jest wartością bliską rekordu ciepła w skali całego kraju - podał tamtejszy departament meteorologiczny. Setki osób trafiają do szpitali z objawami udaru cieplnego.

Temperatura sięgnęła 52 stopni w cieniu

Temperatura sięgnęła 52 stopni w cieniu

W Dżibuti we wschodniej Afryce w ubiegłym tygodniu do środowiska uwolniono zmodyfikowane genetycznie komary, które mają pomóc w walce z malarią. To już kolejna taka próba na świecie i zapowiadane są kolejne. Od 2019 roku na całym świecie do środowiska trafił ponad miliard komarów GMO - wynika z danych amerykańskiego Centrum Prewencji i Kontroli Chorób (CDC).

Wypuszczono już ponad miliard komarów GMO

"Smocza lilia" zakwitła w Łańcucie. Kwiaty tego gatunku charakteryzują się niezbyt przyjemnym dla ludzkiego nosa zapachem zgniłego mięsa. Pełni on jednak bardzo ważną rolę w rozmnażaniu się rośliny.

Jest piękna, ale śmierdzi jak zepsute mięso. "Smocza lilia" zakwitła w Łańcucie

Jest piękna, ale śmierdzi jak zepsute mięso. "Smocza lilia" zakwitła w Łańcucie

PAP, rhs.org.uk

Meksykańskie miasto Puebla nawiedziła potężna burza gradowa. Ulice zasypała miejscami półtorametrowa warstwa lodu. Do zjawiska doszło nagle, podczas trwającej w kraju fali upałów.

Takie widoki na ulicach w trakcie fali upałów

Takie widoki na ulicach w trakcie fali upałów

Reuters, El Pais

Trwa sezon burzowy. W czasie wyładowań atmosferycznych najbezpieczniej jest przebywać wewnątrz budynku. Jednak nawet jeśli zostajemy w domu, warto pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. Jak przygotować się na burzę?

Ładujesz telefon w czasie burzy? Zobacz, czego lepiej nie robić

Ładujesz telefon w czasie burzy? Zobacz, czego lepiej nie robić

PAP, tvn24.pl

, między innymi za sprawą zastąpienia anomalii pogodowej El Nino przez La Ninę. Amerykańska Narodowa Służba do spraw Oceanu i Atmosfery podała, że od czerwca do listopada możemy spodziewać się nawet 13 huraganów, z czego siedem może być silnych. Meteorolodzy ogłosili także listę imion dla tych zjawisk.

La Nina szybko zastąpi El Nino. Na Atlantyku może powstawać huragan za huraganem

La Nina szybko zastąpi El Nino. Na Atlantyku może powstawać huragan za huraganem

Reuters, NOAA, tvnmeteo.pl

Meksyk zmaga się z wielotygodniową falą upałów, przynoszącą rekordy temperatury. Zalegająca nad krajem masa gorącego powietrza przyczyniła się do śmierci prawie 50 osób. Kraj zmaga się także z uciążliwą suszą. W wielu miastach regularnie odcinane są dostawy wody, co doprowadziło do protestów ludności.

Prawie 50 osób zmarło pod "kopułą ciepła". Brakuje wody, ludzie wyszli na ulice