"Ośmiornica" płynie na wyspę Reunion. Zbuduje tam najdroższą drogę świata

Zourite już na pokładzie częściowo zanurzalnej jednostki
Zourite już na pokładzie częściowo zanurzalnej jednostki
Źródło: Crist

Zourite, barka samopodnośna zbudowana przez gdyńską stocznię Crist, jest już w drodze na francuską wyspę Reunion. Na miejsce dotrze za dwa miesiące. Jednostka będzie kładła na dnie morskim fundamenty pod jeden z odcinków autostrady uznawanej za najdroższą drogę świata. Jej budowa będzie kosztowała 1,66 mld euro.

"Ośmiornica" to specjalistyczna barka samopodnośna, która zostanie wykorzystana przy budowie najdłuższego i najdroższego wiaduktu morskiego „Nouvelle Route du Littoral – Viaduc en mer" na francuskiej wyspie Reunion.

Jednostka będzie kładła fundamenty pod morski wiadukt o długości 5,4 km.

Jest już w drodze

Zourite powstała w gdyńskiej stoczni Crist, pomyślnie przeszła wszystkie próby morskie na Zatoce Gdańskiej, dlatego w ubiegłym tygodniu uroczyście przekazano ją francuskiemu armatorowi. Kilka dni temu jedyna taka barka na świecie ruszyła w drogę na wyspę Reunion położoną na Oceanie Indyjskim.

Jednostka nie jest w stanie samodzielnie pokonać tak dalekiej trasy, dlatego musiał po nią przypłynąć statek typu flo-flo, czyli jednostka, która transportuje towary wielkogabarytowe. Charakteryzuje ją to, że może częściowo zanurzyć się w wodzie i "podpłynąć' pod wybraną jednostkę tak by ta znalazła się na jej pokładzie.

Tak było w przypadku Zourite. Operacja zaczęła się w minioną niedzielę nad ranem i trwała ponad 6 godz. Wszystko przebiegło zgodnie z planem. Barka dotrze na Reunion w ciągu dwóch miesięcy i od razu rozpocznie wstawianie pierwszych elementów drogi.

Stocznia Crist pochwaliła się zdjęciami z tej operacji:

Ośmiornica płynie na Reunion

Największy dźwig na statku

Zourite to największy dźwig zainstalowany na statku na morzu. Budowano ją przez 400 dni. Ma 106,5 m długości i 49 m szerokości, a łączna masa kadłuba to ok. 5 tys. ton. Do budowy zużyto 6,8 tys. ton prefabrykowanej stali - tyle ile waży 1360 dorosłych słoni.

Tak budowali Zourite

Tak budowali Zourite

Jak chwali się Crist, to już kolejny projekt realizowany "pod klucz", czyli w pełni wyposażony we wszystkie niezbędne do pracy systemy. Barka posiada m.in. dwie suwnice bramowe o rozpiętości 30 m. Każda z nich może opuścić na dno morskie elementy ważące nawet 4,8 tys. ton. To największy zestaw suwnic zainstalowany na statku. Imponująca jest też długość położonych na jednostce kabli - odpowiada odległości z Krakowa na Rysy w Tatrach (135 km).

Zourite to jedyna taka barka na świecie
Zourite to jedyna taka barka na świecie
Źródło: Crist

Zourite jest przystosowana do załadunku, transportu i instalacji fundamentów do budowy francuskiej drogi. Istotnym elementem wyposażenia "ośmiornicy" są jej stalowe "nogi". To dzięki nim jednostka jest w stanie osiąść na dnie i unieść statek na wysokość 14 metrów ponad poziom wody.

CZYTAJ WIĘCEJ O OŚMIORNICY Z GDYNI

Autostrada morska na wyspie Reunion (wizualizacja)
Autostrada morska na wyspie Reunion (wizualizacja)
Źródło: materiały prasowe

Polacy dołożą swoją cegiełkę

Barka będzie pracowała przy budowie najdroższej drogi świata (12-kilometrowy odcinek autostrady ma kosztować 1,66 miliarda euro - red.) na wyspie Reunion, która znajduje się około 700 km na wschód od Madagaskaru. Autostrada będzie miała dwie jezdnie, a na każdą z nich będą się składać po 3 pasy. Zastąpi ona dotychczasową drogę lądową.

- Jeden z jej fragmentów często niszczony jest przez spadające ze zbocza kamienie i skały. Zapadła decyzja, aby ten odcinek został wzniesiony nad wodą. Zbudowana przez nas jednostka będzie realizować kluczową część inwestycji, czyli posadowienie elementów autostrady na dnie morza – mówił Krzysztof Kulczycki, współwłaściciel Crist S.A.

Zourite będzie budowała wiadukt o długości 5,4 km. Będzie on umieszczony na wysokości blisko 30 m n.p.m. Tylko na tym odcinku trzeba zamontować 50 podpór, a aż 48 z nich znajdzie się w wodzie.

Zbudowali ponad 360 jednostek

Crist jest jedną z największych polskich stoczni, która działa na rynku już od 25 lat. Założyło ją dwóch inżynierów budowy okrętów: Ireneusz Ćwirko i Krzysztof Kulczycki. Stocznia wyspecjalizowała się w produkcji urządzeń hydrotechnicznych oraz jednostek pływających dla największych światowych odbiorców z: Polski, Niemiec, USA, Danii, Holandii, Norwegii i Islandii. Do tej pory zbudowała ponad 360 różnej wielkości jednostek.

Zobacz wizualizacje barki:

Jedyna taka barka na świecie

Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.

Autor: Aleksandra Arendt / Źródło: TVN

Czytaj także: