Bliźniaki nie są genetycznie identyczne

Szwedzko-amerykański zespół naukowców dowiódł, że bliźniaki jednojajowe nie są pod względem genetycznym identycznymi kopiami.

Odkrycia dokonał zespół kierowany przez urodzonego w Krakowie prof. Jana Dumańskiego i prof. Carla Brudera z Uniwersytetu Alabama w USA, po przeprowadzeniu szczegółowych badań 19 par jednojajowych bliźniaków.

Dotychczas uważano, że w wypadku takiego pokrewieństwa genotyp, czyli zespół genów warunkujący właściwości genetyczne, jest w każdej dwójce identyczny. Opublikowane właśnie badania, w których zastosowano zaawansowane metody z dziedziny genetyki molekularnej udowodniły, że tak nie jest.

Stwierdzono bardzo duże podobieństwa budowy DNA każdej pary bliźniaków, przy jednoczesnym występowaniu niewielkich ale różnorodnych modyfikacji ich struktury, które wywołują różnice w kodach genetycznych.

Odkrycie będzie miało, jak przewidują naukowcy, bardzo duże znaczenie przy badaniu mechanizmów dziedziczenia schorzeń genetycznych. W ramach tych minimalnych różnic, kryje się bowiem zagadka dlaczego zdarza się, iż jeden z bliźniaków dziedziczy pewne schorzenia, a drugi jest od nich wolny.

Profesor Jan Dumański

Prof. Jan Dumański, krakowianin i absolwent krakowskiej Akademii Medycznej z 1984 r., doktorant Instytutu Karolińskiego w Sztokholmie jest obecnie profesorem szwedzkiego Uniwersytetu Uppsala oraz Uniwersytetu Alabama w USA.

Jest on też związany z wieloma uczelniami i ośrodkami naukowymi a na Uniwersytecie Alabama w Birmingham kieruje Centrum Badań Genetycznych Człowieka im. Howell i Elisabeth Heflin.

Źródło: PAP, tvn24.pl