Po ponad 30 latach działalności amerykańska sieć McDonald's wycofuje się w Rosji, a "złote łuki" - znak rozpoznawczy firmy - znikają z rosyjskich ulic. Firma podjęła decyzję w związku z rosyjską inwazją na Ukrainę.
Agencja Reutera opublikowała nagranie, na którym zarejestrowano moment demontowania "złotych łuków" - logo sieci McDonald's - z restauracji w podmoskiewskich Chimkach.
"Kryzys humanitarny spowodowany wojną na Ukrainie oraz nieprzewidywalne warunki gospodarcze doprowadziły McDonald's do wniosku, że dalsze prowadzenie działalności w Rosji nie jest już możliwe" - poinformowała amerykańska firma w połowie maja. W oświadczeniu koncernu podkreślono, że poszukiwany jest "lokalny inwestor", który mógłby przejąć biznes w Rosji.
W marcu McDonald's zamknął wszystkie swoje restauracje w Rosji. Zaprzestanie działalności 857 placówek oznaczało dla firmy straty w wysokości 50 mln dolarów miesięcznie. Firma zatrudnia w Rosji ok. 62 tys. pracowników.
"Gorzki koniec pewnej epoki"
Pierwsza restauracja amerykańskiej sieci została otwarta w Rosji w 1990 roku, a w wydarzeniu wzięło udział ponad 5 tysięcy osób.
"Wycofanie się McDonald's z Rosji to gorzki koniec pełnej nadziei epoki. Będąca jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli amerykańskiego kapitalizmu firma otworzyła swoją pierwszą restaurację w Rosji ponad 32 lata temu, gdy ZSRR rozpadł się, a zachodnie firmy i idee przenikały przez żelazną kurtynę. Setki ludzi ustawiały się w kolejce, aby spróbować hamburgerów i frytek z McDonald's na Placu Puszkina w Moskwie" - komentuje amerykański portal CNBC.
Źródło: Reuters, CNBC