Spółka Newag nie może się pogodzić z przegraną w przetargu na dostawę 10 pociągów dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W piątek złożyła wniosek do Krajowej Izby Odwoławczej. Urzędnicy sprawdzą, czy bydgoska Pesa wygrała słusznie.
Przetarg na dostawę pociągów dla PKM rozstrzygnięto w ubiegłym tygodniu. Według komisji przetargowej najlepsza okazała się oferta przedstawiona przez Pesę – przede wszystkim ze względu na cenę.
Pomorski urząd marszałkowski szacował, że na nowe składy trzeba będzie wydać około 146 mln zł. Jednak bydgoska firma za dostarczenie 10 spalinowych szynobusów zażyczyła sobie około 114 mln. zł. Przy wyborze oferty oceniano między innymi: koszty utrzymania, warunki techniczne, wskaźnik niskiej podłogi, wskaźnik mocy, koszty zużycia paliwa, a także wskaźniki eksploatacyjne.
Już się odwołali
Jak poinformowała Urszula Makosz z Newagu, spółka w piątek odwołała się od decyzji komisji przetargowej. – Złożyliśmy w tej sprawie wniosek do Krajowej Izby Odwoławczej. Na razie nie zdradzać jak go uzasadniliśmy, zostanie to ujawnione dopiero przed KIO – skomentowała Makosz.
O decyzji spółki wie już także pomorski urząd marszałkowski. - W związku z tym na razie nie możemy podpisać żadnej umowy. Musimy poczekać aż KIO rozpatrzy tą sprawę. To nie powinno trwać długo – powiedziała Małgorzata Pisarewicz, rzecznik urzędu.
Ofertę Newagu odrzucono, bo nie spełniała wymogów. Przede wszystkim spółka nie opisała systemu komunikacji między pasażerami, a motorniczym. Komisja miała też zastrzeżenia co do rodzaju zaproponowanej podłogi w pociągu.
Klimatyzacja, wi-fi, system automatycznego zliczania pasażerów
Pociągi na powstającej 18-kilometrowej trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej powinny zacząć kursować w połowie przyszłego roku.
Do Trójmiasta ma trafić 10 pojazdów - 3 dwuczłonowe i 7 trójczłonowych. Pojazd dwuczłonowy musi mieć minimum 250 miejsc (w tym co najmniej 100 siedzących), a trójczłonowy – minimum 350 miejsc (co najmniej 150 siedzących). Składy muszą być klimatyzowane, wyposażone w monitoring zewnętrzny i wewnętrzny, a podróżni mają mieć dostęp do bezprzewodowego internetu. Zaplanowano też miejsce do przewozu co najmniej sześciu rowerów.
Pojazdy mają być wyposażone w System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej z monitorami LCD i wyświetlaczami LED, przekazujący informacje dla pasażerów oraz zostaną wyposażone w system automatycznego zliczania pasażerów. W przedsionku każdego pojazdu ma być intercom do komunikacji głosowej pasażera z obsługą pojazdu w kabinie maszynisty.
Tak będą wyglądały przystanki Pomorskiej Kolei Metropolitalnej:
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, pokazać go w niekonwencjonalny sposób - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: aa/r / Źródło: TVN 24 Pomorze
Źródło zdjęcia głównego: PKM/Facebook | Przemek Świderski