Niemiecki minister spraw zagranicznych Frank-Walter Steinmeier przekazał szefowi polskiej dyplomacji Radosławowi Sikorskiemu w poniedziałek w Berlinie obraz weneckiego malarza Francesco Guardiego. Płótno zrabowano z Muzeum Narodowego w Warszawie podczas okupacji hitlerowskiej.
- Dobiegła końca długa odyseja – powiedział Steinmeier po przedstawieniu skomplikowanych dziejów płótna Francesco Guardiego "Schody pałacowe". Obraz został skradziony w 1939 roku, by wzbogacić planowane muzeum Adolfa Hitlera w Linzu. Jak podkreślił szef niemieckiego MSZ, decyzja o zwrocie została podjęta "ze świadomością odpowiedzialności za trudną historię łączącą Polskę i Niemcy". Zwrot obrazu jest – jak podkreślił Steinmeier – sygnałem, że znajdujący się w impasie dialog o zwrocie dzieł sztuki może w przyszłości zostać reaktywowany. - Bardzo się cieszę, że tak ważne dzieło wróci do prawowitego właściciela – powiedział Sikorski podczas uroczystego przekazania obrazu w siedzibie niemieckiego MSZ. - Polska w II wojnie światowej poniosła niepowetowane straty wśród dóbr kultury. Straciła około pół miliona dzieł sztuki, z czego od 1999 roku udało się odzyskać kilkadziesiąt – podkreślił. I dodał: - Każdy taki akt oddania buduje między nami zaufanie, które jest podstawą do kontynuowania naszego dialogu. Kolejna tura polsko-niemieckich negocjacji w sprawie zwrotu dóbr kultury przemieszczonych w czasie wojny ma odbyć się 15 kwietnia w Warszawie.
Poszukiwania zrabowanych dzieł
Dzieło "Schody pałacowe" zostało kupione 13 marca 1925 r. przez Muzeum Narodowe w Warszawie od kolekcjonera Leona Kranca. Obraz Francesco Guardiego przedstawia schody prowadzące do Pałacu Dożów w Wenecji, którego detale architektoniczne Guardi uchwycił ze szczegółami. Po schodach wspinają się tragarze, a w cieniu arkad weneckiego pałacu stoją panowie w wytwornych strojach. Obraz olejny ma wymiary 32,8 na 25,8 cm.
Latem 1939 r., w obliczu zbliżającej się wojny, obraz umieszczono w piwnicy muzeum. Wkrótce po zajęciu Warszawy przez wojska niemieckie rozpoczęło się systematyczne rekwirowanie i wywóz dóbr kultury. Na przełomie listopada i grudnia 1939 r. obraz Guardiego przewieziony został do składnicy Urzędu Specjalnego Pełnomocnika ds. Zabezpieczania Sztuki i Dóbr Kultury mieszczącej się w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie, a stamtąd został przeniesiony w 1943 r. do siedziby Hansa Franka na Wawelu. Rok później podczas ewakuacji Urzędu Generalnego Gubernatora przewieziono go wraz z najcenniejszymi dziełami, m.in. nadal zaginionym „Portretem młodzieńca” Rafaela oraz „Damą z gronostajem” Leonarda da Vinci, do zamku hrabiego Manfreda von Richthofena w Sichowie na Dolnym Śląsku. Od tego czasu losy obrazu pozostawały dla strony polskiej nieznane. Na podstawie dokumentów odnalezionych w niemieckich archiwach ustalono, że 24 grudnia 1945 r. obraz przekazano do składnicy dóbr kultury w Wiesbaden, a następnie do Central Collecting Point w Monachium. Płótno, zamiast wrócić do swojego prawowitego właściciela, trafiło na Uniwersytet w Heidelbergu jako obiekt o nieznanym pochodzeniu. W 1980 r. „Schody pałacowe” przekazano jako depozyt do Kurpfalzische Museum w Heidelbergu, a następnie do Staatsgalerie w Stuttgarcie, gdzie znajdował się do chwili obecnej.
Autor: kg//kdj/kwoj / Źródło: PAP