W Konkursie Głównym "Wytyczanie Drogi" podczas 10. edycji festiwalu Netia Off Camera dziesięć filmów z całego świata powalczy o 100 tysięcy dolarów. W konkursie są aż dwa polskie akcenty: debiut Jana P. Matuszyńskiego "Ostatnia rodzina" oraz debiut fabularny polskiego reżysera mieszkającego w Wielkiej Brytanii Rafała Kapelińskiego "Butterfly Kisses".
Laureat Krakowskiej Nagrody Filmowej oprócz czeku na 100 tysięcy dolarów otrzyma również możliwość uzyskania grantu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w wysokości miliona złotych. W konkursie biorą udział debiuty i drugie filmy twórców, o których obecnie dyskutuje się na świecie. "Ostatnia rodzina", zrealizowana według scenariusza Roberta Bolesto, to jeden z najciekawszych debiutów ostatnich lat w polskim kinie. Uwagę zwracają znakomite kreacje Andrzeja Seweryna, Aleksandry Koniecznej i Dawida Ogrodnika oraz dojrzałość, z jaką do tematu podszedł młody reżyser. Film Jana P. Matuszyńskiego to nie tyle biografia uznanego malarza, Zbigniewa Beksińskiego, co przede wszystkim film o rodzinie. "Butterfly Kisses" to pełnometrażowy debiut fabularny mieszkającego w Wielkiej Brytanii polskiego reżysera. Rafał Kapeliński opowiada o społecznym tabu, przyjmując osobisty, intymny punkt widzenia głównego bohatera, zmagającego się z mrocznym sekretem. Nastrojowa muzyka i stylowe, czarno-białe zdjęcia podkreślają izolację i wyobcowanie centralnej postaci, przekonująco zagranej przez Theo Stevensona.
Debiuty z całego świata
W debiutanckim filmie "Rana" ("The Wound") pochodzący z RPA John Trengrove opowiada o plemiennym rytuale obrzezania i następującym po nim okresie inicjacji, które w oczach wspólnoty zamieniają chłopców w mężczyzn. Trengrove zestawia brutalną plemienną tradycję i patriarchalny porządek z coraz większą świadomością, a co za tym idzie potrzebą buntu.
Codzienność nastoletniej Giulii unormowana jest surowymi zasadami społeczności świadków Jehowy, do której należy jej rodzina. "Worldly Girl", debiut Marco Danielego, przyjmuje formułę filmu o dojrzewaniu, wzbogacając ją o religijny kontekst. Włoski reżyser wkłada kij w mrowisko, przedstawiając nastoletnie dylematy z nowej perspektywy. Zastanawia się tym samym nad pojęciem tożsamości, niezależności czy potrzebą samorealizacji. Pomaga mu w tym para głównych aktorów – Sara Serraiocco oraz Michele Riondino, w przekonujący sposób oddając skomplikowaną relację, na której wszyscy z góry postawili krzyżyk. Jedni mają psy, inni koty, a bohater debiutanckiego filmu Kirsten Tan, rozczarowany życiem architekt w średnim wieku, postanowił sprawić sobie… słonia. Zwłaszcza że w tym, którego przypadkiem zauważył na ulicach Bangkoku, rozpoznał zwierzę towarzyszące mu w trakcie dzieciństwa spędzonego z dala od zgiełku wielkiego miasta. Dla Thany to coś znacznie więcej niż zwykły zbieg okoliczności. To znak, któremu podporządkuje dalsze swoje wybory i działania. Film "Pop Aye" to pełne symboliki kino drogi obfitujące, jak na ten gatunek przystało, w wiele tragikomicznych sytuacji. Oryginalne, bo tacy są też jego bohaterowie.
Ponadto w Konkursie Głównym Wytyczanie Drogi biorą udział filmy: "Jean of the Joneses" (reż. Stella Meghie), "Brud" (reż. Tereza Nvotova), "Dayveon" (reż. Amman Abbasi), "Columbus" (reż. Kogonada) oraz "A Date for Mad Mary" (reż. Darren Thornton).
Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego Netia Off Camera potrwa od 28 kwietnia do 7 maja.
Autor: tmw / Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: materiały prasowe Netia Off Camera