Choć formalnie trzeci etap przebudowy ulicy Święty Marcin w Poznaniu już się zaczął, to dopiero po imieninach ulicy i czterodniowym kiermaszu rogali prace ruszą pełną parą. Ma być więcej zieleni, skróci się czas przejazdu tramwajem z centrum na dworzec, a piesi zyskają brakującą zebrę.
Kolejny etap przebudowy ulicy Święty Marcin na odcinku od mostu Uniwersyteckiego do ul. Gwarnej ruszył 6 listopada. Na razie jedyne utrudnienia to lokalne zawężenia jezdni i brak możliwości parkowania na odcinku ul. Św. Marcin od ul. Gwarnej do ul. Kościuszki. Główne prace ruszą po długim weekendzie.
- Rozpoczynająca się przebudowa to kontynuacja metamorfozy ulicy Św. Marcin w ramach szerszego projektu rewitalizacji śródmieścia. Celem jest stworzenie w centrum Poznania przyjaznej przestrzeni - przede wszystkim dla pieszych, ze sprawnym transportem publicznym i większą ilością zieleni - mówił Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Inwestycja obejmuje m.in. przebudowę jezdni, torowiska, chodników i infrastruktury podziemnej. Pojawi się więcej roślin, nowe przejście dla pieszych i przystanek tramwajowy przy CK Zamek.
Obchody 11 listopada - będą utrudnienia dla kierowców
Kolejne zmiany dla kierowców pojawią się jednak wcześniej, bo w czasie obchodów Imienin Ulicy. W czwartek od północy do godz. 22 nie będzie możliwości przejazdu ulicą Święty Marcin na odcinku od ul. Gwarnej do ul. Ratajczaka oraz na ul. Kantaka.
- Zwracamy się z uprzejmą prośbą o przeparkowanie z tych ulic poza teren imprezy. Pojazdy pozostawione na miejscach parkingowych będą odholowane przez Straż Miejską zgodnie z oznakowaniem - apeluje Martyna Nicińska, rzecznik prasowa Centrum Kultury Zamek.
Tramwaje już nie pojadą
15 listopada remont ruszy pełną parą. Tego dnia całkowicie wyłączony zostanie ruch tramwajowy na ul. Święty Marcin z uwagi na rozbiórkę, a następnie gruntowną przebudowę torowiska na tej ulicy i fragmencie ulicy Towarowej. Prace te uniemożliwią kursowanie tramwajów ulicami Św. Marcin, Gwarną i Towarową linii 2 i 13. Z uwagi na prace modernizacyjne wciąż wyłączone z ruchu tramwajowego pozostają ulice: Św. Marcin (od Gwarnej do Al. Marcinkowskiego), Al. Marcinkowskiego, Podgórna, 27 Grudnia.
Linia nr 2
OGRODY – Dąbrowskiego – Kraszewskiego – Zwierzyniecka – Roosevelta – Most Dworcowy – Matyi – Wierzbięcice– 28 Czerwca 1956r. – DĘBIEC PKM
Linia nr 13
JUNIKOWO – Grunwaldzka – Roosevelta – Most Teatralny - Fredry – Mielżyńskiego – Plac Wielkopolski – Wyszyńskiego – Rondo Śródka – Jana Pawła II – Zamenhofa – Starołęcka - STAROŁĘKA PKM
Wraz z rozpoczęciem demontażu szyn, wyłączone z użytku zostaną środkowe, przylegające do torowiska, pasy ruchu ul. Św. Marcin między Gwarną a mostem Uniwersyteckim, ale z pominięciem skrzyżowań z ul. Kościuszki i al. Niepodległości. Na tych pasach ruchu frezowana będzie również nawierzchnia. Wprowadzone zostanie ograniczenie prędkości do 30 kilometrów na godzinę, a także niedostępna będzie część miejsc parkingowych.
W trzecim etapie, planowanym na przełom listopada i grudnia, wykonawca prac przystąpi m.in. do robót związanych z sieciami podziemnymi. Konieczne będą wtedy kolejne zmiany organizacji ruchu, o których szczegółach miasto na razie nie informuje.
Piesi nie będą musieli chodzić dookoła
Po przebudowie remontowany fragment ulicy ma nawiązywać wyglądem do pozostałej jej części i i tworzyć spójną całość. Odcinek między ul. Gwarną a Kościuszki pokryje granit, którego wzór będzie stopniowo zmieniał się tak, by powstało płynne przejście do nawierzchni odcinka między ul. Kościuszki a mostem Uniwersyteckim. Tam na jezdni przewidziana jest klasyczna nawierzchnia drogowa.
Ułatwieniem dla pieszych i rowerzystów będzie nowe przejście dla pieszych z przejazdem rowerowym, które połączy Akademię Muzyczną i plac Mickiewicza. Dzięki tej zebrze pieszym znacznie skróci się czas przejścia między tymi obszarami. Aktualnie, by dostać się na drugą stronę ulicy trzeba iść dookoła skrzyżowania i pokonać aż siedem sygnalizacji świetlnych.
Z myślą o pieszych na fragmencie ul. Św. Marcin pomiędzy ulicami Kościuszki i Gwarną zaplanowano przestrzeń łączącą funkcje ulicy, deptaku i parkingu - podobnie jak na przebudowanym już odcinku od Gwarnej do Ratajczaka. Piesi będą mogli korzystać z całej szerokości ulicy, a parkowanie będzie możliwe tylko na wyznaczonych miejscach. Prędkość zostanie ograniczona do 20 kilometrów na godzinę.
Na fragmencie ul. Św. Marcin pomiędzy al. Niepodległości a ul. Kościuszki obowiązywać będzie strefa Tempo 30. Zaplanowano tam także pasy rowerowe po obu stronach ulicy. Od al. Niepodległości do mostu Uniwersyteckiego trasy rowerowe wyodrębnione będą z powierzchni chodnika i jezdni.
Nie zabraknie również nowej zieleni. Na wysokości Zamku oraz budynków Uniwersytetu Ekonomicznego, w centralnym pasie ulicy wzdłuż torów tramwajowych, zaplanowano kompozycję dwóch szpalerów drzew. W planach są także nasadzenia zieleni niskiej. Wzdłuż chodnika przed Aulą Uniwersytecką i Collegium Iuridicum, po północnej stronie ul. Św. Marcin, pojawi się również zieleń wysoka w postaci szpaleru drzew. Wykonane zostaną nasadzenia zieleni niskiej, w tym m.in. róże, berberysy, irgi.
Tramwajem szybciej na dworzec
Zyskają też pasażerowie komunikacji miejskiej. Dzięki "cichemu torowisku", tramwaje będą wytwarzać mniej hałasu. Powstanie też m.in. nowe torowisko umożliwiające skręt z ulicy Towarowej w prawo, w ulicę Św. Marcin, co skróci czas dojazdu z centrum na dworce PKP i PKS. Wprowadzenie nowego skrętu wiąże się z przesunięciem przystanków tramwajowych na ul. Towarowej, które także zostaną przebudowane.
Dodatkowo przy Zamku powstanie nowy przystanek tramwajowy - odpowiednik tego dla pasażerów poruszających się w stronę centrum.
Koniec prac zaplanowany jest na pierwszy kwartał 2023 roku.
Źródło: TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: Poznańskie Inwestycje Miejskie