Pięć firm zgłosiło się do przetargu na generalnego wykonawcę nowego przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej. Budowa peronu Gdańsk-Śródmieście ma się rozpocząć w połowie roku. Najniższą ofertę złożyła hiszpańska firma Balzola, najwyższą Budimex - 68,5 mln zł.
Oferty firm, które zgłosiły się do przetargu na budowę ok. kilometrowego przedłużenia linii kolejowej, po której poruszają się składy pociągów SKM i budowę przystanku osobowego SKM Gdańsk Śródmieście pod al. Armii Krajowej otwarto we wtorek w spółce PKP Szybka Kolej Miejska.
Zadecyduje cena
- O wyborze decyduje cena. Najkorzystniejszą propozycję złożyła firma Balzola z Hiszpanii, która chce zbudować trasę wraz z nową stacją za kwotę 61 mln zł. Teraz jednak komisja będzie sprawdzać wszystkie oferty pod względem prawidłowości i zwycięzcę poznamy za ok. 2 tygodnie – poinformował Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu PKP SKM w Trójmieście.
Pozostałe oferty to propozycje firm Bilfinger Berger - 76,7 mln zł, Konsorcjum firm: Dekpol i Rajbud - 66,7 mln zł oraz Trakcja PPMT - 78,7 mln zł.
Budowa powinna rozpocząć się w połowie roku, a pierwsze SKM-ki dojadą do nowego peronu we wrześniu 2014 roku. Finansowanie inwestycji będzie pochodzić z kapitału własnego spółki PKP SKM, środków unijnych przyznanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Funduszu Kolejowego.
Bliżej centrum
Dla podróżnych to dobra informacja, bo o kolejowej inwestycji w centrum miasta mówi się od dłuższego czasu. Początkowo przystanek Gdańsk-Śródmieście powstać miał przed mistrzostwami Euro2012. Pojawiły się jednak komplikacje przy formalnościach związanych z dofinansowaniem z UE i w rezultacie prace przy peronie musiały nieco zwolnić tempa.
- Pasażerowie zyskają dzięki temu głównie stację, z której będzie im bliżej do urzędów i do najbardziej popularnej wśród turystów zabytkowej części Gdańska, być może uda się również, że dzięki temu przystankowi, SKM-ki wrócą do ruchu co 7,5 min – dodaje Głuszek.
Przystanek Gdańsk-Śródmieście powstanie między byłym centrum handlowym Gildią a urzędem wojewódzkim w Gdańsku. Będzie to przedłużenie linii SKM z peronu Gdańsk-Główny. Projekt nie przewiduje połączenia z torami dalekobieżnymi, co oznacza, że pociągi pojadą najdalej tylko do Pruszcza Gdańskiego i Tczewa.
Obecnie SKM jeździ między Gdańskiem Głównym a Rumią Janowo. Szybka Kolej Miejska jeździ także od Rumi Janowo do Słupska, korzystając z torów PKP PLK.
Autor: ws/par / Źródło: TVN24 Pomorze
Źródło zdjęcia głównego: SKM Trójmiasto