Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych ustaliła, że do tragicznego wypadku na przejeździe kolejowym w miejscowości Pniewite (woj. kujawsko-pomorskie), w którym zginęło dwoje dzieci, doprowadziły liczne błędy popełnione przez pracowników kolei. Po publikacji tego raportu PKP PLK wydało oświadczenie, w którym zapowiada, że wszelkie uchybienia wskazane w raporcie są na bieżąco usuwane lub już zostały usunięte.
Ustalenia wskazują na to, że na przejeździe kolejowym popełniono błędy takie, jak brak odpowiedniej widoczności i oznaczeń przejazdu. Przepisy mówią, że zbliżając się do przejazdu kierowca musi widzieć to miejsce z określonej odległości. Komisja wskazuje w swoim raporcie, że droga podjazdowa jest zbyt pochylona i ma złą nawierzchnię.
Ponadto w momencie wypadku obok przejazdu znajdował się porośnięty roślinnością nasyp. Częściowo go zlikwidowano, ale widoczność wciąż jest ograniczona. Według raportu o odpowiednią widoczność na przejeździe nie zadbali pracownicy PKP PLK, które do tej pory odrzucały zarzuty.
Zdaniem komisji na odcinku drogi, gdzie znajduje się przejazd kolejowy, powinno obowiązywać ograniczenie prędkości pociągów do 40 kilometrów na godzinę. Tymczasem dopuszczalna prędkość pojazdów szynowych w tym miejscu to 100 kilometrów na godzinę.
Dzieci zginęły, matka usłyszała zarzut
Na początku czerwca na przejeździe w miejscowości Pniewite szynobus uderzył w samochód, którym jechała rodzina z dwójką dzieci. 3-letnia Zosia i 7-letni Mateusz zginęli na miejscu. Prowadząca samochód kobieta i jej mąż trafili do szpitala. Wcześniej 31-latka miesiącami walczyła o poprawę bezpieczeństwa na przejeździe kolejowym, w tym o sygnalizację świetlną.
W połowie lipca prokuratura postawiła zarzut matce dzieci spowodowania wypadku drogowego ze skutkiem śmiertelnym. Jej mąż od początku nie krył oburzenia taką decyzją. Kobieta nie przyznała się do winy i odmówiła składania wyjaśnień.
Pod koniec sierpnia Urząd Transportu Kolejowego wydał pokontrolny raport ws. przejazdu kolejowego w Pniewitem. "Ustalono, że na kontrolowanym przejeździe istnieją nieprawidłowości m.in. w zakresie ograniczonego poziomu widoczności, ukształtowania terenu czy też pochylenia dróg dojazdowych względem linii kolejowej, które mogą wpływać na bezpieczeństwo ruchu kolejowego i użytkowników przejazdu" - napisano w raporcie.
UTK pisało, że "nieprawidłowości mogą wpływać na bezpieczeństwo użytkowników przejazdu", a uwagi kierowało m.in. pod adresem PKP Polskie Linie Kolejowe oraz administratora drogi, czyli gminy.
Stanowisko PKP PLK
Po publikacji raportu Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych PKP PLK wydało oświadczenie, w którym zapowiada, że wszelkie uchybienia wskazane w raporcie są na bieżąco usuwane lub już zostały usunięte. Ponadto od pełnienia obowiązków odsunięto kilku pracowników kolei. Koleje zapowiedziały także współpracę z prokuraturą w sprawie wyjaśnienia przyczyn tragedii na torach w Pniewitem.
