IPN wydał najnowszą grę karcianą przeznaczoną do szkół. W prosty i ciekawy sposób uczniowie będą mogli dowiedzieć się z niej najważniejszych wydarzeń i symbolii historii XX wieku.
"ZnajZnak", najnowsza z serii gier edukacyjnych IPN, jest grą - jak podkreśla sam IPN - niezwykłą. Jest to jeden z niewielu tytułów edukacyjnych, który mając ambicje przekazania graczom konkretnej porcji wiedzy, czyni to dynamicznie i emocjonująco.
Skomplikowany matematyczny wzór
Nowatorstwo gry "ZnajZnak" polega nie tylko na uwzględnieniu najnowszych trendów w projektowaniu gier, ale także na tym, że do rozpoczęcia rozgrywki nie jest wymagana żadna wiedza. Jest to gra w której przychodzi ona samoistnie podczas rozgrywki.
Gra składa się ze 132 kart. Na każdej znajduje się 12 różnych symboli dotyczących najnowszej historii Polski. Jeżeli weźmiemy dowolne dwie karty i uważnie się im przyjrzymy, okaże się, że mają jeden wspólny symbol. 132 karty, 133 symbole i zawsze tylko jeden wspólny znak na dwóch kartach. Wydaje się to niemożliwe, a jednak...
- Zastosowany w grze wzór matematyczny nie został jeszcze nigdy użyty w grze karcianej. Projektując "ZnajZnak" inspirowałem się znakomitą grą "Dobble", tam jednak kart jest tylko 55 a symboli prawie trzy razy mniej. W grze "ZnajZnak" niezbędny był też mechanizm umożliwiający zapamiętywanie nazw symboli, to bardzo istotne przy grze edukacyjnej - podkreśla pracownik
Biura Edukacji Publicznej IPN.
- Dla mnie jako dla grafika przelanie takiego wzoru matematycznego na papier było nie lada wyzwaniem – wspomina Tomasz Ginter, autor projektu graficznego.
- Wraz z autorem spędziliśmy wiele godzin na mozolnym układaniu symboli i sprawdzaniu, czy na pewno zawsze jest tylko jeden wspólny symbol na dwóch kartach. Wiedzieliśmy, że teoretycznie wszystko powinno się zgadzać, ale w praktyce nie było to wcale takie łatwe - podkreśla.
Proste zasady
Gracze mają za zadanie jak najszybciej znaleźć wspólny symbol na dwóch leżących na stole kartach i podać jego nazwę. Jeżeli graczowi się to uda, kartę musi zabrać przeciwnik. Jeżeli gracz nie zna nazwy symbolu, to może ją przeczytać, a na stół wykłada nową kartę i gra toczy się dalej. Wygrywa ten, kto pierwszy pozbędzie się wszystkich pięciu kart.
- Chcieliśmy zaproponować szkołom grę dostosowaną do ich potrzeb. Dla całej klasy potrzebne jest tylko jedno pudełko, a zasady gry można wytłumaczyć w minutę – mówi dr Andrzej Zawistowski, dyrektor Biura Edukacji Publicznej IPN, konsultant merytoryczny gry.
Pomoc dla nauczycieli
Gra "ZnajZnak" to nie tylko wciągająca gra, ale także bogaty materiał dydaktyczny – historia XX wieku w obrazach. Do gry dołączone są karty pomocnicze, na których każdy z symboli został szczegółowo opisany.
Opisy symboli, sporządzone przez kilkunastu specjalistów z Biura Edukacji Publicznej IPN, będą nauczycielowi pomocne przy omawianiu tematów dotyczących historii Polski w latach 1918 – 1989.
Na kartach pomocniczych znajdują się także symbole w dużym formacie, dzięki którym nauczyciel może łatwo przeprowadzić drużynowy quiz sprawdzający świeżo zdobytą wiedzę. Gra jest niejako dydaktycznym rozwinięciem książki "Od Niepodległości do Niepodległości". Kolory oznaczeń chronologicznych na kartach odpowiadają tym użytym w książce.
- Chcemy ułatwić pracę nauczycielom, którzy często zwracają uwagę na brak czasu na samodzielne poszukiwanie materiałów do lekcji. Dołączony do gry materiał edukacyjny pozwala na szybkie dostosowanie gry do tematu lekcji. Lekcji nie tylko historii, ale także WOSu, języka polskiego czy religii – mówi dr Andrzej Zawistowski.
Historia polski na kartach
Na kartach do gry "ZnajZnak" pojawiają się nie tylko najważniejsze godła czy odznaczenia takie jak oba godła II RP czy order Virtuti Militari. Na obrazkach znalazły się także kluczowe dla naszej historii daty. Dzięki nim uczniowie nauczą się rozróżniać 22 VI 1944 od 1 VIII 1944.
Do gry trafiło kilkanaście symbolicznych postaci takich jak Józef Piłsudski, Janusz Korczak, ks. Jerzy Popiełuszko czy Anna Walentynowicz.
Wśród symboli znaleźć można charakterystyczne pomniki, zdjęcia czy historyczne graffiti, takie jak malowana czarną farbą "Polska Walcząca" czy krasnal Pomarańczowej Alternatywy. Pokazując nasyconą symbolami historię Polski nie sposób było wykluczyć także symboli negatywnych, takich jak flaga III Rzeszy czy godło Związku Sowieckiego.
- Zestawienie symboli pozytywnych z negatywnymi może budzić sprzeciw, jest ono jednak celowe. Przecież w materiałach fotograficznych czy filmowych młody człowiek często z takimi zestawieniami się spotyka. Chcemy, by uczeń potrafił w gąszczu otaczających go znaków odróżnić i scharakteryzować te, które reprezentują wrogie ideologie - mówi dr Andrzej Zawistowski.
Autor: zś/ja / Źródło: tvn24.pl, IPN
Źródło zdjęcia głównego: IPN