Kończą obwodnicę Poznania. Na razie z dala od ślimaków

Zachodnia Obwodnica Poznania ma być gotowa w przyszłe wakacje
Zachodnia Obwodnica Poznania ma być gotowa w przyszłe wakacje
Źródło: GDDKiA

Ruszyła budowa ostatniego odcinka Zachodniej Obwodnicy Poznania od Rokietnicy do Swadzimia. Kierowcy mają nią pojechać za 14 miesięcy.

- Obecnie na budowie pracuje ponad 200 osób oraz ponad 60 koparek, spycharek, wozideł, walców, i samochodów transportowych - wylicza Alina Cieślak z poznańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Trwają już tam prace ziemne: zbieranie zewnętrznej warstwy ziemi z placu budowy oraz wymiana gruntu w okolicy przyszłego węzła Poznań-Kiekrz. Wykonawca przywozi także kruszywo z dwóch kopalni w Zajączkowie i Uścikowie. Nad przebiegiem prac czuwają archeolodzy.

Ślimak zostanie?

Póki co prace nie są prowadzone w miejscu, w którym swoje siedlisko mają chronione prawem ślimaki - poczwarówka jajowata.

- Obecnie czekamy na wydanie decyzji w sprawie ślimaków przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska - tłumaczy Cieślak.

GDDKiA początkowo zakładała przeniesienie ślimaka. Na początku roku ogłoszono nawet przetarg na przeprowadzkę poczwarówki jajowatej. Planowano wykrawanie prostopadłościanów gruntu o długości 2 metrów oraz szerokości i głębokości metra.

Potem zadecydowano o ręcznym przeniesieniu siedliska.

Teraz drogowcy zwrócili się do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska o zgodę na przeprowadzenie przez siedlisko drogi.

Według opinii, na którą powołuje się GDDKiA, znajdujący się pod ochroną ślimak zajmuje około 60-metrowy odcinek na trasie budowy. Wybudowanie drogi zniszczy zaledwie 5 proc. siedliska.

"Przyjaźń" na drodze

Ślimak to nie jedyny kłopot dla wykonawcy. Na terenie budowanej drogi ekspresowej znajduję się ropociąg "Przyjaźń".

- Zostanie on odpowiednio zabezpieczony pod korpusem drogi. Zarówno sprawa ślimaka jak i ropociągu w żaden sposób nie opóźni budowy obwodnicy - zapewnia Cieślak.

Firma Skanska wybuduje łącznie ponad 5 kilometrowy fragment obwodnicy od węzła Rokietnica do węzła Tarnowo Podgórne. Koszt budowy brakującego odcinka to 107 mln złotych. Zgodnie z planem, kierowcy w przyszłym roku przed wakacjami będą mogli korzystać z całej ponad 27 kilometrowej Zachodniej Obwodnicy Poznania.

Autor: FC/par / Źródło: TVN 24 Poznań

Czytaj także: