Autonomiczną, bezzałogową łódź Hornet skonstruowali naukowcy z Politechniki Gdańskiej. Jednostka może być sterowana z dowolnego miejsca na świecie, jest przeznaczona do badań dna Bałtyku oraz ochrony i inspekcji polskich instalacji offshore, takich jak np. morskie farmy wiatrowe. - Wszędzie tam, gdzie człowiek nie musi osobiście być w trudnych warunkach, należy wysłać drona, łódź, automat - mówi rektor Politechniki Gdańskiej.
Statek Hornet (po polsku szerszeń) naukowcy zaprezentowali w środę na Wyspie Sobieszewskiej w Gdańsku. W trakcie prezentacji podkreślono, że jest to pierwsza tego typu jednostka, którą w całości opracowano w Polsce.
- Sercem Horneta jest autorski system superszybkiego przetwarzania informacji z zaawansowanych urządzeń i sensorów, który precyzyjnie wykrywa obiekty na powierzchni wody, a także to, co jest pod powierzchnią - tłumaczył główny autor projektu prof. Łukasz Kulas z Katedry Inżynierii Mikrofalowej i Antenowej na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki, koordynator Centrum Technologii Cyfrowych PG.
Podkreślił, że wszystkie dane są gromadzone, analizowane i przetwarzane w komputerze pokładowym, co umożliwia systemowi podejmowanie decyzji praktycznie w czasie rzeczywistym. - W przypadku natrafienia na nieoczekiwaną przeszkodę na drodze łodzi, zainstalowane systemy decyzyjne bezpiecznie ją ominą - dodał.
Do czego będzie wykorzystywana?
W siedmiometrowej łodzi, poza systemem do przetwarzania danych, zostały zamontowane również okablowanie strukturalne oraz szereg sensorów do wykrywania obiektów, m.in. kamer, radarów i lidarów, znanych np. z najnowocześniejszych samochodów.
Uczelnia podała, że w trakcie prac nad Hornetem naukowcy nawiązali współpracę z polskimi i zagranicznymi podmiotami zainteresowanymi zarówno wykorzystaniem tego typu łodzi w ich bieżącej działalności, jak też produkcją tego typu jednostek.
Prof. Kulas podkreślił, że rozwiązanie wykorzystane w jednostce jest "uniwersalne, niezawodne i skalowalne, a jedocześnie koszt wytworzenia i utrzymania jest wielokrotnie niższy niż w przypadku zagranicznych rozwiązań konkurencyjnych".
Nad bezpieczeństwem systemu czuwa unikalny system komunikacji bezprzewodowej, która służy do zapewnienia łączności z wieloma jednostkami bezzałogowymi jednocześnie. Bazuje on na innowacyjnych antenach inteligentnych, które są oryginalnym produktem Politechniki Gdańskiej.
- Zwiększają one odporność komunikacji bezprzewodowej na działanie radiowych urządzeń zagłuszających, a w przypadku pojawienia się interferencji radiowych są one w stanie szybko wzmocnić sygnały pożądane i wytłumić zakłócenia - tłumaczył prof. Kulas.
Docelowo łódź będzie wykorzystywana przy inspekcji kanałów żeglugowych i patrolowaniu farm wiatrowych na morzu, rozpoznając obiekty, które nie powinny się znaleźć na danym obszarze. Jednostka może służyć do monitorowania konstrukcji offshore, w tym farm wiatrowych.
"Decyzję podejmuje człowiek, ale pracę ma wykonać maszyna"
W trakcie prezentacji bezzałogowej jednostki rektor uczelni prof. Krzysztof Wilde stwierdził, że PG odgrywa kluczową rolę w zielonej transformacji Polski, której jednym z najważniejszych elementów jest budowa morskich farm wiatrowych na wodach polskiego Bałtyku.
Jak powiedział prof. Krzysztof Wilde w rozmowie z TVN24, Hornet to wielkie osiągnięcie.
- Autonomiczna, bezzałogowa łódź, która z dowolnego miejsca na świecie może być sterowana, wykonywać różne funkcje, w tym ochrona infrastruktury krytycznej - mówił rektor Politechniki Gdańskiej. - Wszędzie tam, gdzie człowiek nie musi osobiście być w trudnych warunkach, warunkach, które wymagają żmudnej pracy, należy wysłać drona, łódź, automat. One dostarczają informacji, decyzję podejmuje człowiek, ale pracę ma wykonać maszyna - dodaje.
Rektor przypomniał również, że uczelnia jest partnerem projektu NATO DIANA i w ramach kampusu PG niebawem stworzony zostanie pierwszy w Polsce tzw. NATO DIANA living lab, czyli miejsce ekspozycji najnowszych technologii i wynalazków sektora obronnego, opracowanych przez naukowców i wojskowych z państw członkowskich NATO. Zapewnił, że jednym z rozwiązań prezentowanych w programie będzie autonomiczna łódź Hornet.
Prototyp łodzi powstał w ramach projektu badawczo-rozwojowego TRANSACT. Jest to międzynarodowe przedsięwzięcie z budżetem 26,5 mln euro realizowane w ramach programu HORYZONT 2020 we współpracy z partnerami z Niemiec, Finlandii, Danii, Norwegii, Hiszpanii, Austrii, Belgii i Holandii. Wyprodukowanie prototypu kosztowało blisko milion euro.
Źródło: PAP/TVN24
Źródło zdjęcia głównego: PAP/Adam Warżawa