Po około półtorarocznej przerwie na swoją stałą trasę wracają pociągi SKM, kursujące na odcinku Gdańsk Główny - Tczew. Od marca na linii codziennie jeździć będzie 16 pociągów. Składy zawieszono w grudniu 2012 roku z powodu modernizacji linii kolejowej.
Od 9 marca na trasie z Tczewa do Gdańska i z powrotem każdego dnia od poniedziałku do niedzieli będzie kursować 16 pociągów, czyli dwa razy więcej niż przed przerwą modernizacyjną. Na trasie z Pruszcza Gdańskiego do Gdańska codziennie ma być po 8 połączeń.
- Będzie dużo połączeń w godzinach porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego, na które wskazywali podróżni i które wynikają z badań marketingowych - poinformował Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM (Szybka Kolej Miejska) w Trójmieście.
Szef Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA, Maciej Dutkiewicz zwrócił uwagę, że według nowego rozkładu jazdy, który ma obowiązywać od 1 marca, najszybsze pociągi z Tczewa do Gdańska będą jechały ok. pół godziny, a regionalne ok. 50 minut.
2,5 miliona pasażerów z Tczewa
Przywrócenie kursów SKM i zwiększenie liczby kursujących pociągów to bardzo dobra wiadomość zarówno dla mieszkańców Tczewa, jak i okolicznych miejscowości, które znajdują się na trasie kolejki m.in. Pszczółek i Miłobądza.
- Według badań, z tczewskiego dworca PKP korzysta co roku ok. 2,5 mln pasażerów, spora część z nich to osoby podróżujące na krótkich trasach, a więc w dużym stopniu korzystające z usług SKM - poinformowała Małgorzata Mykowska, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Tczewie.
Zmodernizowano 100 km torów i 18 mostów
Ponadto - jak dodał Głuszek - mieszkańcy Pruszcza Gdańskiego od poniedziałku do piątku będą mogli skorzystać z ośmiu pociągów relacji Gdańsk Główny - Pruszcz Gdański - Gdynia Główna, ponieważ zakończona została modernizacja linii kolejowej na tej trasie.
Zmodernizowano tu ok. 100 km torów, zainstalowano 140 km sieci trakcyjnej. Zbudowano lub zmodernizowano 18 mostów i wiaduktów oraz zamontowano ponad 150 rozjazdów. Prace budowlane odbywały się na terenie Lokalnych Centrów Sterowania (LCS) w Gdańsku i w Gdyni.
Dyrektor projektu na terenie LCS w Gdańsku, Marcin Kurowski poinformował, że koszt modernizacji odcinka torów na terenie aglomeracji trójmiejskiej wynosi ponad 1,1 mld zł.
Zwrócił uwagę, że najważniejszym efektem modernizacji jest poprawa bezpieczeństwa pasażerów w pociągach oraz użytkowników dróg, przystosowanie linii do kursowania taboru z maksymalną prędkością 160 km/h i tym samym skrócenie czasu przejazdu. Wszystkie przystanki na trasie są przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych.
Z Warszawy do Gdyni w trzy godziny
Zmodernizowana trasa jest częścią linii E65 z Warszawy do Gdyni. Modernizacja całej ok. 350-km linii ma się zakończyć pod koniec roku i wtedy podróż z Warszawy do Gdyni będzie trwała ok. trzech godzin. Poinformował, że obecnie prace torowe prowadzone są jeszcze w rejonie Malborka i Iławy.
- Pod koniec roku będziemy jeździli po dwóch torach na tej trasie, a podróż będzie trwała poniżej trzech godzin – dodał.
Powiedział, że pod koniec 2014 roku na tej trasie PKP Intercity planuje debiut szybkiego pociągu Pendolino.
- Te pociągi początkowo będą jeździły z prędkością 160 km/h, a w 2015 roku planuje się zwiększenie maksymalnej prędkości do 200 km/h - dodał.
Mapy dostarcza Targeo.plJeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, pokazać go w niekonwencjonalny sposób - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: mol,dp/ws//ec / Źródło: TVN24 Pomorze, PAP
Źródło zdjęcia głównego: plk-sa.pl