Ta kampania reklamowa nie zostanie zaliczona do udanych. Producent kawy i sieć stacji benzynowych, reklamowały się w Niemczech sloganem wprost z... bramy obozu koncentracyjnego w Buchenwaldzie. Po protestach kampania została przerwana.
Kontrowersje wzbudziło wykorzystanie przez firmę Tchibo i sieć Esso - w lekko zmienionej formie gramatycznej - pozornie niewinnej maksymy "Jedem das Seine", czyli "Każdemu to, co mu się należy", informuje dziennik "Frankfurter Rundschau".
Buchenwald promuje kawę?
Jej autorem jest rzymski mówca i polityk Kato Starszy, a po łacinie maksyma brzmi: "Suum cuique". Jednak hasłem tym posłużyli się naziści, umieszczając napis "Jedem das Seine" na bramie obozu koncentracyjnego w Buchenwaldzie.
I takie właśnie hasło, w zmodyfikowanej formie, znalazło się również na billboardach reklamowych Tchibo o Esso. "Jedem den Seinen" miało promować różne rodzaje kawy na 700 stacjach benzynowych w Niemczech.
Firma przeprasza i mówi, że nie wiedziała
Jak wyjaśnili przedstawiciele Tchibo i Esso, agencja, która przygotowała kampanię reklamową, nie była świadoma kontrowersyjnego znaczenia sloganu. - Nigdy nie było naszym zamiarem zranienie czyichkolwiek uczuć - powiedziała gazecie "Frankfurter Rundschau" rzeczniczka Tchibo Angelika Scholz.
Przyznała, że wybór sloganu "nie był szczęśliwy", a plakaty reklamowe mają zniknąć ze stacji możliwie najszybciej.
Zdaniem wiceprzewodniczącego Centralnej Rady Żydów Salomona Korna, kampania ze sloganem o historycznym znaczeniu jest "niesmaczna" i stanowi przykład "całkowitej nieznajomości historii".
Nie pierwszy przypadek amnezji
Jednak maksymy "Jedem das Seine" użyto w kampanii reklamowej nie po raz pierwszy. W 1998 r. posłużył się nią producent telefonów komórkowych Nokia, a krótko potem także koncern handlowy Rewe. Obie kampanie przerwano ze względu na kontrowersyjny slogan. Podobnie było w przypadku akcji reklamowej sieci Burger King w 1999 r. oraz monachijskiego banku Merkur w 2001 r.
Na szczęście żadna agencja pracy nie zdecydowała się jeszcze na użycie hasła "Arbeit macht frei".
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: buchenwald.de