PEŁNA TREŚĆ OŚWIADCZENIA PKP PLK:
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zgodnie z wcześniejszymi informacjami, bezzwłocznie wykonały i wykonują zalecenia zawarte w raporcie. Ponadto będą współpracowały z prokuratorem w toku dalszego postępowania. Spółka konsekwentnie realizuje działania związane z bezpieczeństwem, eliminuje wskazane nieprawidłowości oraz zgodnie z przewidzianą w organizacji procedurą, wyciąga konsekwencje wobec osób odpowiedzialnych za nieprawidłowości w zakresie stosowania obowiązujących przepisów i procedur Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem. Ze względu na wykazane w raporcie nieprawidłowości związane z utrzymaniem i diagnostyką terenu przejazdu oraz odbioru po rewitalizacji linii, od wykonywania obowiązków związanych z bezpieczeństwem prowadzeniem ruchu kolejowego odsunięci zostali pracownicy Zakładu Linii Kolejowych w Bydgoszczy: zastępca dyrektora zakładu ds. technicznych, zastępca naczelnika sekcji eksploatacji ds. drogowo-budowlanych, zawiadowca sekcji eksploatacji ds. drogowych, kontroler ds. drogowych oraz toromistrz. Ze względu na wskazane w raporcie nieprawidłowości w zakresie przygotowania i przeprowadzenia rewitalizacji linii nr 207 w Centrum Realizacji Inwestycji Region Północny od czynności służbowych związanych z bezpieczeństwem prowadzeniem ruchu kolejowego odsunięci zostali: zastępca dyrektora oraz kierownik kontraktu. Wszystkie zalecenia PKBWK wydane do tej pory i dotyczące zwiększenia poziomu bezpieczeństwa na przejeździe zostały zrealizowane lub są w trakcie realizacji. W zakresie technicznym m.in. poprawiona została widoczność, ustawiono też znaki ograniczające prędkość pociągów. Wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe w gminie Lisewo zostały sprawdzone przez zespół audytorów składający się z przedstawicieli PLK oraz samorządu gminy. Ustalany jest projekt przebudowy układu dróg zmieniający przejazd na przejście dla pieszych i budowę drogi do sąsiedniego przejazdu. W obszarze organizacyjnym przeprowadzony został w sierpniu audyt na terenie Zakładu Linii Kolejowych w Bydgoszczy pod względem kompleksowego zarządzania bezpieczeństwem. Ponadto przeprowadzone zostały kontrole prawie 6 tys. przejazdów kategorii D (od 17 czerwca do 30 września), m.in. pod względem widoczności i oznakowania. Przegląd i wynikające z niego działania korygujące potwierdziły bezpieczeństwo na tych przejazdach. PLK zwróciła się m.in. do zarządców dróg o uzupełnienie znaków na dojeździe do przejazdów oraz do zarządców przylegających posesji o usunięcie krzewów i przedmiotów ograniczających widoczność. Procedowane są zmiany w przepisach dotyczące zmian warunków układu dróg dojazdowych do przejazdów kolejowo-drogowych, tak aby zapewniały dobra nawierzchnię i dogodniejsze dla kierowców pochylenie drogi. Wprowadzone zostaną również zmiany, w przygotowaniu projektów oraz dokonywaniu odbiorów linii kolejowych w obszarze przejazdów kolejowo-drogowych, po rewitalizacji lub modernizacji linii, tak, by zagwarantowane był warunki bezpiecznego przekraczania przejazdu. Wydarzenie w m. Pniewite m.in. w oparciu o raport PKBWK zostało dokładnie przeanalizowane, a wnioski wykorzystane w realizowanych działaniach na rzecz bezpieczeństwa. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w 2013 r. przyjęły program poprawy bezpieczeństwa na kolei obejmujący około 200 inicjatyw m.in. w obszarze szkolenia pracowników, poprawy warunków technicznych na przejazdach, organizacji prac utrzymaniowych, wielomiliardowych inwestycji w infrastrukturę. W latach 2012–15 zmodernizowano m.in. ponad 1000 przejazdów w całym kraju. Spółka prowadzi też od dziesięciu lat kampanię społeczną adresowaną do użytkowników przejazdów Bezpieczny przejazd. Dotychczas rok 2014 był najbezpieczniejszym rokiem w historii kolei, ten trend utrzymuje się w bieżącym roku. Oświadczenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. po publikacji raportu PKBWK dot. wypadku w Pniewitem
Autor: kło//gak / Źródło: tvn24
Źródło zdjęcia głównego: tvn24