Rosyjscy śledczy zatrzymali dwóch pracowników technicznych moskiewskiego metra - poinformował rzecznik rosyjskiego Komitetu Śledczego Władimir Markin. Są podejrzewani o naruszenie zasad bezpieczeństwa. Trwa śledztwo mające ustalić przyczyny wtorkowej katastrofy, w której zginęły 22 osoby, a 158 zostało poszkodowanych, z czego 146 trafiło do szpitala.
Jak poinformowała prokuratura, zatrzymani to główny brygadzista metra Werij Baszkatow i jego asystent Jurij Gordow. Obaj są przesłuchiwani. Najprawdopodobniej zostaną oskarżeni o naruszenie zasad bezpieczeństwa.
- W środę śledczy zatrzymali dwóch podejrzanych o naruszenie zasad bezpieczeństwa w transporcie - powiedział Markin, wyjaśniając, że mają oni bezpośredni związek z pracami przy układaniu odcinka między stacjami "Park Pobiedy" - "Sławianskij Bulwar". Mieli także kontrolować wykonanie tych prac, prowadzonych przez wielu podwykonawców. Zatrzymanych już przesłuchano. W najbliższym czasie śledczy zamierzają im przedstawić zarzuty i wybrać środek prewencyjny.
Katastrofa pod ziemią
Do katastrofy doszło w tunelu metra między stacjami "Park Pobiedy" i "Sławiański Bulwar". Trzy wagony metra wypadły z torów, gdy pociąg gwałtownie zahamował z powodu - jak wstępnie ustalono - spadku napięcia w trakcji. Pociąg podróżował z prędkością 70 km/h.
Początkowo stołeczne służby ratunkowe informowały, że wśród ofiar katastrofy jest maszynista składu, jednak władze metra zdementowały te doniesienia. Mężczyzna jest ciężko ranny i przebywa w szpitalu.
Ofiary to Rosjanie, głównie mieszkańcy stolicy. Wśród zabitych i rannych nie ma cudzoziemców. Z tunelu metra na powierzchnię wyprowadzono niemal 400 osób.
Mer Moskwy Siergiej Sobjanin zarządził dochodzenie w celu precyzyjnego ustalenia przyczyn katastrofy. Wicemer Piotr Biriukow poinformował, że metro na linii Arbacko-Pokrowskiej wznowi kursowanie w ciągu 48 godzin. Na środę w Moskwie ogłoszono żałobę.
Przeludniona najgłębsza stacja metra?
"Park Pobiedy" jest najgłębszą stacją moskiewskiego metra. Stacja została otwarta w 2003 roku, a stację "Sławiański Bulwar" - pięć lat później. Według Aleksieja Chazbiewa, dziennikarza specjalizującego się w sprawach transportu, metro zbudowano na 3-4 mln pasażerów, maksimum 6 mln dziennie, a dziś korzysta z niego każdego dnia ponad 9 mln osób.
Autor: kło//rzw / Źródło: Yahoo News, PAP, Reuters