Rząd Ugandy anuluje kontrakt z Chinami na budowę linii kolejowej

Rząd w Kampali rozwiązał kontrakt na budowę pierwszej w Ugandzie dalekobieżnej linii kolejowej o wartości ponad 2 mld dolarów. W perspektywie jest porozumienie z inwestorem tureckim - podał w piątek serwis The EastAfrican.

Po ośmiu latach oczekiwania na wdrożenie projektu rząd Ugandy rozwiązał kontrakt o wartości 2,2 mld dolarów z China Harbor Engineering Company (CHEC) na budowę pierwszej w kraju dalekobieżnej linii kolejowej.

Jak napisał The EastAfrican, projekt zakłada budowę 273-kilometrowej linii o standardowym rozstawie torów (SGR) z Malaby do Kampali. Linia, rozpoczynająca się od przejścia granicznego między Ugandą a Kenią w Malabie, miała kosztować 2,2 miliarda dolarów.

Kampala, stolica Ugandy
Kampala, stolica Ugandy
Źródło: Reuters Archive

Projekt nie ruszał z miejsca, gdyż strona chińska podawała w wątpliwość zdolność Ugandy do realizacji jej części umowy. Prokurator generalny Ugandy rozwiązał w efekcie kontrakt inżynieryjny, zakupowy i budowlany z CHEC, zakładający finansowanie przez China Exim Bank.

Turcja może zbudować linię kolejową w Ugandzie

Prezydent Ugandy Yoweri Museveni już w zeszłym roku polecił swoim urzędnikom poszukiwanie alternatyw. Jak poinformował ugandyjski koordynator projektu kolei Perez Wamburu, Kampala podpisała już list intencyjny z turecką firmą Yapi Merkezi.

Oczekuje się, że firma przedstawi odpowiedź na rządową propozycję budowy linii w ciągu najbliższych kilku tygodni.

Kampala informuje również o oczekiwanej zmianie modelu finansowania projektu. Według EastAfrican propozycję finansowania przedstawił brytyjski Fundusz Eksportowy (UKEF), który już we wrześniu ubiegłego roku sygnalizował gotowość do wyłożenia 1,5 miliarda funtów.

Oglądaj TVN24 na żywo
Dowiedz się więcej:

Oglądaj TVN24 na żywo

Czytaj także: