Tu Ukraińcy zniszczyli Rosjan i świat może nieco odetchnąć

Źródło:
BBC, PAP, tvn24.pl

Ukrainie udało się wznowić eksport zboża przez Morze Czarne, a przyczyniły się do tego między innymi siły zbrojne, które odzyskały kontrolę nad zachodnią częścią wód w tym akwenie - oceniła BBC. Według brytyjskiego resortu obrony przepustowość czarnomorskich portów Ukrainy "niemal na pewno osiągnęła wyższy poziom niż w jakimkolwiek momencie w czasie inwazji zbrojnej Rosji na Ukrainę".

W sierpniu 2023 roku port w Odessie opuścił pierwszy statek, którego bezpieczeństwo gwarantowała wyłącznie Ukraina. Wówczas ukraińska marynarka poinformowała, że ​​otworzyła tymczasowy korytarz, z którego mogły korzystać wszystkie statki cywilne, w tym znajdujące się w portach obwodu odeskiego, które zostały tam zablokowane po wycofaniu się Rosji z umowy zbożowej. Trasa została zgłoszona Międzynarodowej Organizacji Morskiej - przypomniała w analizie, opublikowanej na początku maja i dotyczącej eksportu zboża ukraińska sekcja BBC.

W ciągu niecałych sześciu miesięcy istnienia tego korytarza stało się jasne, że może on przynieść Ukrainie znacznie więcej niż międzynarodowa inicjatywa zbożowa - dodano w publikacji.

Przepłynęło ponad tysiąc statków

Według stanu na marzec tego roku, korytarzem przepłynęło ponad 1100 statków, które wyeksportowały 33,8 mln ton ładunków, z czego 23,1 mln ton stanowiły produkty ukraińskich rolników.

BBC zaznacza, że takie wyniki udało się osiągnąć nie tylko dzięki utworzeniu korytarza, ale także dzięki stworzonemu wspólnie z rządem brytyjskim programowi ubezpieczeń statków UNITY, rozbudowie możliwości logistycznych na granicach z Rumunią i Mołdawią oraz poprawie warunków transportu towarów koleją do portów naddunajskich.

Masowiec w porcie w Odessie. Zdjęcie z kwietnia 2023 roku PAP/UKRINFORM

"Korytarz ukraińskich sił zbrojnych"

Wznowiony szlak handlowy wzdłuż Morza Czarnego często nazywany jest "korytarzem ukraińskich sił zbrojnych", ponieważ udało się im odzyskać kontrolę nad zachodnią częścią wód Ukrainy na Morzu Czarnym - pisze BBC.

Po serii ataków sił ukraińskich na rosyjskie okręty na Morzu Czarnym rosyjska flota częściowo "ewakuowała się" z zaanektowanego Krymu. Okręty zostały wycofane m.in. z Zatoki Sewastopolskiej. Przedstawiciele wywiadu wojskowego w Kijowie tłumaczyli, że okręty są przerzucane do portu w Noworosyjsku.

W zeszłym roku amerykański Instytut Studiów na Wojną odnotował około 200 ataków z użyciem dronów powietrznych, morskich i rakiet, na obiekty na Krymie. Około 60 procent z nich miało miejsce w zachodniej części półwyspu, gdzie znajdują się bazy rosyjskiej Floty Czarnomorskiej, lotniska wojskowe, wyrzutnie rakiet i radary.

Ukraiński ekspert i szef Instytutu Czarnomorskich Badań Strategicznych Andrij Kłymenko wyjaśniał dziennikarzom, że ataki te miały na celu "przede wszystkim ochronę systemu żeglugi". Pozwolenie na przepływ statków cywilnych wydaje armia ukraińska po ocenie sytuacji na morzu i w powietrzu.

Słup dymu w rejonie lotniska Belbek. Dowódca ukraińskich sił lotniczych publikuje nagranie
Słup dymu w rejonie lotniska Belbek. Dowódca ukraińskich sił lotniczych publikuje nagranie Mykoła Ołeszczuk/Telegram

Analiza brytyjskiego resortu

W kwietniu tego roku ukraiński eksport zboża i nasion oleistych osiągnął 6,6 mln ton, co jest najwyższym poziomem od początku wojny z Rosją. Pokazuje to zdolność Ukrainy do eksportu przez utworzony przez nią korytarz na Morzu Czarnym - oceniło w środę brytyjskie ministerstwo obrony.

W codziennej aktualizacji wywiadowczej resort podał, że przepustowość czarnomorskich portów Ukrainy niemal na pewno osiągnęła wyższy poziom niż w jakimkolwiek momencie w czasie inwazji zbrojnej, w tym w okresie funkcjonowania umowy zbożowej z udziałem Rosji i Ukrainy, zawartej przy pośrednictwie Turcji i ONZ. W kwietniu tego roku poprzez porty czarnomorskie Ukraina wyeksportowała ok. 5,2 mln ton zboża i nasion oleistych, podczas gdy w szczytowym momencie obowiązywania umowy, w październiku 2022 roku - 4,2 mln ton.

Brytyjski resort oszacował, że ukraiński korytarz morski od czasu jego utworzenia w sierpniu 2023 roku umożliwił ok. 1600 kursów statków i eksport ok. 45 mln ton ładunku. Większość z tego stanowiły produkty rolne, których w tym dziewięciomiesięcznym okresie wysłano ponad 30 mln ton, a reszta to przede wszystkim ruda żelaza i produkty stalowe, których eksport drogą morską nie był jak dotąd możliwy.

"Dostawy z Ukrainy są najprawdopodobniej kluczowe dla globalnego bezpieczeństwa żywnościowego" - podano w opracowaniu.

Autorka/Autor:tas/adso

Źródło: BBC, PAP, tvn24.pl

Źródło zdjęcia głównego: PAP/UKRINFORM

Tagi:
Raporty: