W środę Prawo oświatowe i przepisy je wprowadzające zostały opublikowane w Dzienniku Ustaw. Od 1 września system szkolny w Polsce tworzyć będą ośmioletnie szkoły podstawowe, czteroletnie licea ogólnokształcące i pięcioletnie technika.
W miejsce zasadniczych szkół zawodowych powstaną dwustopniowe szkoły branżowe. Stopniowo wygaszane będą gimnazja.
Co w ustawie?
Zgodnie z przepisami wprowadzającymi, pierwsze artykuły reformy oświatowej wchodzą w życie trzy dni po ogłoszeniu. Najpilniejsze terminy związane z reformą dotyczą teraz organów prowadzących szkoły. Reforma oświaty rozpocznie się od roku szkolnego 2017/2018. Wówczas uczniowie kończący w roku szkolnym 2016/2017 klasę VI szkoły podstawowej staną się uczniami VII klasy szkoły podstawowej. Rozpocznie się tym samym stopniowe wygaszanie gimnazjów - nie będzie już do nich prowadzona rekrutacja. W roku szkolnym 2018/2019 gimnazja opuści ostatni rocznik dzieci z klas III. Od 1 września 2019 r. gimnazjów nie będzie już w ustroju szkolnym. Wprowadzono wiele możliwości przekształcania szkół. Zespół szkół, w skład którego wchodzą dotychczasowa sześcioletnia szkoła podstawowa i dotychczasowe gimnazjum, stanie się z mocy prawa ośmioletnią szkołą podstawową, a nauczyciele z tego gimnazjum staną się nauczycielami szkoły podstawowej. Pozostałe gimnazja mogą zostać przekształcone w szkołę podstawową, w liceum, technikum, szkołę branżową lub mogą zostać włączone do któregoś z nowo powstałych typów szkół. Decyzja co do formy i czasu przekształcenia gimnazjum albo jego włączenia do innej szkoły należeć będzie do kompetencji samorządu prowadzącego gimnazjum, osoby prawnej lub osoby fizycznej prowadzącej dotychczasowe publiczne lub niepubliczne gimnazjum.
Rola samorządów
Wydłużenie nauki w szkołach podstawowych z sześciu do ośmiu lat nie oznacza, że uczeń przez cały czas nauki w szkole podstawowej będzie się uczył w tym samym budynku szkolnym. Samorządy będą mogły bowiem część klas - np. klasy I-IV - umieścić w jednym budynku, a klasy V-VIII - w innym.
W okresie przejściowym organ prowadzący będzie mógł także przenieść do innej szkoły pojedynczych uczniów, gdy np. w wyniku zmiany struktury szkół zmienia się ich obwody, a nawet całe oddziały klasowe. Jeżeli w danej publicznej szkole podstawowej są co najmniej dwie klasy III, gmina będzie mogła wskazać uczniom niektórych klas III naukę w klasach IV-VIII w innej szkole podstawowej powstałej z przekształcenia gimnazjum. Analogiczny zapis dotyczy uczniów klas VI, którym można będzie wskazać w okresie przejściowym inną szkołę na czas nauki w VII i VIII klasie. Przekształcanie szkół pociągnie za sobą konieczność stworzenia przez samorządy nowej sieci szkół. Ostateczne uchwały w tej sprawie będą musiały one podjąć do 31 marca 2017 r. Przygotowane przez samorządy sieci będą opiniowane przez kuratorów, a ich opinia będzie dla samorządów wiążąca. Wprowadzenie branżowej szkoły I stopnia, w miejsce zasadniczej szkoły zawodowej, planowane jest od 1 września 2017 r. Wprowadzenie branżowej szkoły II stopnia dla absolwentów branżowej szkoły I stopnia rozpocznie się od roku szkolnego 2020/2021. Zmiany w liceach ogólnokształcących i technikach zapoczątkowane mają być od roku szkolnego 2019/2020, a zakończyć się w roku szkolnym 2023/2024. W roku szkolnym 2019/2020 w klasach I liceów ogólnokształcących, techników i branżowych szkół I stopnia edukację rozpoczną dzieci kończące klasę III gimnazjum i dzieci kończące klasę VIII szkoły podstawowej. Uczniowie kończący gimnazjum będą kształcili się w trzyletnich liceach ogólnokształcących i czteroletnich technikach, natomiast dzieci kończące VIII klasę szkoły podstawowej rozpoczną naukę w czteroletnim liceum lub pięcioletnim technikum. Uczniowie będą mogli także kontynuować naukę w I klasie branżowej szkoły I stopnia. Na zakończenie ośmioletniej szkoły podstawowej uczniowie pisać będą egzamin ósmoklasisty. Będzie on obejmował trzy przedmioty obowiązkowe dla wszystkich uczniów: polski, matematykę i język obcy oraz egzamin z jeszcze jednego przedmiotu do wyboru spośród: biologii, chemii, fizyki, geografii i historii. Wynik egzaminu będzie miał wpływ na przyjęcie ucznia do szkoły ponadpodstawowej. W okresie przejściowym, czyli latach szkolnych 2018/2019, 2019/2020 i 2020/2021, na egzaminie będą tylko egzaminy z przedmiotów obowiązkowych, a egzamin z przedmiotu dodatkowego po raz pierwszy przeprowadzony zostanie w roku szkolnym 2021/2022. Wówczas to VIII klasę kończyć będą uczniowie, którzy będą mieli za sobą pełen cykl nauczania w klasach IV-VIII zgodnie z nową przygotowywaną podstawą programową. W ustawie zdecydowano także, że kształcenie dwujęzyczne będzie mogło być prowadzone w klasie VII i VIII oraz w liceach ogólnokształcących; obecnie klasy dwujęzyczne i międzynarodowe są w gimnazjach i liceach. Przy liceach prowadzących kształcenie dwujęzyczne będą mogły być tworzone "klasy zerowe" dla uczniów, którzy będą chcieli w ten sposób się kształcić, a nie mogli chodzić do klas dwujęzycznych w szkole podstawowej.
Przepisy nieodnoszące się do nowej struktury szkolnictwa
Prawo Oświatowe zawiera też zapisy nieodnoszące się do nowej struktury szkolnictwa, m.in. dają one możliwość tworzenia oddziałów przygotowawczych dla uczniów, którzy przybywają z zagranicy, zarówno dla obywateli polskich, jak i cudzoziemców. Chodzi o pomoc dzieciom z rodzin migranckich, które mają problemy w komunikacji związane z nieznajomością lub słabą znajomością języka polskiego lub trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą. Reforma wywołuje protesty samorządowców i rodziców, a nauczyciele związani z ZNP przygotowują strajk generalny w oświacie. W niektórych miastach odbywają się lub są planowane także strajki rodzicielskie, polegające na nie posyłaniu dzieci do szkoły. Przedstawiciele PO, Nowoczesnej, Razem, Inicjatywy Polska, OPZZ, ruchów rodzicielskich oraz organizacji zrzeszonych w "Koalicji NIE dla chaosu w szkole" zadeklarowali poparcie dla pomysłu ZNP dotyczącego zorganizowania ogólnopolskiego referendum w sprawie reformy edukacji.
Autor: mart/ib / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock