Linia kolejowa Poznań - Warszawa przejdzie modernizację. Do wyremontowania jest 230 kilometrów torów. Prace trzeba zakończyć do 2020 r. Czasu jest mało, dlatego kolejarze rozważają zamknięcie jednej z najważniejszych tras kolejowych w Polsce. W takim wypadku, pasażerowie po drodze będą musieli przesiadać się do autobusów.
Trasa Poznań - Warszawa to nie tylko jedna z kluczowych tras w Polsce, ale i w Europie. To część najkrótszej drogi z Berlina do Moskwy. Ten odcinek po raz ostatni poważny remont przechodził w latach 90. Po ponad dwudziestu latach linię trzeba zmodernizować.
- Prace obejmują między innymi wymianę torowiska i sieci trakcyjnej na odcinku 230 km między Sochaczewem a Swarzędzem, budowę lokalnych centrów sterowania, dwóch wiaduktów oraz modernizację stacji Konin, Koło czy Kutno - wylicza Zbigniew Wolny, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe w Poznaniu.
Wszystko ma być gotowe do 2020 roku
Prace ruszą najwcześniej w połowie przyszłego roku. Całkowity koszt modernizacji tego odcinka to aż 2,6 mld złotych. Inwestycja finansowana będzie z dotacji unijnych. By tak się stało, prace trzeba zakończyć do 2020 r. Stąd kolejarze poważnie rozważają odcinkowe zamykanie tej trasy.
- Taki wariant jest brany pod uwagę. Trwają już w tej sprawie rozmowy z przewoźnikami i samorządami - mówi Wolny.
W takim wypadku, część trasy pasażerowie pokonywaliby autobusami. - W wielu krajach tak się robi. U nas też tego typu wyłączenia ruchu już występowały. Takie rozwiązanie stosowaliśmy przy remoncie trasy Poznań Wschód - Wągrowiec czy Warszawa - Białystok - wyjaśnia Wolny.
Na razie kolejarze nie podają jak długo trwałyby utrudnienia na trasie Poznań - Warszawa. - Wszystkie warianty dopiero są opracowywane - mówi Wolny.
Całkowite wyłączenie ruchu na remontowanych odcinkach znacznie jednak przyspiesza prace. Takie rozwiązanie wybrano w przypadku modernizacji linii kolejowej Warszawa - Grodzisk Mazowiecki. Tam remont potrwa 15 miesięcy. Gdyby zdecydowano się na prace przy otwartym jednym torze, prace ciągnęły by się rok dłużej.
Utrudnienia nie tylko do Warszawy
Utrudnienia związane z remontem trasy Poznań - Warszawa to nie jedyna zła wiadomość dla mieszkańców stolicy Wielkopolski. Do 2020 r. zmodernizowana ma być także trasa Poznań - Szczecin Dąbie.
- Odcinek ten zostanie przystosowany do jazdy pociągów z prędkością 160 km/godz. Po otwarciu, przejazd tym odcinkiem skróci się o 20-30 minut - wyjaśnia Wolny.
Prace nad tym projektem są mniej zaawansowane niż w przypadku linii Poznań - Warszawa. Niewykluczone, że i na tej trasie pasażerowie będą musieli przesiadać się do autobusów.
Autor: FC / Źródło: TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: TVN 24