NASA znalazła pierwsze planety wielkości Ziemi

NASA znalazła pierwsze planety wielkości Ziemi
NASA
NASA znalazła pierwsze planety wielkości ZiemiNASA

Amerykańska Narodowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej (NASA) poinformowała o odkryciu dwóch planet wielkości Ziemi poza Układem Słonecznym. To pierwsze takie odkrycie w historii kosmicznej eksploracji.

Co ciekawe, zarówno Kepler-20e, jak i Kepler-20f, krążą wokół gwiazdy podobnej do naszego Słońca. Jednak zdaniem NASA obie te planety znajdują się zbyt blisko swojej gwiazdy, by mogła na nich znajdować się woda i by istniały tam warunki do rozwoju życia.

Jednak jak pisze na swoich stronach Narodowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej, odkrycie to "kamień milowy w poszukiwaniu planet takich jak Ziemia".

Kepoler-20e jest niewiele mniejszy od Wenus (ma promień równy 0,87 promienia Ziemi); Kepler-20f jest z kolei ciut większy od Błękitnej Planety (1,03) - obie znajdują się w odległości ok. 1000 lat świetlnych od nas, w gwiazdozbiorze Lutni.

Odkrycie pokazuje po raz pierwszy, że planety wielkości Ziemi istnieją w pobliżu innych gwiazd, a my jesteśmy w stanie je odkrywać. Francois Fressin z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics

Gorąco jak w piekle

Kepler-20e i 20f okrążają swoje słońce bardzo szybko (odpowiednio w 6,1 i 19,6 dnia). Na obu panują warunki wykluczające istnienie życia. Temperatura Keplera-20f sięga 800 stopni Fahrenheita (ponad 420 stopni Celsjusza), a Keplera-20e - ponad 1400 stopni Fahrenheita (760 stopni) - wystarczająco, by roztopić szkło.

Pomimo tego naukowcy nie kryją radości. - Odkrycie pokazuje po raz pierwszy, że planety wielkości Ziemi istnieją w pobliżu innych gwiazd, a my jesteśmy w stanie je odkrywać - powiedział Francois Fressin z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics w Cambridge (stan Massachusetts), szef zespołu, który dokonał odkrycia i opublikował wyniki w "Nature".

W układzie Kepler-20 znajdują się jeszcze trzy inne planety. Większe od Ziemi, ale mniejsze od Neptuna Kepler-20b, Kepler-20c i Kepler-20d.

Zasługa Kaplera

Odkrycia udało się dokonać dzięki teleskopowi Kepler. To właśnie jego główne zadanie - znajdowanie nowych planet i określanie częstotliwości występowania układów planetarnych.

Kepler został umieszczony na orbicie 7 marca 2009 roku. Jest wyposażony w największą matrycę wyniesioną w kosmos - aż 95 megapikseli.

Na początku grudnia NASA informowała już o odkryciu planety bardzo podobnej do Ziemi - Kepler-22b, znajdującej się ok. 600 lat świetlnych od nas. Na jej powierzchni miałaby panować temperatura ok. 22 stopni Celsjusza, co mogłoby wskazywać na możliwość wystąpienia wody w stanie ciekłym.

Źródło: NASA