Możliwość odbierania urzędowych wiadomości na telefonie przez aplikację mObywatel, to jedna z nowych funkcji, którą ma umożliwić zmiana w przepisach dotyczących doręczeń elektronicznych. Projekt trafił właśnie do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów.
- Skrzynka e-doręczeń w mObywatelu coraz bliżej! - zapowiada wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski, cytowany w komunikacie prasowym resortu cyfryzacji.
"Projekt nowelizacji obejmuje integrację z aplikacją mObywatel, co umożliwi odbieranie korespondencji urzędowej bezpośrednio na telefonie, oraz usprawnienie procesu zakładania adresu do doręczeń elektronicznych, wymianę danych między rejestrami i wprowadzenie nowego Katalogu Podmiotów Publicznych" - czytamy z kolei w serwisie X na koncie Ministerstwa Cyfryzacji.
Przyjęcie projektu planowane jest na III kwartał 2025 roku.
Nowelizacja przepisów dotyczących doręczeń elektronicznych
Jak wyjaśnia Ministerstwo Cyfryzacji, zakres planowanych zmian obejmuje między innymi:
1. Doprecyzowanie przepisów dotyczących usług PURDE i PUH, w tym:
- PURDE jako usługi kwalifikowanej;
- PUH w kontekście zadań operatora wyznaczonego – szczególnie obowiązków związanych z wykonaniem usługi i weryfikacją przesyłek przekształconych z dokumentów elektronicznych.
2. Uproszczenie i usprawnienie procedury tworzenia adresu do doręczeń elektronicznych (ADE) – zmiany mają ułatwić rozpatrywanie wniosków.
3. Zwiększenie spójności systemów teleinformatycznych – przewidziano ułatwienie wymiany danych między:
- bazą adresów elektronicznych (BAE),
- REGON,
- Krajowym Rejestrem Sądowym (KRS),
- Centralną Ewidencją i Informacją o Działalności Gospodarczej (CEIDG),
- systemami prowadzonymi przez organy samorządów zawodowych.
4. Integracja usługi PURDE z aplikacją mObywatel Usługa kwalifikowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) zostanie zintegrowana z aplikacją mObywatel. Użytkownicy zyskają możliwość odbierania korespondencji urzędowej bezpośrednio w aplikacji mobilnej, co zwiększy dostępność usług i wygodę korzystania z systemu e-Doręczeń.
5. Fikcja doręczenia w komunikacji z obywatelami i przedsiębiorcami Projekt doprecyzowuje zasady liczenia terminów doręczeń w komunikacji podmiotów publicznych z adresatami niepublicznymi – osobami fizycznymi i przedsiębiorcami.
6. Zwolnienie z opłat w postępowaniach upadłościowych Nowelizacja wprowadza zwolnienie podmiotów publicznych z opłat za przekazywanie korespondencji do syndyków w toku postępowań upadłościowych. Rozwiązanie to ograniczy koszty administracyjne i uprości procedury wymiany informacji w tych sprawach.
7. Weryfikacja przesyłek papierowych w ramach usługi PUH Zmiany obejmą również usługę doręczenia hybrydowego (PUH), polegającą na przesyłaniu dokumentów w formie papierowej. Wprowadzona zostanie funkcja weryfikacji przesyłki, która zwiększy bezpieczeństwo i wiarygodność dostarczanych dokumentów.
"Celem zmian jest usprawnienie działania systemu i rozwiązanie problemów zgłaszanych przez użytkowników" - wyjaśnia resort cyfryzacji.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock