Myśliwiec prawie 5. generacji. Nadzieja rosyjskiego lotnictwa

 
Prototypowy Su-35 w lociesukhoi.org

W powietrze wzbił się pierwszy seryjny egzemplarz nowego rosyjskiego myśliwca Su-35S. Maszyny tego rodzaju mają w najbliższych latach stać się podstawowymi nowoczesnymi samolotami rosyjskiego lotnictwa. Według producenta, Su-35S jest niezwykle nowoczesną maszyną, wykorzystującą wiele technologii opracowanych na potrzeby kolejnej generacji myśliwców.

Dotychczas latały jedynie dwa prototypy Su-35S, do których na początku maja dołączył pierwszy seryjny egzemplarz. Maszyna wzbiła się na półtorej godziny z zakładowego lotniska Suchoja w Konsomolsku nad Amurem, na dalekim wschodzie Rosji. Pilot testowy sprawdzał działanie podstawowych systemów Su-35S i testował jego zachowanie w powietrzu. Lot przebiegł gładko i nie stwierdzono problemów.

Po serii testów prowadzonych przez producenta, samolot zostanie przekazany w ręce pilotów wojskowych. To oni zadecydują o jego ostatecznym przyjęciu do służby.

 
Start seryjnego egzemplarza do pierwszego lotu (Fot. Suchoj) 

"Stara nazwa, nowy samolot"

Nowy Su-35S, jest głęboka modernizacją już istniejącego Su-35. Ta maszyna z kolei jest ulepszoną wersją Su-27, których od lat 80-tych wyprodukowano setki egzemplarzy. Su-35 zbudowano jedynie około 35, z których większość trafiła do lotnictwa Wenezueli.

Koncern Suchoja już w XXI wieku rozpoczął prace nad następnym zmodyfikowanym wariantem maszyny z rodziny Su-27. Pozostawiono nazwę Su-35, dodając jedynie literę "S". Suchoj określa swój najnowszy produkt jako "stara nazwa, nowy samolot".

Pierwszy prototyp Su-35S zaprezentowano na pokazach zbrojeniowych MAKS-2007 w Moskwie. Nowa maszyna różni się przede wszystkim nowymi silnikami, które są najnowocześniejszymi modelami dostępnymi dla samolotów z rodziny Su-27. Bardzo podobna jednostka napędowa została zamontowana w prototypach myśliwca piątej generacji PAK FA. Dwa silniki Saturn 117S poza większa mocą, mają dysze umożliwiające wektorowe sterowanie ciągu (cecha najnowocześniejszych myśliwców).

Dzięki mocniejszym silnikom Su-35S może przenosić więcej uzbrojenia, w tym celu wzmocniono także konstrukcję maszyny. Zamontowano w niej najnowsze osiągnięcia rosyjskiego przemysłu w dziedzinie awioniki i systemów elektronicznych. Większość tych technologii opracowano w programie budowy myśliwca piątej generacji PAK FA.

Nadzieje Suchoja

Su-35S jest określany jako myśliwiec generacji 4++ (czyli w zamierzeniu producenta, niemal piątej generacji). Maszyna ma być zdecydowanie lepsza od innych myśliwców czwartej generacji opracowywanych na świcie (m.in. Eurofighter, Rafale, Grippen, modyfikacje F-15/16/18).

Suchoj wiąże Su-35S swoje nadzieje na zawojowanie globalnego rynku w dziedzinie nowoczesnych i relatywnie tanich myśliwców, nie należących do piątej generacji (czyli F-22/35 i PAK FA). Cena jednego egzemplarza nie została ujawniona, ale jest szacowana na maksymalnie 65 milionów dolarów.

Koncern ma tez nadzieje na znaczne zamówienia od rosyjskiego lotnictwa. Su-35S ma być pomostem pomiędzy starszymi typami myśliwców, a mającym zostać przyjętym do służby pod koniec dekady PAK FA. Być może myśliwiec piątej generacji T-50 (opracowywany w ramach programu PAK FA), okaże się za drogi na masowe zakupy. Wtedy stałby się elitarnym samolotem na wzór amerykańskiego F-22 Raptor, którego uzupełniałyby liczne i tańsze Su-35S, stanowiące podstawę lotnictwa.

Źródło: tvn24.pl na podstawie kilku stron internetowych

Źródło zdjęcia głównego: sukhoi.org