W sobotę pierwsze tramwaje pojadą częścią trasy na Naramowice do ulicy Włodarskiej. W przyszłym roku oddana do użytku ma być cała trasa do ulicy Błażeja. Na tę inwestycję mieszkańcy północnych dzielnic Poznania czekali od ponad 20 lat.
25 lat temu na Naramowicach pasły się krowy. Z roku na rok wiejski krajobraz dzielnicy coraz bardziej się zmieniał. Powstały tam kolejne osiedla, ale jedno się nie zmieniało - poznańską dzielnicę łączyła z centrum miasta jedna wciąż zakorkowana ulica Naramowicka.
O potrzebie budowy trasy tramwajowej urzędnicy mówili w Poznaniu od 2001 roku. Ale za słowami nie szły czyny. Prace nabrały tempa dopiero po zmianie władz miasta. Aktualny prezydent Jacek Jaśkowiak przed pierwszymi wygranymi wyborami wybudowanie linii tramwajowej na Naramowice określił jako jeden z priorytetów miasta. Prace udało się rozpocząć w 2018 roku, pod koniec jego pierwszej kadencji. Wraz z trasą tramwajową powstaje nowa ulica roboczo nazywana Nową Naramowicką. Powstanie łącznie 3,3 km torowiska i niemal 7,5 km dróg.
Teraz tramwajem będzie można pokonać pierwsze dwa przystanki - Serbska i Włodarska.
Najpierw były testy
- Od początku budowy trasy tramwajowej na Naramowice zależało nam na wcześniejszym oddaniu pasażerom jej fragmentu do ulicy Włodarskiej. Na przełomie czerwca i lipca odbyły się testowe przejazdy pojazdów technicznych i tramwajów. Od 21 sierpnia z nowej trasy będą już mogli korzystać pasażerowie – podkreślił prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak.
Próbne przejazdy przebiegły bezproblemowo. Od tego czasu trwały intensywne prace wykończeniowe.
- Odcinek do ulicy Włodarskiej był najbardziej obciążony utrudnieniami z uwagi na całkowite zamknięcie ulicy Naramowickiej. Teraz mieszkańcom, na przykład osiedla Kosmonautów czy rejonu ulicy Hawelańskiej, możemy wynagrodzić te uciążliwości, bo będą mogli dojechać tramwajem do centrum Poznania – podkreśla Justyna Litka, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
W sobotę od pierwszych kursów do przystanku Włodarska jeździć będą tramwaje linii numer 3, która kończyła dotąd trasę na pętli na Wilczaku.
Dodatkowo, w związku ze spodziewanym większym zainteresowaniem nowym połączeniem, w sobotę i niedzielę na trasie Rynek Jeżycki - Most Teatralny - Włodarska zostanie uruchomiona specjalna linia nr 33 obsługiwana historycznymi "helmutami", czyli tramwajami GT8. Tramwaje tego typu w 1997 roku otwierały inną kluczową trasę - Poznański Szybki Tramwaj łączący Piątkowo z centrum.
By ułatwić pasażerom przesiadki z linii autobusowych nr 183, 185 i 322 na tramwaj, uruchomiony zostanie nowy przystanek autobusowy na ulicy Serbskiej przed ulicą Naramowicką, jadąc w kierunku Wilczaka.
Jak wygląda trasa?
Tramwaje za pętlą Wilczak przetną ulicę Słowiańską i wzdłuż osiedla Pod Lipami dojadą do przystanku przy ulicy Serbskiej. Następnie dotrą do ulicy Włodarskiej, gdzie do chwili otwarcia torowiska do ulicy Błażeja będzie znajdował się tymczasowy przystanek końcowy. Trasa będzie obsługiwana dwukierunkowymi tramwajami. Wszystkie przystanki na trasie wyposażone są w tablice informacji pasażerskiej.
Trasa tramwajowa wybudowana została po zachodniej stronie ulicy Naramowickiej. Torowisko jest zielone. - Większość torowiska pokrył rozchodnik, czyli roślina odporna na suszę. Więcej zieleni pojawi się po zakończeniu wszystkich prac towarzyszących, gdy będzie możliwość zapewnienia roślinom jak najlepszych warunków w procesie przyjmowania się i rozwoju. Torowisko zostało wybudowane w technologii pozwalającej na cichą jazdę tramwajów. Na trasie wprowadzane są również nowe rozwiązania techniczne. Z myślą o motorniczych przewidziano system awaryjnego sterowania zwrotnicami. Gdy nie zadziała normalnie wykorzystywany system sterowany z kabiny prowadzącego, to nowe rozwiązanie umożliwi przełączenie położenia zwrotnicy za pomocą specjalnego pulpitu – bez konieczności wykorzystania tradycyjnego zwrotnika – podał Bartosz Trzebiatowski, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
Za rok dojadą na Naramowice
Prace drogowe między pętlą Wilczak a ul. Włodarską również dobiegają końca. Ulica Naramowicka jest już pokryta nową nawierzchnią, powstały chodniki i drogi rowerowe.
Trwają prace na reszcie trasy.
Na skrzyżowaniu ulic Naramowickiej i Lechickiej wybudowane zostanie bezkolizyjne skrzyżowanie i wiadukty - drogowy oraz tramwajowy. Teraz to miejsce to wielki plac budowy.
Dalej, w kierunku ulicy Błażeja, trasa tramwajowa poprowadzona będzie wzdłuż zachodniej strony nowo projektowanej ulicy Nowa Naramowicka. Na tym odcinku wybudowane zostaną również skrzyżowania z ulicami: Sarmacką, Karpia, Łużycką, Błażeja, a także odcinek tak zwanej ulicy Nowej Stoińskiego - od ulicy Jasna Rola do ulicy Naramowickiej.
- Do ulicy Sarmackiej trasa jest już bardzo dobrze widoczna - pokrył ją rozchodnik i montowane są słupy trakcyjne. Na ostatnim odcinku, czyli między tak zwaną ulicą Nową Stoińskiego i Błażeja, także montowane są słupy i widać zarys powstającej ulicy wraz z tramwajowym przystankiem końcowym i miejscem na autobusowy – podał Trzebiatowski.
Przebudowywane jest są skrzyżowania ulic Lechickiej z ulicą Murawa oraz ulicy Naramowickiej z ulicą Dworską.
Roboty budowlane mają zakończyć się do końca 2021 roku. Najpóźniej wiosną 2022 roku trasą mają pojechać pierwsze tramwaje.
Koszt inwestycji wyniesie blisko 380 mln zł, z czego ponad 155 mln zł stanowi dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
Źródło: TVN 24 Poznań, PAP
Źródło zdjęcia głównego: ZTM Poznań