Odbieranie urzędowych wiadomości na telefonie coraz bliżej

telefon smartfon shutterstock_1370080886_1
Rozwój aplikacji mObywatel
Źródło: TVN24 BIS
Możliwość odbierania urzędowych wiadomości na telefonie przez aplikację mObywatel, to jedna z nowych funkcji, którą ma umożliwić zmiana w przepisach dotyczących doręczeń elektronicznych. Projekt trafił właśnie do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów.

- Skrzynka e-doręczeń w mObywatelu coraz bliżej! - zapowiada wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski, cytowany w komunikacie prasowym resortu cyfryzacji.

"Projekt nowelizacji obejmuje integrację z aplikacją mObywatel, co umożliwi odbieranie korespondencji urzędowej bezpośrednio na telefonie, oraz usprawnienie procesu zakładania adresu do doręczeń elektronicznych, wymianę danych między rejestrami i wprowadzenie nowego Katalogu Podmiotów Publicznych" - czytamy z kolei w serwisie X na koncie Ministerstwa Cyfryzacji.

Przyjęcie projektu planowane jest na III kwartał 2025 roku.

Nowelizacja przepisów dotyczących doręczeń elektronicznych

Jak wyjaśnia Ministerstwo Cyfryzacji, zakres planowanych zmian obejmuje między innymi:

1. Doprecyzowanie przepisów dotyczących usług PURDE i PUH, w tym:

  • PURDE jako usługi kwalifikowanej;
  • PUH w kontekście zadań operatora wyznaczonego – szczególnie obowiązków związanych z wykonaniem usługi i weryfikacją przesyłek przekształconych z dokumentów elektronicznych.

2. Uproszczenie i usprawnienie procedury tworzenia adresu do doręczeń elektronicznych (ADE) – zmiany mają ułatwić rozpatrywanie wniosków.

3. Zwiększenie spójności systemów teleinformatycznych – przewidziano ułatwienie wymiany danych między:

  • bazą adresów elektronicznych (BAE),
  • REGON,
  • Krajowym Rejestrem Sądowym (KRS),
  • Centralną Ewidencją i Informacją o Działalności Gospodarczej (CEIDG),
  • systemami prowadzonymi przez organy samorządów zawodowych.

4. Integracja usługi PURDE z aplikacją mObywatel Usługa kwalifikowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) zostanie zintegrowana z aplikacją mObywatel. Użytkownicy zyskają możliwość odbierania korespondencji urzędowej bezpośrednio w aplikacji mobilnej, co zwiększy dostępność usług i wygodę korzystania z systemu e-Doręczeń.

5. Fikcja doręczenia w komunikacji z obywatelami i przedsiębiorcami Projekt doprecyzowuje zasady liczenia terminów doręczeń w komunikacji podmiotów publicznych z adresatami niepublicznymi – osobami fizycznymi i przedsiębiorcami.

6. Zwolnienie z opłat w postępowaniach upadłościowych Nowelizacja wprowadza zwolnienie podmiotów publicznych z opłat za przekazywanie korespondencji do syndyków w toku postępowań upadłościowych. Rozwiązanie to ograniczy koszty administracyjne i uprości procedury wymiany informacji w tych sprawach.

7. Weryfikacja przesyłek papierowych w ramach usługi PUH Zmiany obejmą również usługę doręczenia hybrydowego (PUH), polegającą na przesyłaniu dokumentów w formie papierowej. Wprowadzona zostanie funkcja weryfikacji przesyłki, która zwiększy bezpieczeństwo i wiarygodność dostarczanych dokumentów.

"Celem zmian jest usprawnienie działania systemu i rozwiązanie problemów zgłaszanych przez użytkowników" - wyjaśnia resort cyfryzacji.

TVN24 HD
Dowiedz się więcej:

TVN24 HD

Zobacz także: