Jest umowa na modernizację i przebudowę stacji kolejowej Warszawa Ursus Północny. Perony od lat są tam w opłakanym stanie. Podróżni alarmowali o dziurach "zalepionych" kawałkami blachy czy o drutach sterczących z betonu. Pierwsze prace budowlane ruszą jesienią.
- Stacja Warszawa Ursus Północny wymaga pilnego remontu. Podróżni opisują, że spotykali tam dziury wielkości dziecka czy sterczące z betonu druty.
- Kolejarze podpisali umowę na modernizację i przebudowę przystanku. Wykonawca ma 11 miesięcy na jej realizację. Prace budowlane rozpoczną się we wrześniu.
- Podczas przebudowy ruch pociągów będzie odbywał się po jednym torze.
- W ramach inwestycji powstaną nowe perony z wiatami, ławkami, tablicami informacyjnymi i z nowoczesnym systemem informacji pasażerskiej i monitoringiem.
O fatalnym stanie stacji kolejowej w Ursusie informowaliśmy latem ubiegłego roku na tvnwarszawa.pl. Pasażerowie twierdzili, że stacja wygląda tragicznie i boją się przez nią przechodzić. Kilka miesięcy później kolejarze przekazali, że rozpoczynają przygotowania do jej gruntownej przebudowy i poszukują wykonawcy. We wtorek przedstawiciele PKP PLK ogłosili podpisanie umowy z firmą wyłonioną w przetargu. Koszt inwestycji wyniesie 11,3 miliona złotych netto.
- Zmieni się tutaj wszystko: powstaną nowe perony, które zostaną gruntownie przebudowane, nowe wiaty, ławki, nowoczesne oświetlenie, monitoring peronów, ale także infrastruktura dla osób z niepełnosprawnościami. Będzie to wreszcie przystanek XXI wieku, na który czekali okoliczni mieszkańcy - zapowiedział we wtorek na briefingu minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Podkreślił, że będzie to bardzo szybka przebudowa, bo potrwa tylko 11 miesięcy. Przekazał też, że inwestycja ubiega się o dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy.
Prace budowlane rozpoczną się we wrześniu
Prezes PKP PLK Piotr Wyborski wyjaśnił, że pierwszy etap przebudowy stacji Warszawa Ursus Północny potrwa cztery miesiące i będzie polegał na pracach projektowych i uzyskaniu odpowiednich decyzji.
- Zakładamy, że od września zamkniemy najpierw peron przy torze numer 2 (w kierunku przystanku Warszawa Włochy). Prace potrwają kilka miesięcy. Po całkowitej modernizacji tego peronu przejdziemy na drugi peron przy torze 1 (w kierunku przystanku Warszawa Gołąbki). Zakładamy, że na wiosnę przyszłego roku oddamy w pełni zmodernizowaną infrastrukturę - powiedział.
Prace budowlane rozpoczną się w okolicach września. Najpierw na około 30 dni zamknięty zostanie tor numer 2. Następnie przez 2-3 miesiące będą prowadzone prace związane z budową infrastruktury.
- Przez ten czas ruch pasażerski pociągów, które będą zatrzymywały się na przystanku Warszawa Ursus Północny, będzie prowadzony tylko po torze 1. Po 30 dniach, po zabudowie peronu 2, ruch dalekobieżny prowadzony będzie również po torze 2 - zaznaczył Wyborski.
Po wykonaniu peronu 2 prace przeniosą się na peron 1. Wtedy na 30 dni zostanie zamknięty tor 1, a ruch odbywać się będzie tylko po torze numer 2.
Nowe perony i udogodnienia dla podróżnych
Oprócz budowy nowych peronów wymienione zostaną również trzy bramki sieci trakcyjnej i wyremontowane będą dwa wiadukty kolejowe nad dojściami do przystanku.
Powstaną dwa nowe perony z wiatami, ławkami, tablicami informacyjnymi i z nowoczesnym systemem informacji pasażerskiej i monitoringiem. Zbudowane zostaną nowe dojścia i pochylnie od strony ulicy Szamoty po stronie Ursusa i ulicy Cykady po stronie Włoch.
Konstrukcja nowych peronów będzie opierała się na ściankach typu L, a nie jak do tej pory na palach.
Przystanek Warszawa Ursus Północny umożliwia szybki dojazd do Warszawy Zachodniej w zaledwie siedem minut, a także w kierunku Ożarowa Mazowieckiego, Błonia, Sochaczewa i Łowicza. Leży na kluczowej linii kolejowej numer 3, po której kursują również pociągi dalekobieżne do Poznania i Berlina.
Planują przebudowę stacji Warszawa Gołąbki
Minister infrastruktury przekazał podczas briefingu, że mieszkańcy wnioskowali także o remont stacji Warszawa Gołąbki, głównie o modernizację kładki.
- Po analizie doszliśmy do wniosku, że jednak ten przystanek powinien być całkowicie i gruntownie zmodernizowany - dodał.
Wyjaśnił, że przebudowane zostaną perony, a zamiast kładki powstanie przejście podziemne wraz z windami. Minister zapowiedział, że prawdopodobnie na początku czwartego kwartału tego roku zostanie ogłoszony przetarg na zaprojektowanie i przebudowę tej stacji.
Prezes PKP PLK zaznaczył, że w ramach projektu przystankowego, który kończy się w tym roku, zmodernizowane lub wybudowane zostanie ponad 200 przystanków, a także wybudowane będą parkingi w prawie 150 lokalizacjach.
Autorka/Autor: kk/gp
Źródło: PAP/tvnwarszwa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Olek Klekocki / tvnwarszawa.pl