Wylecieli za nuklearną pomyłkę

Aktualizacja:

Czterech dowódców sił powietrznych USA zostało pozbawionych funkcji po tym, jak bombowiec B-52 w wyniku pomyłki odbył lot nad Stanami Zjednoczonymi z głowicami jądrowymi na pokładzie.

- To był błąd w procedurach. Bez wątpienia, ten incydent jest nie do przyjęcia dla obywateli Stanów Zjednoczonych i dla sił powietrznych USA. Jesteśmy winni narodowi nie mniej, niż trzymanie się najwyższych standardów - skomentował pomyłkę generał major Richard Newton z U.S. Air Force.

Wczoraj, po trzech tygodniach od zdarzenia, lotnictwo wojskowe USA (USAF) przyznało, że w wyniku pomyłki bombowiec strategiczny B-52 odbył lot nad terytorium kraju uzbrojony w pociski z głowicami jądrowymi. Incydent wydarzył się 30 września.

Bombowiec B-52 leciał wówczas z bazy Minot przy granicy z Kanadą do bazy Barksdale w Luizjanie na południu. Przez ponad trzy godziny, lecąc nad kilkoma stanami, niósł na pokładzie załadowane przez pomyłkę pociski z głowicami jądrowymi. Ich obecność wykryto dopiero po lądowaniu. Minęło 36 godzin, zanim pociski należycie zabezpieczono.

Niebezpieczna pomyłka

- Do incydentu doprowadziła "niesłychana seria błędów proceduralnych" - powiedział w piątek na konferencji prasowej generał Newton. Po śledztwie w armii sprawę, ze względu na jej wagę, ujawniono opinii publicznej. Krótko po zdarzeniu powiadomiono o nim sekretarza obrony USA Roberta Gatesa i prezydenta George'a W. Busha.

To już drugi taki incydent w ciągu ostatnich 2 miesięcy. 5 września samolot tego samego typu wykonał lot z Północnej Dakoty do Luizjany, mając w lukach bombowych pociski manewrujące z głowicami nuklearnymi.

Boeing B-52 Stratofortress

Samolot B-52 był w latach zimnej wojny głównym ciężkim bombowcem strategicznym wojsk lotniczych USA, przeznaczonym do atakowania celów o znaczeniu strategicznym (takich jak bazy wojskowe, fabryki, miasta), w celu osłabienia możliwości danego kraju do prowadzenia wojny.

Swój pierwszy lot B-52 odbył w 1955 roku i od tego momentu pozostaje w służbie czynnej. Bombowce tego typu brały czynny udział m.in. w wojnie w Wietnamie (1965-1973), czy podczas konfliktu w Zatoce Perskiej w 1991 roku.

W służbie czynnej obecnie znajduje się 85 maszyn tego typu (oraz 9 w rezerwie).

Źródło: PAP